2022. gadā biedrība iesaistījās un veica daudzas sabiedrībai nozīmīgas aktivitātes. Gada laikā tika gan organizēti piketi, gan notika neskaitāmas tikšanās un pasākumi. Arvien biežāk ieguvām arī publicitāti medijos, kas palīdzēja gan mūsu ideju popularitātei, gan arī vispārējai atpazīstamībai. 2022. gadā īpašu uzmanību ieguva arī mūsu velosipēdu ziedošanas Ukrainas cilvēkiem, kuri Latvijā patverās no Krievijas izraisītā kara. Lepojamies arī par pārējo sasniegto un padarīto. Daļa no mūsu idejām un viedokļiem tika uzklausīta vai arī radīja paliekošu efektu sabiedrībā, iekustinot pozitīvus procesus. Turpinājumā īss apraksts par katru no biedrības 2022. gada galvenajiem notikumiem.
Ietves centrā tiek tīrītas centralizēti!
2021. gada 20. decembrī Rīgas domē iesniedzām gandrīz 4000 portālā “ManaBalss.lv” savākto parakstu par ietvju centralizētu tīrīšanu Rīgā. 2022. gada septembrī tika publicēta Rīgas domes ziņa, ka Rīgas centra ietves jau 2022./2023. gadu ziemas sezonā tīrīs pašvaldība, bet 2024./2025. gada ziemas sezonā šāda prakse būs jau visā pilsētā. Šis ir liels sasniegums, ar kuru lepojamies. Ceram, ka šis jaunums jau šobrīd atvieglo cilvēkiem pārvietošanos, it sevišķi cilvēkiem ar kustību traucējumiem, jo nebūs jāmeklē rokā kādas ēkas īpašnieks, kas ietvi nav notīrījis, kā arī nebūs vairs nepieciešams rakstīt sūdzības.
Vairāk nekā 600 noziedotu velosipēdu Ukrainas bēgļiem
Neilgi pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā daudzās valstīs, tajā skaitā Latvijā, bēgļi no Ukrainas ieradās meklēt patvērumu no kara briesmām. Lai atvieglotu viņu pārvietošanos Rīgā un veicinātu ilgtspējīgu mobilitāti, uzsākām velosipēdu ziedošanas akciju. Tās ietvaros ievācām lietotus velosipēdus, kopā ar brīvprātīgajiem savedām tos braukšanas kārtībā un ziedojām bēgļiem. Gan velosipēdu ziedotāju, gan Ukrainas bēgļu, gan mediju uzmanība bija ļoti liela, kas radīja pat sava veida biedrības pārslodzi.. Tādēļ otrajā projekta daļā bijām priecīgi par Aktīvo iedzīvotāju fonda finansiālu atbalstu. Pirms velosipēdi tika nodoti saviem jaunajiem saimniekiem, tie tika aprūpēti kādā no daudzajām veloremonta talkām. Kopumā izdalījām ap 600 velosipēdiem. Liels paldies visiem, kas sadarbojās ar mums un palīdzēja šim projektam tikt īstenotam, kā arī ziedoja personīgos velosipēdus! Paldies atbalstītājiem: Ērenpreiss Bicycles, Draugiem Group, Imantas tirgus, VeloStacija, Brīvbode, Free Riga, Čiekurkalns / Šreienbuša, kuri pieņēma un/vai laboja velosipēdus, Nextbike LV, kuri transportēja velosipēdus, Kurzemes Atslēga un CSDD.
Ja Tev vēl joprojām ir kāds velosipēds, kuru vēlētos ziedot Ukrainas bēgļiem, to vari nodot “Ērenpreiss” velodarbnīcā, iepriekš sazinoties.
Skaties fotogrāfijas šeit.
Uzlabojumi Ģertrūdes ielas seguma atjaunošanas projektā
Ģertrūdes ielas atjaunošanas procesā bija iesaistīta arī Apvienības “Pilsēta cilvēkiem” komanda, kas piedalījās sēdēs un norādīja, kur var veikt uzlabojumus, lai iela taptu ērtāka un drošāka gājējiem. Diemžēl ne visi mūsu ieteikumi tika uzklausīti (piemēram, veidot slīpēta bruģa joslu velosipēdistu ērtībām), tomēr, pēc mūsu ieteikuma, tika sašaurināts krustojums ar Akas ielu, paplašinot ietves, un krustojums ar Tērbatas ielu (izņemot vienu pagriezienu). Tas nozīmē, ka cilvēkiem šajās vietās būs drošāk šķērsot ielu. Ielu krustojumus un stāvvietu robežas iezīmē akmens stabiņi. Ļoti ceram, ka 2023. gadā Ģertrūdes ielas rekonstrukcijai būs stāsta turpinājums, ierobežojot tranzītu un veicot labiekārtojumu arī ap Veco Sv. Ģertrūdes baznīcu.
