2023. gads biedrībā bija darbīgs un aktīvs, turpinājām gan aizstāvēt mazāk aizsargāto satiksmes dalībnieku drošību dažādos veidos – pasākumos, akcijās, sarunās ar politiķiem utt. Turpinājām pievērst uzmanību medijos, gūstot publicitāti dažādos veidos, ļaujot paust biedrības idejas plašākai sabiedrībai. Vismaz daļa no mūsu jau sen aizstāvētajām idejām 2023. gadā realizējās arī dzīvē, piemēram, sabiedriskā transporta pieturvietas pārcelšana tuvāk Rīgas lidostas izejai. Turpinājumā īss apraksts par katru no biedrības 2023. gada galvenajiems sasniegumiem un notikumiem. Jāatzīst, ka tā ir tikai “aisberga” redzamā daļa, jo daudzi notikumi un darbības paliek aizkadrā – piemēram, interešu aizstāvība par dažādiem infrastruktūras projektiem un citiem pasākumiem, kur kādam no biedrības biedriem ir iespējams izteikt viedokli.
Drošība – mūsu prioritāte
Diskusija par satiksmes drošību
Iepriekšējā gada nogalē tikām iecelti par Latvijas pārstāvjiem Eiropas komisijas finansētajā Eiropas ceļu drošības hartā (ERSC). ERSC ir vairāk nekā 3500 biedru (institūciju, biedrību, firmu) no teju visām Eiropas valstīm ar mērķi panākt 0 mirušo ceļu satiksmes negadījumos.
Lai izglītotu par infrastruktūras nozīmi uz drošību kā arī aicinātu iestāties ERSC, 2023. Gada martā rīkojām diskusiju Berga bazārā. Rādījām prezentācijas ar bīstamām situācijām Rīgā un diskustējām, ko var darīt, lai tās uzlabotu.
Uz pasākumu uzaicinājām arī negadījumā miruša bērna tēvu Uģi, kurš izstāstīja par briesmīgo atgadījumu un cīņu ar birokrātiju Rīgas Satiksmes departamenta koridoros.
Cīņa par brīvu izvēli vilkt vai nevilkt ķiveres
2023. gada vasaras beigās biedrība turpināja aizstāvēt viedokli pret obligātajām ķiverēm velosipēdistiem. Jau esam rakstījuši, kāpēc obligātas ķiveres velosipēdistiem nav pārdomāts lēmums. Intervijas ar mums atrodamas medijos. 21. augustā tika izsūtīta atklātā vēstule Satiksmes ministrijai par to, lai ķiveres netiktu noteikta kā obligāta prasība arī nepilngadīgajiem velosipēdistiem. Par to informācija medijos pieejama šeit.
3. oktobrī biedrības biedri Armands Būmanis un Brunis Mārtiņš Ķibilds piedalījās CSDD Ceļu satiksmes drošības padomes sēdē, kur aizstāvēja viedokli pret obligātu ķiveru lietojuma ierobežojumu pusaudžiem.
Mūsu izdarītā spiediena ietekmē, tika atcelti likuma grozījumi par obligātu ķiveru lietošanu visiem. Gala lēmums, kas tika pieņemts 2024. gada janvārī, beigās paredz ķiveru lietošanu velosipēdistiem līdz 16 gadu vecumam, bet elektoskrejriteņu vadītājiem – līdz 17 gadu vecumam.
Iesniegumi par tiltiem
Šobrīd Rīgā notiek 4 tiltu projektēšanas process – Zemitāna, Gustava Zemgala, Gaisa un Vanšu tilts. Novembrī notika sabiedrības iesaistes pasākumi, pēc kuriem biedrība nosūtīja iesniegumus ar ieteikumiem veiksmīgākas infrastruktūras izveidei visiem satiksmes dalībniekiem. Atliek vien cerēt, ka viņi mūsu ierosinājumus ņems vērā.
Piketi – uzmanības pievēršana problēmām
Pikets “Krastmalu cilvēkiem!”
29. maijā aktualizējām autocentriskās 11. novembra rastmalas problēmu Rīgā, organizējot piketu piknika formātā zaļajā zonā starp brauktuvēm 11. novembra krastmalā netālu no Akmens tilta. Kā piketa pieteikumā rakstījām: “relaksēsimies skaļajā autorūkoņā, sarunāsimies par mums interesējošām tēmām paaugstinātā balsī. Parādīsim, ka piknikošana krastmalā, kam vajadzētu būt iemīļotai rīdzinieku aktivitātei, izskatās patiesi absurdi autocentriskās vides dēļ”.
