Atskatoties uz trešo mūsu darbības gadu, varam droši teikt – esam ieskrējušies ar pamatīgu inerci. Pagājušajā gadā Facebook esam publicējuši vairāk nekā 460 rakstus, izveidots jauns Instagram konts, kurš īsā laikā kļuvis lasītāju iecienīts. Facebook pagājušajā gadā pārsniedzām 10 000 lasītāju robežu un mūsu lasītāju skaits ar katru dienu turpina palielināties un šobrīd pārsniedz 13 000.
Mūsu pamatuzdevums ir palicis nemainīgs – turpināt informēt sabiedrību par labo praksi satiksmes un publiskās ārtelpas jomā, kā arī norādīt uz nepilnībām jaunajos projektos, lai nākotnē šādas kļūdas vairs netiktu izdarītas. Tā 2018. gadā veicām gan vairāku Grīziņkalna ielu, gan Salaspils ielas auditu, kā arī veicām vēl tikai projektēšanas stadijā esošā Krasta ielas gājēju un velosipēdu ceļa projekta auditu, kā rezultātā nu ir lielas cerības, ka nākamgad Rīgā parādīsies gājēju un velosipēdu ceļš, no kura RDSD nebūs jākaunas.
2018. gads sākās ar patīkamu pārsteigumu – jau otro gadu pēc kārtas saņēmām balvu “Rīgas metrs”:
Gada turpinājumā notika bēdīgi slavenā Vanšu tilta pussabrukšana, kurai pievērsām maksimālu mediju uzmanību un lūdzām situācijā iejaukties valstij – iesniegumā Ekonomikas ministrijai aicinājām uzdot BVKB veikt Vanšu un Zemitāna tilta drošības pārbaudi. BVKB konstatēja, ka gan Vanšu, gan Zemitāna tilts ir pirmsavārijas stāvoklī un RDSD bija spiesti nekavējoties rīkoties, norobežojot bīstamākās tiltu daļas.
Pavasarī īstenojām akciju “Sakop Rīgu!”, kuras laikā gadiem tukšajās koku dobēs iestādījām mazus kociņus, lai tādējādi pievērstu domes un sabiedrības uzmanību ilgstoši nerisinātajai problēmai. Šī akcija rezultātā izvērtās par vienu no sekmīgākajām mūsu jebkad īstenotajām akcijām, jo rezultātā gandrīz visās vietās, kur iestādījām mazos kociņus, pēc tam dome iestādīja pilsētai piemērotus dižstādus. Tas gan nenozīmē, ka problēma ir atrisināta, jo joprojām Rīgas dome nepiešķir pietiekamu finansējumu apstādījumu uzturēšanai, bet vismaz ir noticis neliels progress.
Aprīlī aizvadītājām pirmo “Pilsēta cilvēkiem” publisko tikšanos, uz kuru aicinājām ikvienu interesentu. Tā pērn bija vienīgā šāda veida tikšanās, bet plānojam šogad mainīt biedrības darbību un veidot līdzīgas tikšanās brīvākā formātā pusotras stundas garumā reizi mēnesī. Ja arī tu vēlies piedalīties šajās sanāksmēs, tad pievienojies mūsu biedru un atbalstītāju grupai Facebook, lai uzzinātu precīzus tikšanos laikus.
2018. gada būvsezona nāca ar patīkamu pārsteigumu no RDSD un ceļu būvnieku puses – viņi beidzot bija ņēmuši vērā mūsu iepriekšējo gadu (2016. gada raksts; 2017. gada raksts) aicinājumus nodrošināt drošu pārvietošanos gajējiem un beidzot ielu remontdarbi vismaz Rīgas centra ielās līdzinājās remontdarbiem Eiropā – norobežoti ar barjerām un gājēji nebija spiesti iet pa nedrošām vietām.
Agrā vasarā nozīmīgs notikums bija Jana Gēla grāmatas “Pilsētas cilvēkiem” latviskotās versijas atklāšanas svētki, kuru, protams, apmeklējām arī mēs. Šī grāmata ir svarīgs solis uz sapratnes veicināšanu atbildīgajām amatpersonām visās Latvijas pilsētās. Nu, svarīgākais ir panākt to, lai atbildīgās amatpersonas un politiķi šo grāmatu arī izlasa. Vai tu jau to izlasīji? Noskaties nelielu mūsu interviju ar grāmatas autoru tās atklāšanas svētkos:
Jūnijā Rīgas domē iesniedzām vairāk nekā 2500 cilvēku parakstus par sabiedriskā transporta un velojoslu ieviešanu Brīvības ielā. Kā vēlāk izrādījās, Rīgas domei šie paraksti bija nulles vērtībā, jo Rīgas mērs no sēdēm, kuras pieprasīja opozīcijas partijas, lai izskatītu šo kolektīvo iesniegumu, burtiski aizbēga…
Augustā nozīmīgs un nebijis notikums – parakstījām sadarbības memorandu ar “Rail Baltica” ieviesēju Latvijā – SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” par sadarbību projekta Rail Baltica realizēšanai Rīgas pilsētas teritorijā. Ceram, ka šī sadarbība realizēsies ne vien “uz papīra”, bet arī realitātē un rīdziniekiem “Rail Baltica” sniegs maksimāli iespējamos uzlabojumus.