Novāktas traucējošas stāvvietas Barona ielā un 11. novembra krastmalā
2022. gada februārī beidzot tika pielikts punkts neveiksmīgi ierīkotajām automašīnu stāvvietām Krišjāņa Barona ielā, kur automašīnas tika novietotas pārāk tuvu sliedēm, traucējot 1. maršruta tramvaju kustību, kas iepriekš notika regulāri. Par šo tematu plaši rakstījām sociālajos tīklos jau kopš neveiksmīgās Barona ielas rekonstrukcijas projekta pabeigšanas Kopš stāvvietu likvidēšanas par tramvaja traucējumiem šajā vietā vairs nav dzirdēts.
Tāpat 2022. gada jūlijā stāvvietas koku apdobēs un daļēji uz ietves tika likvidētas arī 11. novembra krastmalā 29, par ko biedrība arī jau iepriekš norādījusi sociālajos tīklos. Lai gan septembra beigās stāvvietas tomēr atjaunoja, bet, pēc Apvienības “Pilsēta cilvēkiem” saceltās trauksmes sociālajos tīklos, kopš oktobra tās atkal ir slēgtas, uzlabojot apstākļus gan gājējiem, gan kokiem.
Autostāvvietu likvidēšana Kronvalda parkā
Ar piketu #ParksNavParkings 7. novembrī aktualizējām drīzāk nelegālo automašīnu novietošanu Kronvalda parkā uz Rīgas brīvostas pārvaldes piebraucamā ceļa. Piketa mērķis bija pozitīvā gaismā parādīt Brīvostas darbiniekus kā VIP personas, jo viņiem ir atļauts novietot automašīnas publiskā parkā. Darbinieki tika gaidīti ar sarkano paklājiņu, baloniem, puķēm un šampanieti (0%), tomēr tā kā viņiem iepriekš bija pateikts šajā dienā uz darbu automašīnu nebraukt, tad diemžēl nevienu neizdevās sagaidīt. Piketam tika pievērsta liela uzmanība un apmēram mēnesi vēlāk tika paziņots, ka stāvvietas oficiāli ir likvidētas.
Piketi — sabiedriskās domas veicinātāji
Dažādu pilsētvides problēmu un nejēdzību risināšanai var rakstīt iesniegumus un dažādus ierakstus sociālajos tīklos, tomēr, kamēr tas nav nonācis medijos, politiķi problēmas ignorē. Lai gan, darbojoties sociālajos tīklos, var panākt daudz, tomēr ir zināma loma arī fiziskiem piketiem, kas pievērš iedzīvotāju un politiķu uzmanību, aktualizējot problēmu ārpus interneta vides, vārda tiešākajā izpratnē — uz ielas.
2022. gadā kopumā tika organizēti veseli 4 piketi — gan par vispārīgām, gan pavisam konkrētām tēmām.
Piketgājiens “RESTARTĒT RESTARTU!”
Velojosla Aleksandra Čaka ielā un Marijas ielā likvidēta, Brīvības iela un Krišjāņa Valdemāra iela — bez uzlabojumiem, Ģertrūdes ielas rekonstrukcijas projekts kopumā viduvējs, biedrības ieteikumi ņemti vērā tikai daļēji, Tērbatas iela gājējiem palikusi tikai kā patīkamas atmiņas, bet Barona ielai solīts nerealizējamais, arī citur uzlabojumi nenotiek – šādas sajūtas par pilsētvidi izjutām 2022. gada maijā. Vai tas ir tas restarts, kuru vēlējāmies saņemt, jaunajai Rīgas domei esot pie varas? Lai paustu neapmierinātību par pārāk lēnu attīstību un restarta neesamību Rīgas pilsētvidei, kā arī, lai pievērstu uzmanību mazaizsargāto satiksmes dalībnieku, tostarp arī bērnu drošībai, 1. jūnijā rīkojām piketgājienu “RESTARTĒT RESTARTU!”, kurš guva lielu mediju uzmanību. Pulcējāmies pie Rīgas domes un pēc tam devāmies uz Rīgas domes Satiksmes departamentu. Paldies visiem dalībniekiem, kas nebaidījās no lietus un izmirka kopā ar mums!