Pikets un pikniks izdevās lieliski. Vienīgā negaidīta detaļa – tieši tajā dienā tika izsludināta brīvdiena un tika sagaidīti hokejisti. Tādēļ nebrīnieties, kādēļ par šo piketu medijos bija relatīvi maz rādīts un stāstīts 🙂
2024. gadā vajadzētu parādīties pirmajiem pagaidu uzlabojumiem 11. novembra krastmalas posmā starp Vanšu un Akmens tiltu, kur šobrīd ir neadekvāti platas joslas un stāvvietas tā vietā, lai tā būtu patīkama ūdensmala, kur cilvēkiem pavadīt laiku pašā Rīgas sirdī.
Pikets “Joslu karalim!”
22. septembrī, starptautiskajā “Dienā bez auto”, organizējām vizuāli pievilcīgo piketu “Joslu karalim!” par sabiedriskā transporta joslu Valdemāra ielā posmā no Zirņu ielas līdz A. Pumpura ielai. Arī tam tev ir iespēja parakstīt “Mana Balss” iniciatīvu! Bildes no piketa iespējams apskatīt šeit. Noskaties arī video!
Diemžēl no Rīgas domes par šo iniciatīvu, kas, starpcitu, uzlabotu arī situāciju autovadītājiem, novēršot nesaprotami platās joslas, esam tikai saņēmuši publisku ziņu, ka ar eksperimentiem nenodarbosies. Žēl. Tomēr nenolaižam rokas!
Ērtības rīdziniekiem
Atjaunots vēsturiskais brīvkrāns
2023. gadā tika atjaunots vēsturiskais brīvkrāns Raiņa bulvārī. Ideju līdzdalīgās budžetēšanas konkursam pieteicām jau pirms 3 gadiem, bet neguvām nepieciešamo balsu skaitu.
Nu brīvkrāns beidzot ir atjaunots. Prieks par to!
Tuvāk pārcelta autobusa pietura lidostā “Rīga”
Vēl viens vasarā būtisks temats bija sabiedriskā transporta uzlabojumi Rīgas lidostai. Ieraksts Facebook par “Mana Balss” iniciatīvu (ko, starpcitu, aicinām parakstīt!) izpelnījās arī mediju uzmanību. Oskars Rode un Mārtiņš Kozlovskis tikās ar “Rīgas lidostu”, lai pārrunātu iespējamos uzlabojumus. Pāris dienas vēlāk Armands Būmanis, Rūdolfs Golubovs un Mihails Simvulidi tikās ar “Rīgas satiksmes” valdi, lai izrunātu būtiskos jautājumus par sabiedrisko transportu Rīgā, kur noskaidrojās, ka “Rīgas satiksmei” nav iebildumu par pieturvietas pārcelšanu Rīgas lidostā tuvāk tās izejai, bet lēmumu jāpieņem Lidostai. Tikšanās rezultējās panākumos – jau neilgu laiku vēlāk iesaistījās arī Satiksmes ministrs un sabiedriskā transporta pietura tika pārvirzīta daudz tuvāk lidostas izejai.
Izglītot un iemācīt
Bukleti “10 soļi labākām Rīgas ielām”
2023. gada laikā biedrības valdes locekļa Rema Skrebela vadībā izveidojām bukletus, kuros kompaktā veidā izskaidrojām svarīgākās lietas, kuras jāņem vērā ielu projektēšanā. Apzināmies, ka sabiedrības izglītošanā jāstrādā arī ārpus virtuālās vides. Ir cilvēki, kas sociālos tīklus nelieto, tādēļ bukleti ir labs veids, kā vienkāršā veidā izskaidrot, par ko iestājamies un kādēļ. Bukletus jau iesākām izdalīt dažādos pasākumos, piemēram “Mad City”, kur tie tika izķerti ātrāk par lašmaizītēm.
Dalība starptautiskajā pilsētplānošanas konferencē “Mad City”
2. novembrī notika ikgadējais pilsētvides pasākums “Mad City”. Rūdolfs Golubovs pārstāvēja biedrību ar prezentāciju par mikrorajona priekšrocībām un potenciālu.
Veloskola maziem un lieliem!
Maija sākumā ar Nextbike LV un Narvesen atbalstu organizējām veloskolu! Ieradās 7 bērni un viens pieaugušais. Pozitīvām emocijas un liels gandarījums, jo pasākuma beigās ar velo iemācījās braukt 4 cilvēki! Meitenītes Amēlijas mamma bija sajūsmā. Stāstīja, ka iepriekš meitene mēģinājusi braukt vairākas reizes, taču bez rezultātiem. Šoreiz viņa iemācījās pirmajās trīs minūtēs! Tālākajā nodarbības gaitā meitene priecīgi braukāja apkārt, motivējot citus bērnus. Pieaugusī sieviete Laila sen atpakaļ centās iemācīties un jau bija atmetusi cerības, ka tas varētu izdoties. Tas izdevās! Uz mājām viņa aizbrauca ar velosipēdu! Puika Artjoms iemācījās braukt un palīdzēja citiem bērniem, uzmundrinot, kā arī dodot padomus citu bērnu vecākiem, lai viņi noņemot palīgritentiņus. Dzimis skolotājs! Arī pārējiem dalībniekiem, Meldrai, Evai, Jancim un viņa māsai šī bija veiksmīga un smaidu pilna diena! Pasākuma beigās visi skolnieki dabūja dāvanu no Narvesen .
