Atbrīvosim Rīgas ietves! Divriteņi.

Rīgā ietves līdz vēl pavisam nesenai pagātnei tikušas izmantotas kā tādas atkritumu tvertnes. Uz ietvēm tika nogrūsts viss – autostāvvietas, ceļa zīmju stabi ietves vidū, āra kafejnīcu terases, velonovietnes un pats jaunākais “atkritums” – nomas elektriskie skrejriteņi. Tas viss padara pārvietošanos pa ietvēm diezgan neērtu. Tā kā pa ietvēm Rīgā neesošā veloinfrastruktūras tīkla dēļ pārvietojas arī velosipēdisti un tie paši skrejriteņu vadītāji, tad šādi piekrāmētas ietves ir arī bīstamas. 77% ietvju Rīgas vēsturiskajā centrā ir ar sliktu vai ļoti sliktu servisa līmeni gājējiem. Īsāk sakot – ietvēm ir pārāk šauras no šķēršļiem brīvās zonas.

Lai to mainītu, ir nepieciešams pakāpeniski ietves atbrīvot no gadu gaitā sakrātā. Šajā rakstā pastāstīsim par vienu no arvien pieaugošajām problēmām uz Rīgas ietvēm – divriteņu transportlīdzekļiem – velosipēdiem, skrejriteņiem, mopēdiem, motocikliem utt.

Lai gan Rīgā šobrīd nav pārāk daudz velonovietņu, tomēr šobrīd tās tiek izvietotas aplami – uz ietvēm, pat ja blakus ir stāvvietu zona:

Vēl lielāka problēma ir uz ietvēm brīvi novietotie koplietošanas velosipēdi un skrejriteņi – tie nereti tiek novietoti ļoti traucējošā veidā un pat ietves vidū. Aplūko nelielu galeriju ar situāciju uz Rīgas ietvēm:

 

Velonovietnes uz ietvēm pieļaujams veidot tikai tad, ja ietvei blakus nav šādas stāvvietu zonas un arī tikai tad, ja ietve ir gana plata. Tādā gadījumā ieteicams velonovietnes uzstādīt ietvei paralēli, lai velosipēdi aizņemtu maksimāli maz vietas. Perpendikulāri velonovietnes uz platas ietves var uzstādīt tikai gadījumā, ja ietvei ir labiekārtojuma zona ar kokiem – tad velonovietnes var ierīkot starp kokiem. Visos pārējos gadījumos velonovietnes jāierīko stāvvietu zonā. Tāpat nevajadzētu aizmirst par skrejriteņu un mopēdu/motociklu novietošanas iespējām, stāvvietu zonā paredzot vietu arī šiem transportlīdzekļiem.

Ir dažādi risinājumi, kā velonovietnes uzstādīt autostāvvietu vietā, raksta turpinājumā parādīsim piemērus no dažādām pilsētām.

Oslo, Norvēģija

Oslo uz ielām mēdz būt izvietoti pat īpaši slēdzami skapji, kur velosipēdus var glabāt iedzīvotāji:

Bet netrūkst arī vienkāršu velonovietņu, kas izvietotas stāvvietu zonā:

 

Stokholma, Zviedrija

1 autostāvvieta = 10 velosipēdi. Lai šo vietas ietaupījumu īpaši uzsvērtu, Stokholmā tiek izmantotas īpaša dizaina velonovietnes:

Populārāka dizaina velonovietnēs gan stilizēti attēlots velosipēds, bet būtība nemainās – viens auto = 10 velosipēdi. Arī šīs velonovietnes tiek izvietotas stāvvietu zonā, nevis uz ietvēm:

Helsinki, Somija

Helsinkos tiek izmantotas gan maksimāli vienkāršas velonovietnes – tikai pašas velonovietnes un neliela atstarojoša ceļazīme:

Gan pamatīgākas konstrukcijas velonovietnes, kas izvietotas stāvvietu zonu sākumā pie ielu krustojumiem – reizē darbojas arī kā lielisks satiksmes mierinātājs, sašaurinot brauktuvi:

Viļņa, Lietuva

Mūsu dienvidu kaimiņi mums ir priekšā ne vien ar veloceļu būvniecību, bet arī ar velonovietnēm – pirmās velonovietnes autostāvvietu vietā viņiem tika uzstādītas pirms mums:

Viļņa nebaidās autostāvvietu vietā izvietot arī daudz vienkāršāka veida velonovietnes bez jebkādām ceļa zīmēm:

Dublina, Īrija

Dublinā velonovietnes stāvvietu zonā tiek ierīkotas pamatīgāk, tās nodalot ar betonētām saliņām:

Visnesenāk ierīkotajās velonovietnēs tiek izbūvētas arī speciāli paredzētas novietnes kravas velosipēdiem:

Londona, Apvienotā Karaliste

Londonā stāvvietu vietā iecienītas ir arī slēdzamas velonovietnes, kur velosipēdus glabāt blakus māju iedzīvotājiem:

Īstermiņa velonovietnes var tikt papildinātas ar puķupodiem, tādējādi vēl vairāk uzlabojot pilsētvidi:

Sanfrancisko, ASV

Šeit velonovietnes no automašīnām tiek atdalītas pavisam vienkārši – ar gumijas atduri un plastikāta stabiņu:

Sanfrancisko ir arī pilsēta, kurā radās parkletu ideja, attiecīgi tur daudzviet autostāvvietu vietās izvietots apvienots velonovietņu un terašu risinājums ar koka pamatni:

Berlīne, Vācija

Berlīnē velonovietnes no autostāvvietām norobežotas ar pamatīgu konstrukciju:

Daudz velosipēdu pāris autostāvvietu vietā:

Berlīnē velotransports ir ļoti populārs, tāpēc iecienīts pārvietošanās veids ir arī kravas velosipēds. Šie velosipēdi var pilnvērtīgi aizstāt vieglo automašīnu, tomēr tie ir garāki par klasiskajiem velosipēdiem, tāpēc tiem tiek veidotas atsevišķas velonovietnes. Vienas autostāvvietas vietā iespējams novietot 4-6 kravas velosipēdus:

Parīze, Francija

Parīzē lietām pieiet pavisam vienkārši – velonovietnes nav norobežotas:

Risinājums Rīgai?

Iespējams, labākais risinājums Rīgai būtu uzstādīt pārvietojamās velonovietnes:

Izvietojot šāda veida velonovietnes, samazinās ilgstošā saskaņošana ar komunikāciju turētājiem, jo velonovietnes iespējams pārbīdīt. Tāpat ar šādām velonovietnēm iespējams testēt to, vai konkrētajā vietā velonovietnes ir pieprasītas. Ja velonovietnes tiek aktīvi izmantotas, tad tās atstāj. Ja velonovietnes lielākoties ir tukšas, tad tās viegli var pārbīdīt uz citu kvartāla daļu.

Nīderlandes pilsētā Roterdamā kopš 2015. gada tieši tā tiek izmantotas 27 pārvietojamās velonovietnes – testējot pieprasījumu. Ja velonovietne ir pieprasīta, tad tās vietā pēc tam tiek izbūvēta nepārvietojama novietne:

Izraēlas pilsētā Telavivā līdzīgas pārvietojamās velonovietnes veidotas ar metāla platformu:

Lai Rīgā beidzot iekustinātu velonovietņu izvietošanu tur, kur tām jābūt – stāvvietās, mēs sadarbībā ar uzņēmumu “Carlsberg” tuvākajā laikā trīs vietās Rīgas centrā uzstādīsim jaunas velonovietnes. Saskaņošanas process nebija vienkāršs, sākotnēji bijām iecerējuši velonovietnes uzstādīt jau 2019. gada rudenī, tomēr ilgstoši saņēmām atteikumus velonovietņu uzstādīšanas projektam no Rīgas domes Satiksmes departamenta, tāpat COVID-19 pandēmija aizkavēja velonovietņu uzstādīšanas procesu, tomēr beidzot ar prieku varam atklāt vietas, kur drīzumā parādīsies jaunās velonovietnes.