Pikets “Dzīvību Brīvības ielai!”
Jo lielāka autosatiksme, jo vairāk tukšu skatlogu. Tas nav nekas jauns, tā tas notiek arī citās pilsētās Eiropā. Kurš gan vēlas iet iepirkties pa ielu, kur var knapi sarunāties un nav patīkami pārvietoties lielās un ātrās auto satiksmes radītā trokšņa dēļ.
Jau 2014. gadā bija pirmie solījumi mierināt un uzlabot situāciju Brīvības ielā. Kad uzlabojumi nerealizējās dzīvē, aktīvisti rīkoja aktivitātes un piketus, kuros norādīja, ka vēlas velojoslas Brīvības ielā. Tajos piedalījās arī deputāti, kuri šobrīd ir ievēlēti Rīgas domē. Diemžēl kopš viņu ievēlēšanas nekādas iniciatīvas Brīvības ielas uzlabošanai vairs nav redzētas, tādēļ nolēmām, ka ir laiks aktualizēt problēmu.
2022. gada 22. septembrī (Starptautiskajā dienā bez auto) organizējām piketu “Dzīvību Brīvības ielai!”. Stāvējām ar plakātiem pie tukšajiem skatlogiem ielas posmā starp Miera un Tallinas ielu. Piketa dienā ielas skatlogi bija noklāti ar sarkaniem krustiem. Pikets pievērsa uzmanību pilsētvidei Brīvības ielā, pie tam ne tikai piketa laikā, bet arī pēc tā. Piemēram, 28. novembrī LTV1 iznāca raidījums “Kultūršoks” par Brīvības ielas tukšo skatlogu tēmu. Cerēsim, ka nākotnē būs redzama arī reāla rīcība no Rīgas domes šajā jautājumā.
Video no piketa skaties šeit.
Pikets #ParksNavParkings
Par Kronvalda parka atbrīvošanu no automašīnām rakstījām augstāk. To sasniedzām kopā ar Centra attīstības biedrību, tēmu vairākkārt aktualizējot sociālajos tīklos un medijos, kā arī organizējot piketu #ParksNavParkings .
Autostopēšanas zibakcija pie Vanšu tilta
2022. gada 17. novembra pusdienlaikā pēkšņi medijos parādījās faktiski šokējoša ziņa — jau no plkst. 17.00 24 stundu garumā tiek aizliegta gājēju un velosipēdistu satiksme pāri Vanšu tiltam, pamatojoties uz ekspertīzi par tilta stāvokli. Cilvēkiem, kas bija atnākuši vai atbraukuši ar velosipēdu uz darbu uz centru vai otrādāk, atpakaļ pa Vanšu tiltu legāli tikt nebija iespējams.
Lai parādītu situācijas absurdumu, mūsu komandai bija skaidrs, ka jārīko protests, taču pieteikt piketu tik spontāni nav atļauts. Piketa aizliegums nebija šķērslis — “Pilsēta cilvēkiem” komanda ātri reaģēja un uzrīkoja alternatīva veida protestu — autostopēšanas zibakciju. Aktīvisti nostājās ar plakātiem “Paķersi pāri tiltam?”, “Uz Pārdaugavu!” u.c. pirms Vanšu tilta.
Lai arī mūsu aktivitāte bija jautra, tomēr ceram, ka šādi gadījumi Rīgā vairs neatkārtosies! Cilvēki, kuri nebija paņēmuši līdzi e-talonu vai naudu sabiedriskajam transportam tika atstāti bez iespējas tikt pāri Vanšu tiltam, kas uzskatāma par diskrimināciju. Protams, realitātē aizliegums netika ievērots, vēl vairāk parādot situācijas absurdumu.
Skaties fotogrāfijas šeit.
Izglītot, informēt, iepazīties un tikt pamanītiem
Daudzi zina Apvienību “Pilsēta cilvēkiem” no ziņām vai no sociālajiem medijiem. Bet retajam ir gadījies satikt mūsu biedrus klātienē, tos izjautāt par aktuālajām tēmām, iepazīties ar biedrības mērķiem dziļāk un uzdot jautājumus klātienē. Tādēļ piedalījāmies vairākās aktivitātēs — sarunu festivālā “LAMPA” ar interaktīvu diskusiju, Avotu svētkos, kur uzstādījām savu stendu, un elektrovelosipēdu saietā, kuru rīkojām paši. Arī tikšanās ar dalībniekiem, kas iestājušies biedrībā, ir svarīga, jo ne katram ir vēlme sekot līdzi aktualitātēm lietotnē “Slack”.