Manām, ka ir pieprasījums pēc nākamās veloskolas!
Būt klāt – strādāt un svinēt
“Pilsēta cilvēkiem” tikšanās
2. augustā “Zefīrā” notika “Pilsēta cilvēkiem” lielā klātienes tikšanās. Komunikācija starp biedriem un dalībniekiem, ieskaitot sēdes, parasti notiek virtuāli. Tādēļ jauki ir ik pa laikam satikties arī klātienē. To organizējam kā tikšanos neformālā gaisnotnē bez MS Teams, Slack un citām ierastajām lietotnēm.
Process labāka sabiedriskā transporta ieviešanai uz lidostu Rīga
31. augustā mūsu biedri Rūdolfs un Oskars tikās ar “Lux Express” Latvijas pārstāvi, lai izrunātu mūsu “Mana Balss” iniciatīvu par labāku sabiedrisko transportu lidostai (ja vēl neesi parakstījies, paraksties!) Uzņēmums vēl vērtēs, vai tas ir ekonomiski izdevīgi veidot ekspresautobusa maršrutu, tomēr veidojās laba sadarbība.
Dalība Imantas – Daugavgrīvas veloceļa atklāšanā
29. septembrī biedrības valdes priekšsēdētājs Kārlis Krēķis un valdes loceklis Rūdolfs Golubovs piedalījās publiskajā Imantas — Daugavgrīvas veloceļa atklāšanā. Tā arī bija iespēja satikt Rīgas domes atbildīgos deputātus par satiksmes jomu klātienē. Lai gan esam aicinājuši tikties ar Rīgas domes koalīcijas frakcijām “Jaunā Vienotība” un “Kods Rīgai”, tomēr pagaidām nekādas atbildes par tikšanos nav.
Pēc atklāšanas pasākuma iemēģinājām veloceļu. Jau ir safotogrāfēts materiāls jaunāko Rīgas veloceļu (Daugavgrīvas, Ziepniekkalna un Viestura prospekta) auditiem.
IF Social Impact prize 2022 un vēl vairāk velosipēdu ukraiņu bēgļiem
2023. gada sākumā saņēmām pārsteigumu – par mūsu atbalsta aktivitātēm velosipēdu ziedošanā Ukrainas bēgļiem, saņēmām interacionālo IF Social impact prize 2022. Balva nāca kopā ar 5000 Eiro, kurus ieguldījām divu velolabošanas darbnīcu organizēšanā, velosipēdu ziedošanā un vienas veloskolas rīkošanā. Bet tas vēl nav viss:
Ukraiņu ziedošanas akcija inspirēja uzņēmumu, kurš vēlējās palikt anonīms, noziedot pavisam jaunus spīdīgus vleosipēdus! Daļa velosipēdu tika nogādāti bēgļiem uz Liepājas, Ķekavas un Valmieras pašvaldībām. Liels paldies par palīdzību sekojošajiem uzņēmumiem un institūcijām:
iF International Forum Design , Mežpils Alus, Imantas tirgus, Narvesen, VeloStacija, Gribu palīdzēt bēgļiem, Nextbike LV
Labākie un sliktākie pilsētvides notikumi
Kā katru gadu, janvārī apkopojām iepriekšējā gada labākos notikumus un lielākās nejēdzības pilsētvidē Latvijā. Apkopojumu publicējām mūsu sociālajos tīklos un devām iedzīvotājiem nobalsot par labāko un sliktāko pilsētvides notikumu. Cilvēku balsojuma rezultāti bija šādi:
2023. gada lielākās pilsētvides nejēdzības
1. vietā ar 87 balsīm – Lāčplēša ielas likvidētā ietve.