Gada turpinājumā īstenojām vērienīgu velosipēdistu skaitīšanu – 26 Rīgas punktos mēs un brīvprātīgie skaitījām velosipēdistus. Tika iegūti dati, kurus varējam salīdzināt ar pirms četriem gadiem notikušo pēdējot velosipēdistu skaitīšanu un noskaidrojām, ka velosipēdistu skaits Rīgā pieaudzis par 40%. Iespaidīgi, vai ne?
Velosipēdistu skaits uz Rīgas tiltiem
Tā kā Rīgas dome ignorēja vairāk nekā 2500 savāktos parakstus par velojoslu ierīkošanu Brīvības ielā, un 2018. gads bija kārtējais gads, kad Rīgas dome neizpildīja itin nekā no iepriekšējos gados solītā veloinfrastruktūras attīstības jomā, tad kopā ar biedrību “TruFixKru” 17. oktobrī rīkojām piketu “Par velo!”. Piketā piedalījās aptuveni 250 cilvēku, tostarp sabiedrībā pazīstami cilvēki, tādi kā Latvijas Ārstu biedrības prezidents Pēteris Apinis, arhitekts Pēteris Bajārs, Saeimas deputāts Aleksejs Loskutovs, grupas “Inokentijs Mārpls” solists Dambis un citi:
Gada noslēgumā piedalījāmies arī izstādē Green Expo Riga, kur mūsu stendā piedāvājām izstādes apmeklētajiem izmēģināt Latvijā vēl nezināmu, bet Kopenhāgenā ļoti populāru lietu – kravas velosipēdu (bakfiet no Nīderlandiešu val.):
Un nu esam nonākuši pie ikgadējā atskata interesantākās sadaļas – kas tad pērn no mūsu rakstiem ir bijis pats lasītākais un populārākais un ikgadējais lasītāju balsojums par gada notikumu un gada nejēdzību.
TOP 10 lasītākie “Facebook” ieraksti
Ar ievērojumu pārsvaru 2018. gada lasītākais ieraksts bija par gājēju tuneļiem. Ar to dalījušies vairāk nekā 6200 cilvēku un diskusija sasniegusi 350 komentāru robežu.
- Gājēju tuneļi kaskadieriem? 403 000 skatījumu
- Uzmanību! Sācis brukt Vanšu tilts! 219 000 skatījumu
- Kā staigāt slidenā laikā? 209 000 skatījumu
- Ielu remonts Rīgas gaumē 189 000 skatījumu
- Tramvaja vadītāja atbrīvo sliedes Barona ielā 143 000 skatījumu
- Kā vislabāk iepazīt Kopenhāgenu? 141 000 skatījumu
- Nieka 30 minūšu ikdienas pastaiga 122 000 skatījumu
- Gudrās lampas 109 000 skatījumu
- Ziemas riteņbraukšanas galvaspilsēta 106 000 skatījumu
- Svarīgs atgādinājums autovadītājiem! 100 000 skatījumu
Ikgadējā balsošanā par gada notikumu un gada nejēdzību šogad bija iespējams nobalsot gan mūsu mājaslapā, gan Facebook par 28 nejēdzībām un 24 pozitīviem notikumiem. Par pozitīvajiem notikumiem kopumā tika nobalsots 1474 reizes, bet par negatīvajiem notikumiem tika nobalsots 5163 reizes.
TOP 3 pozitīvākie notikumi
1. vietā ar 229 balsīm mūsu lasītāji ierindojuši Čiekurkalna gājēju pāreju, kas eksistēja tikai 6 dienas un joprojām nav zināms, kā tā šajā vietā parādījās. Zināms ir vienīgi tas, ka pēc 6 dienu pastāvēšanas to izdzēsa Rīgas domes Satiksmes departaments, sakot, ka tā ir nelegāla. Čiekurkalnieši pret to protestēja, savācot vairākus simtus parakstu par gājēju pārejas atjaunošanu un ieguva solījumu no Rīgas domes, ka gājēju pāreja tiks atjaunota.