Priecājamies paziņot, ka esam iecelti par Latvijas pārstāvi Eiropas ceļu drošības hartā. Šī organizācija veic dažāda veida aktivitātes, kas uzlabo drošību Eiropas ceļos, stiprina zināšanas par ceļu satiksmes negadījumu cēloņiem un strādā pie to novēršanas. Līdz šim Latviju pārstāvēja CSDD.
Elektrovelosipēdu saiets
Maija vidū noorganizējām elektrovelosipēdu saietu. Elektrovelo īpašnieki bija laipni aicināti ierasties ar savu spēkratu un dalīties pieredzē ar cilvēkiem, kas tādu plāno iegādāties. Uz pasākumu bija ieradušies cilvēki ar ļoti dažādiem elektrovelosipēdiem, un bija prieks uzzināt katra velosipēda īpašības, plusus un mīnusus. Arī tobrīd esošais satiksmes ministrs Tālis Linkaits izmēģināja divus no velosipēdiem un novērtēja par labu esam.
Interaktīva diskusija Sarunu festivālā “LAMPA”
2022. gadā bija otrā reize, kad piedalījāmies Sarunu festivālā “LAMPA”, šoreiz ar arhitekta, sociālantropologa Matīsa Šteinerta vadīto interaktīvo diskusiju “Vai viegli būt gājējam?”. Tika runāts par satiksmes mierināšanas veidiem un sarunā aktīvi iesaistījām skatītājus, kuri piedāvāja savus variantus krustojumu uzlabošanai Rīgā un Cēsīs. Bija prieks redzēt skatītāju vērtīgās idejas, savu redzējumu, kā arī to, ka vismaz daļai skatītāju tā bija arī iespēja uzzināt ko jaunu. Liels paldies Matīsam Šteinertam par piekrišanu sadarboties šajā projektā un skatītājiem par aktīvo iesaisti!
Skaties fotogrāfijas šeit.
Dalība Avotu svētkos
2022. gada 20. augustā piedalījāmies Avotu apkaimes biedrības rīkotajos Avotu svētkos. Rādījām apmeklētājiem mūsu biedrības veidotās vizualizācijas, runājām par uzlabojumiem Avotu apkaimē. Bērniem atnesām krītiņus, kā rezultātā Lienes ielas ietve vakara pusē bija kļuvusi ļoti interesanta un raiba! 🙂 Paldies par uzņemšanu Avotu apkaimes biedrībai!
Skaties fotogrāfijas šeit.
Biedrības dalībnieku tikšanās
2022. gada vasarā paspējām noorganizēt divas tikšanās ar dalībniekiem. Dažus redzējām pirmo reizi klātienē, dažus jau pazinām. Pārrunājām mums aktuālas pilsētvides tēmas pie glāzes alkoholiska vai bezalkoholiska dzēriena ārpus attālinātā formāta, dzīvākā gaisotnē. Gribētos, lai šādi pasākumi notiktu biežāk, bet, kā jau vienmēr, laika maz, visi organizatori ir aizņemti ar citiem uzdevumiem. Bet, tā kā 2021. gadā šāda tikšanās bija tikai viena, tad var teikt, ka esam dubultojuši šādu pasākumu skaitu.
Videoklipi “Tev piestāvētu”
Gada sākumā uzrakstījām projekta iesniegumu Aktīvo iedzīvotāju fondam (AIF). AIF novērtēja mūsu pieteikumu par labu esam, kas nozīmēja finansiālu atbalstu video reklāmiņu veidošanā.
Izsludinājām konkursu, lai atrastu īsto filmēšanas komandu. Mūsu izvēlētā “CSQ production” piedāvāja sadarboties ar mūziķi un komiķi Edgaru Bāliņu, kas mums likās ļoti laba ideja. Tā nu tapa 5 video, kurus publicējām sociālajos tīklos ar aicinājumu pievienoties mūsu komandai. Četros no pieciem video vienlaikus aktualizējām kādu Rīgai tipisku problēmu. Ceram, ka jums patīk. Visus video vari noskatīties šeit.
