Pilsētvide un fasādes

Izkārtnes ir neatņemama pilsētvides sastāvdaļa. Ikdienas steigā mēs varam nepievērst tām daudz uzmanības, taču tieši izkārtnes lielā mērā veido pilsētas vizuālo tēlu un tās estētisko pievilcību. Var uzskatīt, ka izkārtnes, tāpat kā ēku fasādes, ir pilsētas seja.

Tieši tāpēc ir ļoti svarīgi, lai izkārtnes un ārējā reklāma pilsētas centrā izskatītos organiski un lai tās nekonfliktētu ar vēsturiskajām sienām un fasāžu elementiem. Pretējā gadījumā izkārtnes nomāc ēku arhitektūru un garīgi nomāc arī mūs – rīdziniekus. Rīga ir vairāk nekā 800 gadus sena pilsēta, kuras kultūrvēsturiskais centrs iekļauts UNESCO Pasaules mantojuma sarakstā. Gan mums, rīdziniekiem, gan mūsu pilsētas viesiem, tūristiem, būtu jābūt iespējai Rīgas vēsturisko arhitektūru izbaudīt bez vizuālā piesārņojuma.

Lai izkārtnes labi iekļautos pilsētas telpā un tai netraucētu, daudzās Eiropas pilsētās ir pieņemts tā saucamais dizaina kods. Tie ir ierobežojumi, kas nosaka vienotu stilistiku visām izkārtnēm konkrētā pilsētas apkaimē. Šādi kodi mūsdienās par loģisku un efektīvu risinājumu atzīti ne vien Eiropas pilsētās, bet arī mūsu kaimiņvalstī Krievijā. Nesen tās galvaspilsētā Maskavā šāds dizaina kods tika ieviests, tādēļ mums ir iespēja novērtēt kā pilsēta izskatījās pirms dizaina koda ieviešanas un kā tā izskatās šobrīd.

Velc aiz baltās līnijas pa labi, lai atklātu ievērojamās Maskavas ēku fasāžu pārmaiņas:

Šajā piemērā redzams, ka pirms pārvērtībām fasādi “rotāja” gan elektronisks tablo, gan uz brauktuves pusi izvirzīts reklāmas baneris. Pēc izmaiņam saglabājušies tikai uzņēmumu un zīmolu nosaukumi, pie tam – tikai burtu veidolā, bez lielām gaismas kastēm.

Viena no būtiskākajām izmaiņām skārusi tā saucamās paneļu jeb plākšņu izkārtnes. Lielākajā daļā gadījumu šādi paneļi nesaskan ar ēkas fasādi krāsas un apjoma ziņā. Turklāt tie bieži vien aizsedz fasāžu dizaina elementus, tādējādi mazinot ēkas kopējo vēsturisko vērtību. Paneļu vietā burtiem ar uzņēmuma nosaukumu ir jāatrodas tieši uz fasādes, kas izskatās daudz estētiskāk un nerada konkurenci starp izkārtni un fasādi. Maskavā šādi paneļi tika aizliegti ar dizaina kodu, kas padarīja Maskavas vizuālo tēlu patīkamāku un eiropeiskāku.

Izkārtņu “reformas” laikā Maskavā tika arī vienkāršots arējās reklāmas saskaņošanas process – ja uzņēmuma izkārtne atbilst dizaina koda kritērijiem, tai nav vajadzīgas atļaujas no attiecīgajām pilsētas iestādēm.

Situācija Rīgā ir gandrīz identiska situācijai Maskavā pirms dažiem gadiem. Izkārtņu paneļus var sastapt teju uz katras ēkas fasādes. Pilsētas vizuālais tēls rada nekārtības sajūtu:

 

Bieži uzņēmumi cenšas parādīt sava zīmola vizuālo identitāti, veidojot izkārtņu paneļus savās korporatīvajās krāsās. Bet šīs krāsas parasti nesaskan ar ēkas fasādi un rada konkurenci fasādei. Šādai vizuālās identitātes izpausmei nav jānotiek uz pilsētas tēla rēķina:

 

Pie daudzām Rīgas ēkām var vērot arī situāciju, kad izkārtņu ir par daudz. Uz dažiem kvadrātmetriem fasādes ir novietotas piecas reklāmas vienības, kas slēpj ēkas vēsturiskās detaļas un tās vēsturisko vērtību. Šāda aina būtiski piesārņo kopējo pilsētvidi:

Tāpat ielas vizuālo tēlu būtiski piesārņo mājām perpendikulārie reklāmas baneri, kuri ielas koptēlu nereti padara ļoti raibu un haotisku:

 

Jāsaka, ka arī mūsu tuvāko kaimiņvalstu galvaspilsētās izkārtņu joma ir daudz sakārtotāka – gan Viļņā, gan Tallinā ir pieņemti dizaina kodi, kas reglamentē ārējās reklāmas novietošanu pilsētas centrā.

Tallinas vecpilsētā visas izkārtnes organiski saskan ar arhitektūru un pilsētas viduslaiku šarmu:

Tikmēr mūsu Vecrīgā fasādes ņirb no dažādu krāsu un spilgtumu gaismas kastēm:

 

Vecrīgā atrodams arī viens no retajiem veiksmīgajiem fasāžu izkārtņu piemēriem:

Lai Rīga radītu eiropeiskas galvaspilsētas iespaidu, tajā ir steidzami jāievieš stingrs dizaina kods, kurš noteiktu vienotu stilistiku visām izkārtnēm pilsētas vēsturiskajā centrā. Turklāt ir jāaizliedz izkārtņu paneļi, kas nosedz vēsturisko fasāžu dizaina elementus. Šāds solis noteikti padarītu pilsētas telpu daudz glītāku, patīkamāku un modernāku.

Alfrēda Kalniņa ielā 2 spilgti dzeltenā gaismas kaste un reklāmas baneri nomāc ēkas krāšņo eklektisma arhitektūru. Vai Rīgas sejai jābūt lielām gaismas kastēm vai arī tās vēsturiskajai arhitektūrai?

Marijas ielā 4 atrodas Rīgas Tūrisma un radošās industrijas tehnikums, kuri 2017. gadā veica ļoti labu darbu – skaisti atjaunoja ēkas vēsturisko fasādi. Diemžēl medus burciņā lielu darvas karoti ielika pats tehnikums, uz fasādes uzstādot milzīgu dzeltenu gaismas kasti. Diez cik radoši tas nav…

Kā varētu būt…

Aplūko vizualizācijas, kā Rīgas vēsturiskā centra ēkas izskatītos, ja dome ieviestu kārtību fasāžu jomā – dizaina kodu.