Satiksmes organizācija remontdarbu laikā

Šobrīd Rīgā notiek plaši ielu remontdarbi, kuru laikā tiek remontēta Brīvības, Krišjāņa Barona, Lāčplēša un Juglas iela. Šādu remontdarbu laikā satiksmes organizētājiem – Rīgas domes Satiksmes departamentam (RDSD) – ir visnotaļ sarežģīts uzdevums – jāplāno satiksmes organizācija remontdarbu laikā, meklējot kompromisus starp satiksmes plūsmas nodrošināšanu un efektīvu būvdarbu veikšanu. To, cik efektīvi RDSD to izdodas izplānot neanalizēsim, bet šoreiz pievērsīsimies pašam svarīgākajam – satiksmes organizācijas drošībai.

Drošība ir pati svarīgākā gluži vienkārši saprotamu iemeslu dēļ. Sabiedriskā transporta pasažieru, autovadītāju, velosipēdistu un gājēju kavētās minūtes iespējams atstrādāt brīvajā laikā. Bet cilvēku dzīvības nav iespējams atgriezt atpakaļ. Atcerēsimies lielveikala “Maxima” Zolitūdē notikušo traģēdiju 2013. gada 21. novembrī, kur, iegrūstot ēkas jumtam, bojā gāja 54 cilvēki. Šo 54 cilvēku dzīvības tika zaudētas vēlmes ietaupīt dēļ. Tas izpaudās gan kā vēlme ietaupīt uz kvalificētiem būvniekiem, kuri nevēlētos ietaupīt uz nesošo konstrukciju rēķina. Tāpat tas izpaudās kā uzņēmēja vēlme ietaupīt, neslēdzot lielveikalu “Maxima”, kaut virs cilvēku galvām strādāja ceļamkrāni, kas pārvietoja smagus būvmateriālus.

Vēlme ietaupīt šogad diemžēl novērojama arī Rīgas ielās. Vēlme ietaupīt laiku, kontrolējot satiksmes organizēšanu remontdarbu laikā. Satiksme reizēm haotiski tiek organizēta jau autovadītājiem, savukārt gājējiem satiksme netiek organizēta vispār. To, kā jāorganizē gājēju satiksme nosaka Ministru kabineta noteikumi par darba vietu aprīkošanu uz ceļiem. (80. punkts). Tajos teikts – ja tiek bloķēta ietve, tad ir obligāti jānodrošina pagaidu ietve uz brauktuves. Savukārt, ja nav iespējams izveidot pagaidu ietvi (piemēram, uz ietves notiek paaugstinātas bīstamības darbi, kas var apdraudēt arī uz pagaidu ietves esošos cilvēkus), tad pirms slēgtās ietves gājēju plūsma jānovirza pa gājēju pāreju uz pretējo ietvi. Noteikumos pat ir precīza pagaidu ietves veidošanas shēma:

Tātad pēc noteikumiem viss ir brīnišķīgi – gājējiem nevajadzētu justies apdraudētiem, jo ietvju remontdarbu laikā viņiem tiek nodrošināta droša kustība pa pagaidu ietvēm vai vismaz ietvi ielas pretējā pusē. Bet kā ir realitātē?

 

 

Kā redzējām fotoattēlos, Rīgas ielās būvnieki šos noteikumus absolūti neievēro. Būvnieki pirms remontdarbu posma izliek (kā bildēs redzējāt – ne vienmēr) ceļa zīmi “Gājējiem iet aizliegts” un ar to visa satiksmes organizēšana beidzas. Jāpiebilst, ka, ja ir šāda ceļa zīme, tad būvniekiem jānodrošina gājēju pāreja uz pretējo ietvi. Gājēji ir spiesti izvēlēties – iet pa brauktuvi vai blakus smagajai celtniecības tehnikai. Bīstami tas ir abos gadījumos, tādēļ grūti saprotams, kāpēc Rīgas domes Satiksmes departaments veic darbus abās ielas pusēs, tādējādi pilnībā izslēdzot iespēju gājējiem droši pārvietoties pa ceļu. Savukārt invalīdus RDSD acīmredzot par cilvēkiem neuzskata, jo invalīdu ratiņos pa šādi uzraktām ietvēm bez pagaidu ietvēm pārvietoties ir neiespējami. Skumji. Par šo problēmu rīdzinieki aktīvi sūdzas arī sociālajos tīklos:

Ja staigāšana pa šādiem rakumiem var beigties ar izmežģītām potītēm vai sasitumiem, tad cits stāsts ir par tranšejām. Ja netiek norobežotas tranšejas, kuru dziļums nereti pārsniedz cilvēka augumu, tad sekas var būt pat letālas. Pirms pāris nedēļām šāda tranšeja bija izrakta Skolas ielas veloceļa vidū. Tā nebija pienācīgi norobežota un tajā naktī iebraucis kāds aizmāršīgs velosipēdists, kurš ar nopietniem ievainojumiem nogādāts slimnīcā. Viņš nepamanīja, ka arī blakus barjerai ir milzīga bedre. Šādas tranšejas atstāt bez nopietniem norobežojumiem ir ļoti liela nolaidība. Jāatceras, ka ielas izmanto arī bērni, kas nevar iedomāties, ka šeit nevar skriet, tāpat liels risks tranšejā iekrist ir redzes invalīdiem, kuri nevar iedomāties, ka gājēju pārejas vidū pēkšņi būs teju bezdibenis.

Pārsteigumus ceļu satiksmes drošības ziņā RDSD sarīkojis arī velosipēdistiem Skolas ielas veloceļā. Vai velosipēdists, braucot pa veloceļu var iedomāties, ka tam pēkšņi pretī aiz nožogojuma izbrauks automašīnas? Tieši šādu satiksmes “organizāciju” jau divas nedēļas(!!!) varam novērot Skolas un Lāčplēša ielas krustojumā. Autosatiksme krustojumā novirzīta uz veloceļu, savukārt velosipēdisti novirzīti netiek itin nekur. Rezultātā itin bieži novērojamas avārijas situācijas, kad velosipēdistiem pretī vai no sāniem pēkšņi izbrauc automašīnas. Situāciju no vienas krustojuma puses varat aplūkot šajā videoklipā:

 

Vai arī šeit RDSD vēlas sagaidīt ievainotos vai bojāgājušos?

 

Citviet pasaulē

Citās attīstītajās pasaules valstīs noteikumus par būvdarbu norobežošanu un pagaidu ietvju izveidi ievēro skrupolozi. Varbūt tur cilvēku drošību vērtē augstāk? Aicinām Rīgas domes Satiksmes departamentu aizdomāties par to, kā ar savu rīcību viņi apdraud līdzcilvēkus. Satiksme nav tikai automašīnas, satiksme esam mēs visi.