Ziepniekkalna veloceļa audits
Rīgas dome 2022. gadā pabeidza Ziepniekkalna veloceļu. Tāpat kā jau citiem veloceļiem pasenāk atpakaļ, arī šim veloceļam veicām auditu. Izvērtējām attiecīgā veloceļa plusus un izpētījām, kādas kļūdas tā izveidē pieļautas. Kā vienu no lielākajām problēmām jāmin 37 veloceļa pārrāvumi, kas izveidoti pie teju katras iebrauktuves. “Pilsēta cilvēkiem” aicināja arī iedzīvotājus piedalīties izbraucienā, lai parādītu, kur tieši tas atrodas un izglītotu par veloceļa īpašībām. Neskatoties uz ļoti spontāno aicinājumu (par pasākumu izziņojām tikai dienu iepriekš), savācās diezgan kupls dalībnieku skaits.
Ko nedara Rīga, to varam darīt mēs!
Skaidrs, ka mūsu biedrībai nav ne resursu, nedz arī tiesību veikt darbus, kas būtu jādara Rīgas domei un tās pakļautajām institūcijai vai uzņēmumiem. Tomēr dažām aktivitātēm ir bijusi enerģija un laiks, lai tās īstenotu un tādējādi vismaz nedaudz uzlabotu apstākļus Rīgā. Šoreiz runa par soliņa ierīkošanu un sabiedriskā transporta shēmu izvietošanu.
Infoshēmas 5. tramvaju maršrutam
Pētersalā kritisku stāvokli ieguvušās ēkas dēļ augustā uz laiku tika saīsināts 5. tramvaju maršruts. Kad pēc divām nedēļām “Rīgas satiksme” vēl joprojām nebija izlikusi viegli saprotamas infoshēmas, kā pasažieriem nokļūt galamērķī, ņēmām grožus savās rokās. Ar biedru Oskaru Rodi kopā izveidojām lielas viegli nolasāmas shēmas un izvietojām tās visā 5. tramvaju maršrutā. Viena mūsu sekotāja “Twitter” minēja: “Brīnījos, ka Rīgas satiksme izkarinājusi tik labas norādes, bet tad ieraudzīju shēmas apakšā jūsu logo!”.
Skaties video šeit.
Jauna soliņa un galdiņu uzstādīšana Tērbatas ielā
2022. gada maijā atklājām Apvienības “Pilsēta cilvēkiem” realizēto soliņu un galdiņu. Galdiņš vienlaikus kalpo kā stumbru aizsargs diviem kokiem, kurus stādījām 2019. gadā. Bildē redzamais labiekārtojums nav atrodams nekur citur pasaulē, jo ir Rīgas dizaina un mākslas skolas audzēkņa plānots un dizainēts speciāli šai vietai.
Jo vairāk sadarbības partneru, jo labāks projekts, vai ne tā? Lielu paldies sakām Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolai, Mežpils Alus, ALPS ainavu darbnīcai, LABIE KOKI, Binders, Brikers, Scandiweb, Baumschule Lorenz von Ehren, Narvesen, SIA “Alejas projekti”, Treebuilders, SIA “Zilber”.
NO IDEJAS LĪDZ, cerams, REALITĀTEI
Viens var paveikt daudz. Komanda var paveikt vairāk. Tāpat arī ar idejām –- esam atvērti uzklausīt dažādus labus ierosinājumus. Mūsu komandas dalībnieki ir izstrādājusi gan ierosinājumus Maskavas ielas uzlabošanai, gan arī vadlīnijas, kurām sekot, lai uzlabotu Rīgu. Bet tas nav viss — lai iegūtu idejas arī ārpus biedrības, organizējām hakatonus, kuros aicinājām iedzivotājus sniegt savu redzējumu, kādai jāizskatās Brīvības ielai. Šādu ideju popularizēšana palielina iespēju, ka tie kādreiz arī tiks realizēti, uz ko ļoti ceram.
Maskavas ielas uzlabošanas ierosinājums
Mūsu biedrības dalībnieks Markuss Jēkabsons ir izstrādājis ierosinājumu, kā uzlabot Maskavas ielu. Tajā iekļauta gan apstākļu uzlabošana gājējiem, gan velojoslas, gan parādīta tagadējā un vēlamā satiksmes plūsma. Lasi vairāk šeit.
Vadlīnijas “10 soļi labākām ielām Rīgā”
Viļņa ir Baltijas labais piemērs. Viļņai ir savi 12 soļi labākām ielām. Arī mēs esam uztaisījuši savu sarakstu, kas jāņem vērā, veidojot, pārveidojot vai renovējot Rīgas un citu Latvijas pilsētu ielas. Par to vairāk lasi Armanda Būmaņa rakstā šeit.