2. vietā ar 125 balsīm ierindota lieliska inovācija Rīgā – Latvijas pasta izveidotā velosipēdu novietne Elizabetes ielā. Tā ir pirmā velosipēdu novietne Rīgā, kas ierīkota nevis uz ietves, bet gan autostāvvietas vietā. Līdz šim uzņēmēji un pašvaldības iestādes velonovietnes uzstādīja tikai uz ietvēm, pat ja tās bija šauras un blakus uz brauktuves bija autostāvvietas. Cerēsim, ka turpmāk uzņēmēji un pašvaldības iestādes šādās vietās ņems šo loģisko un pareizo piemēru no Latvijas pasta!
3. vietā ar 114 balsīm lasītāji ierindojuši mūsu pašu koku stādīšanas akciju Rīgā. Šīs akcijas laikā mēs vietās, kur jau gadiem bija stāvējušas tukšas koku dobes, iestādījām mazus kociņus, tādējādi pievēršot lielu mediju un sabiedrības uzmanību šai pilsētvides problēmai. Šī akcija izrādījās ļoti efektīva, jo rezultātā Rīgas dome pērn iestādīja jaunus dižstādus teju visās ielās, kur sākotnēji mazus kociņus bijām iestādījuši mēs.
4. vieta – Krasta ielas veloceļa projekts (83 balsis)
5. vieta – Atdodiet koku! (80 balsis)
6. vieta – Velosipēdistu skaitīšana (79 balsis)
7. vieta – Koku atgriešanās Rīgas tukšajās dobēs (78 balsis)
8. vieta – PARK-ošanās diena Brīvības ielā (73 balsis)
9. vieta – Siguldas veloiela (70 balsis)
10. vieta – Velosipēdu remonta stacija (65 balsis)
TOP 3 nejēdzības
1. vieta. Kopumā 868 balsis saņemtas par Rīgas tiltu bēdīgo stāvokli. Pastiprināta uzmanība Rīgas tiltiem tika pievērsta pēc notikumiem 2018. gada martā, kad tikai, pateicoties veiksmei, neviens necieta brīdī, kad no Vanšu tilta atdalījās liels dzelzbetona bloks un nokrita uz kāpnēm vietā, kur paredzēts stumt bērnu ratiņus. BVKB pēc mūsu iesniegumiem veica pārbaudi Vanšu un Zemitana tiltam un RDSD bija spiests rīkoties, norobežojot tiltu bīstamās vietas. Neilgi pēc tam daļēji iebruka arī Gaisa tilta ietve. Vai šis viss turpmāk liks RDSD sākt tiltus uzturēt un regulāri remontēt?
2. vietā ar 338 balsīm ierindots Brīvības ielas remonts. Neraugoties uz vairāk nekā 2500 savāktiem parakstiem un Rīgas mēra solījumu, šogad pēc remonta Brīvības ielā velosipēdistiem sava vieta netika piešķirta. Vēl trakāk – RDSD “ģeniālie” plānotāji velosipēdistus pārvietoja no brauktuves malas uz brauktuves vidu, jo ierīkoja sabiedriskā transporta joslu, pa kuru nedrīkst pārvietoties ar velosipēdu, tātad velosipēdistiem jābrauc pa 2. joslu…
3. vietā. 306 balsis mūsu lasītāji “atdevuši” par Rīgas domes ņirgāšanos par invalīdiem. 2017. gada nogalē ekspluatācijā pēc remontdarbiem tika nodoti divi tuneļi Rīgas centrā un abos vides pieejamība tika nodrošināta tikai uz papīra. Proti, ierīkotie pacēlāji praktiski nekad nestrādāja. Šo tuneļu atjaunošanā tika ieguldīts gandrīz viens miljons eiro. Gudrs saimnieks ar savu naudu šādi nerīkotos…
4. vieta – Kr. Barona ielas pieņemšana ekspluatācijā (292 balsis)
5. vieta – Skanstes tramvaja projekts (243 balsis)
6. vieta – Videoreklāmu ekrāni (213 balsis)
7. vieta – Jaunie ALFA gājēju celiņi (207 balsis)
8. vieta – Centrāltirgus projekta izmaiņas (201 balss)
9. vieta – RDSD bezdarbība (200 balsis)
10. vieta – Gaisa piesārņojums centrā (194 balsis)
2019. gads sācies daudzsološi – pirmais pretendents uz “Gada nejēdzība” titulu jau pieteicies! Spied pogu un tiekamies nākamgad!