Ideju hakatons “Atdzīvini Brīvības ielu!”
Brīvības iela, kur centra posmā var saskaitīt vairāk nekā 70 tukšu skatlogu, trokšņa un piesārņojuma dēļ nav pievilcīga gājējiem, savukārt velosipēdistiem šķēršļus rada neesošā infrastruktūra un Gaisa tilts, kur visiem jāsaspiežas uz šauras ietves.
Lai radītu jaunas idejas Rūdolfa Golubova vadībā, sadarbojoties ar jauno ideju platformu “Tandeem”, 2022. gada septembrī rīkojām hakatonu ar aicinājumu iesniegt priekšlikumus Gaisa tilta problemātiskās situācijas risināšanai. Mums paveicās ar diviem ļoti talantīgiem dalībniekiem, kuri iesniedza labus darbus un abi ieguva balvas. Abus ierosinājumus vari apskatīt šeit. Ļoti ceram, ka šīs idejas vismaz daļēji tiks iekļautas Gaisa tilta pārbūves būvprojektā.
Ideju hakatons Jaunās Ģertrūdes baznīcas priekšlaukumam
Sākotnējais ideju hakatons septembrī bija paredzēts arī Jaunās Ģertrūdes baznīcas priekšlaukumam plašajā Brīvības un Cēsu ielas krustojumā, tomēr neviens no dalībniekiem to neizvēlējās, tāpēc 2022. gada decembra sākumā, vienlaikus arī turpinot aktivitātes ap Brīvības ielas atdzīvināšanu, vismaz vīziju līmenī, tika izziņots jauns konkurss. Konkursā tika iesniegtas kopumā 6 dažādas ideju skices, žūrijā kopā ar baznīcas un tuvējā veikala “Gemoss” pārstāvjiem tika izvēlēti 3 labākie darbi. Visus darbus aplūko šeit. Jācer, ka šim ielu krustojumam pilsēta nākotnē pievērsīs lielāku uzmanību, un idejas atdzims reālā zaļā pilsētas skvērā.
Mazāk pamanāmie darbi
Liela daļa mūsu darba nemaz uz āru nav redzama. Nedz par to raksta mediji, nedz pašiem ir iemesls, ko jaunu ierakstīt sociālajos tīklos. Tās ir ļoti daudzās sēdes, statistikas ievākšana un iesniegumu rakstīšana. Kluss, nemanāms, bet ļoti svarīgais darbs! Te daži no tiem:
Būvniecības padome, Apstādījumu saglabāšanas komisija un citas sēdes
Jau vairāk nekā divus gadus piedalāmies Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta Būvniecības padomē un Rīgas domes Apstādījumu saglabāšanas komisijā, kur mūs pārstāv Rūdolfs Golubovs un Armands Būmanis. Tās notiek katru nedēļu. Būvniecības padomē tiek prezentētas būvniecības ieceres, bet Apstādījumu saglabāšanas padomē lemj par koku ciršanas atļaujām.
Šeit mums ir iespēja ietekmēt, kā tiks realizēti jaunie projekti. Gandrīz katru reizi mūsu pārstāvjiem nākas atgādināt, ka ietvi pie iebrauktuvēm pātraukt nedrīkst, nepieciešams paredzēt pietiekamu skaitu velonovietņu. Gājēju pārejas jāpaceļ, ietves jāpadara plašākas un jāievieš abās ielas pusēs, ja to šobrīd nav, jācenšas neveidot plašas autostāvvietas un, ja iespējams, veidot publiski pieejamu (aktīvu) 1.stāvu. Ne vienmēr mūsu ieteikumi tiek ņemti vērā, jo RD diemžēl vēl ir liels zināšanu un pieredzes trūkums, kā arī citi faktori gan daudziem attīstītājiem, gan dažiem arhitektiem un retāk arī departamenta profesionāļiem. Taču mēs cenšamies skaidrot, izglītot un varam lepoties, ka ir daudz mazu un lielu uzlabojumu, kuri tikuši veikti pēc mūsu iesaistes šajās padomēs. Dažkārt tieši biedrību viedokļi šajās sēdēs palīdz pieņemt lēmumus arī sēdes slēgtajā daļā, kur piedalās tikai Būvniecības padomes darbinieki.
Mikromobilitātes rīku statistika
Katra mēneša vidū piektdienā no 8:00 līdz 9:00 vairākās vietās Rīgā skaitām braucošus velosipēdistus un citu mikromobilitātes rīku lietotājus. To darām jau vairākus gadus, līdz ar to esam ieguvuši ilgtermiņa statistiku, kādas nav pat nevienai Rīgas domes institūcijai. Arī Tu vari piedalīties skaitīšanā! Piesakies pie Andreja Oliņa, viņam zvanot vai rakstot uz 29140848.
Spiediens uz Rīgas domes Satiksmes departamentu par gājēju satiksmes organizāciju būvdarbu laikā un drošību
Deglava tilta remontdarbu laikā tikt tilta otrā pusē ar ratiņiem nebija iespējams. Automašīnām satiksme tika nodrošināta, bet gājējiem bija jāizmanto kāpnes.
Kopā ar Apvienību “Apeirons” nosūtījām lūgumu Rīgas domes Satiksmes departamentam uzlabot situāciju gājējiem. Nedēļas laikā tas tika izdarīts, izveidojot grants seguma rampu.
Kā cilvēkiem nācās pārvietoties pirms mūsu iesnieguma, skaties šeit.
Tāpat, situācijā, kad Rīgas dome naudu vēlējās taupīt, samazinot apgaismojumu ielās, mēs atgādinājām, ka to nedrīkst darīt uz gājēju drošības rēķina.
Labākie un sliktākie pilsētvides notikumi
Kā katru gadu, janvārī apkopojām iepriekšējā gada labākos notikumus un lielākās nejēdzības pilsētvidē Latvijā. Apkopojumu publicējām mūsu sociālajos tīklos un devām iedzīvotājiem nobalsot par labāko un sliktāko pilsētvides notikumu. Cilvēku balsojuma rezultāti bija šādi:
2022. gada lielākās pilsētvides nejēdzības
1. vietā ar 68 balsīm – dižozola nozāģēšana Mārupē, Kantora ielā. Oktobra beigās Mārupē, Kantora ielā 115/117 bezceremoniāli un nelegāli tika nozāģēts dižozols, kas acīmredzot traucēja būvniecības iecerei. Par zāģēšanu uzsākts kriminālprocess, tomēr koku diemžēl vairs neatjaunot. Vairāk lasi šeit.
2. vietā ar 59 balsīm Vanšu tilta slēgšana gājējiem un velobraucējiem 17.—18. novembrī. 2022. gada 17.novembrī pusdienlaikā pēkšņi medijos parādījās faktiski šokējoša ziņa — jau no plkst. 17.00 24 stundu garumā tiek aizliegta gājēju un velosipēdistu satiksme pāri Vanšu tiltam, pamatojoties uz ekspertīzi par tilta stāvokli. Ironiskā kārtā uz tilta tovakar bija liels automašīnu sastrēgums, bet absurdo lēmumu gājēji un velosipēdisti neievēroja. Tikai militārās parādes laikā dienvidu puses ietvi apsargāja Militārā policija. Joprojām uzskatām šo aizliegumu par mazāk aizsargāto satiksmes dalībnieku diskrimināciju, pilsētai ar rīcību pierādot savas īstās prioritātes (ņemot vērā, ka uz brauktuves varēja izveidot pagaidu ietvi). Pašlaik vēl nav zināms par Vanšu tilta pārbūves termiņiem. Ceram, ka šis paliks vienīgais šāda veida precedents uz šī tilta. Vairāk lasi šeit.
3. vietā ar 55 balsīm – Barona ielas aptauja un nekā nedarīšana.Pēc 2021. gada vasaras, kad tika nodzēsta velojosla Marijas ielā un Aleksandra Čaka ielā velojosla Jorģa Zemitāna tilta virzienā, Rīgas domes vadošā koalīcija solīja plānus Krišjāņa Barona ielas pārveidošanai par veloielu. 2022. gada aprīlī Satiksmes komitejā tika prezentēti kopumā 3 dažādi varianti ielas pārveidei par “velo un tramvaja maģistrāli”, no kuriem viens variants vienkārši uzskaitīja izmaksas, kādas it kā būtu, ja ielu pārbūvētu visā tās garumā, bet pārējie — ticamākie — piedāvāja ierobežot autosatiksmes tranzītu ar ceļazīmēm. Tika palaista arī aptauja, kura lielākoties sastāvēja no jautājumiem par tikai vienu no priekšlikumiem. Vēlāk izskanēja komunikācija, ka arī visvienkāršākais variants būtu pārāk dārgs, un līdz ar 11T autobusa ieviešanu jebkādas runas par izmaiņām Barona ielā noklusa. Nu jau diez vai var cerēt uz izmaiņām Barona ielā arī šogad. Vairāk lasi šeit.
- vietā ar 51 balsi – sabiedriskā transporta pieturvietu nojumju iepirkuma izgāšanās Rīgā
- vietā ar 50 balsīm – jaunais tunelis pie Salu tilta
- vietā ar 49 balsīm – sabiedriskā transporta reisu samazinātais skaits
- vietā ar 44 balsīm – CSDD kampaņa “Neesi mērkaķis”
- vietā ar 42 balsīm – Murjāņu ielas izbūve bez ietves
- vietā ar 41 balsi – Tvaika ielas lopu žogu aploki
- vietā ar 35 balsīm – Neredzīgo skaņas signāla atslēgšana naktīs Rīgā
Gada labākie pilsētvides notikumi
1. vietā ar 127 balsīm — ietvju centralizēta tīrīšana Rīgas centrā. 2022. gadā Rīgas dome pieņēma lēmumu – pakāpeniski ietvju tīrīšanu Rīgā pārņems pašvaldība, izskaužot neefektīvo praksi, ka ietves jātīra piegulošo īpašumu īpašniekiem, ņemot vērā, ka tas netiek vienmēr izdarīts, radot birokrātisku slogu, ja nepieciešams izrakstīt sodu. 2022. gada sākumā tas vēl tika izmēģināts kā pilotprojekts dažās Rīgas centra ielās, tomēr jau septembrī tika paziņots, ka 3 ziemu laikā pamazām ietvju kopšanu Rīgā pārņems pašvaldība. Šoziem tas jau notiek Rīgas vēsturiskajā centrā un tā aizsardzības zonā. Vairāk lasi šeit.
2. vietā ar 123 balsīm – brīvkrāni Rīgā. Pērn pavasarī kopumā 6 vietās Rīgas centrā atklāti brīvkrāni — iespēja ieliet dzeramo ūdeni līdzpaņemtā pudelē. Papildus ir iespēja arī dzirdināt četrkājainos draugus. Tiesa, brīvkrāni darbojas tikai vasaras sezonā. Vairāk lasi šeit.
3. vietā ar 81 balsi – stāvvietu likvidēšana Kronvalda parkā pie Rīgas brīvostas pārvaldes. 2022. gadā izdevās panākt automašīnu stāvvietas likvidēšanu Kronvalda parkā, kur parkā ierīkotajā ceļā uz Rīgas brīvostas pārvaldes ēku starp 2 bērnu rotaļu laukumiem tika novietotas automašīnas, kas nav atļauts parka zonā. Novembrī pēc Apvienības “Pilsēta cilvēkiem” organizētās miermīlīgas protesta akcijas tika pieņemts lēmums bēdīgi slavenās stāvvietas likvidēt. Vairāk skaties sižetā.
- vietā ar 79 balsīm – labiekārtojuma elementi Rīgas centra ielās
- vietā ar 75 balsīm – veloceļš uz Ziepniekkalnu
- vietā ar 73 balsīm – Buļļupes promenāde un veloceļš uz Daugavgrīvu
- vietā ar 71 balsi – RDSD velonodaļas izveide un velokoncepcijas pieņemšana
- vietā ar 65 balsīm – Barona ielas un 11. novembra krastmalas traucējošo stāvvietu likvidēšana
- vietā ar 50 balsīm – pirmais turboaplis Latvijā, Rēzeknē
- vietā ar 45 balsīm – P8 autoceļa pārbūve Siguldā un Turaidā
2023. gads jau ieskrējies, šogad, īpaši Rīgā tiks realizēta vai pabeigta diezgan daudz pilsētvidi uzlabojošu objektu būvniecība, kā arī cerams, ka mūs sagaida vēl daudz labu ziņu, tomēr tas nenozīmē, ka biedrībai nebūs jātur pulss uz Rīgas un Latvijas pilsētvides asinsrites.
Ja arī Tu vēlies kopā ar mums palīdzēt Rīgai tapt par patīkamāku, drošāku un skaistāku pilsētu tās iedzīvotājiem, tad aicinām ziedot vai pievienoties mūsu biedrībai, satiekot jaunus domubiedrus!
Aizpildi pievienošanās anketu šeit: pilsetacilvekiem.lv/pievienojies-pilseta-cilvekiem/