2023. gadā “Rail Baltica” būvniecības ietvaros tika pārbūvēts Lāčplēša ielas posms zem dzelzceļa, ieviešot samocītu risinājumu. Vienā tuneļa pusē gājējiem un riteņbraucējiem tika atvēlēta minimāla platuma infrastruktūra – 1,5 m plata ietve un 2,5 m plats veloceļš, bet otrā pārvada pusē ietve vispār tika likvidēta. Pie krustojuma ar Kalupes ielu izveidota regulējama pāreja, kur gājējiem un riteņbraucējiem nereti bija jāgaida vairākas minūtes, lai šķērsotu ielu, bet citu variantu turpināt ceļu nav. Diemžēl tika palaista garām arī iespēja uzlabot Lāčplēša un Satekles ielas krustojuma konfigurāciju, atvēlot vairāk vietas gājējiem. Tā vietā tika likvidēta vēl viena no krustojumā esošajām gājēju pārejām.
2. vietā ar 80 balsīm – Sniega netīrīšana
2023./2024. gada ziemas sezonai bija jāsākas cerīgi, jo Rīga šajā sezonā bija apsolījusi centralizēti tīrīt ietves ne tikai vēsturiskajā centrā, bet gar visām 1. un 2. kategorijas ielām. Tomēr stipra snigšana pārsteidza jau novembrī un izrādījās, ka sniega tīrīšana Rīgā joprojām turpina būt problemātiska, bet kontrole – teju neeksistējoša – daudzi iedzīvotāji sūdzējās par nepietiekami vai vispār netīrītām ietvēm un it īpaši gājēju pārejām, kamēr Ārtelpas un Mobilitātes departamenta faktiskais vadītājs Jānis Vaivods apgalvoja, ka “99% gadījumu ar ielu tīrīšanu viss ir kārtībā”. Šajā ziemā problēmas ar centralizēto ietvju tīrīšanu novērotas arī vēlāk, – dažkārt ietves netiek tīrītas pat daudzas stundas pēc snigšanas beigām, kad tās jau ir piestaigātas un sasnigušas, bet pieturvietās tikai izkaisa sāli, tās fiziski netīrot nemaz.
Šoreiz otro vietu dala divi negatīvie notikumi. Te otrs:
2. vietā ar 80 balsīm – Trūkstošie velostatīvi jaunajos Vivi vilcienos
Lai gan decembrī pasažieru lietošanai ar lepnumu un prieku tika nodoti pirmie jaunie elektrovilcieni, diemžēl izrādījās, ka tajos nemaz nav ievietoti velostatīvi, ko solīja kādreizējais satiksmes ministris Tālis Linkaits. Tas rada neērtības gan velosipēdistiem, gan citiem pasažieriem. Lai ierīkotu velonovietnes, šogad tam ir paredzēti papildus līdzekļi.
Pārējās nedienas ar elektrovilcienu darbību salā jau notika šajā gadā, tomēr ceram, ka šogad tehniskas problēmas ar jaunajiem vilcieniem tiks atrisinātas.
3. vietā ar 73 balsīm – Brasas tilta tehniskā ietve
Diemžēl arī 2023. gada novembrī atklātais Brasas tilts nesa jau zināmu vilšanos – tilts būvēts pēc novecojušas izpratnes par mazāk aizsargātajiem satiksmes dalībniekiem. Tiltam veidotas platas 3.5 m platas joslas ar nevajadzīgi lielu buferzonu, kur jau dažas nedēļas vēlāk varēja vērot sniega uzkrāšanos, savukārt gājējiem ziemeļu pusē atvēlēta vien tehniskā ietve ar režģi, kuras platumu vēl vairāk samazina apgaismes stabi. Arī tilta dienvidu pusē arī netika veidota atdalīta veloinfrastruktūra, bet tikai kopīgs gājēju un veloceļš minimālajā platumā, kas nav pilsētai atbilstoša infrastruktūra. Tiltu papildina šosejām raksturīgi skaņas ekrāni un industriāla rakstura barjeras. Abpus tiltiem tika uzstādītas jaunas gājēju barjeras jeb lopu žogi, lai iežogotu gājējiem veidotās neveiklās trajektorijas.
Visi negatīvie notikumi atrodami mūsu facebook lapā.
Gada labākie pilsētvides notikumi
1. vietā ar 168 balsīm – Uzvaras parka pārbūve
2023. gadā tika veikta Uzvaras parka pārbūves pirmā kārta, izbūvējot ainavisku parku ar ūdenstilpni, labiekārtotu krastmalu, skeitborda trasi, dažāda veida tiltiņus, papildinot parku ar apstādījumiem un veicot citus labiekārtojumus, kas būs pieejami rīdziniekiem visa gada garumā. Viens no tiem ir izbūvētā trase, kura veidota gan vasaras, gan ziemas sporta aktivitātēm. Parka zonas pārbūve ļāvusi iedzīvotājiem pilnvērtīgāk izmantot plašo parka teritoriju rekreācijai, kā arī atbrīvojusi to no ideoloģiska sloga.
2. vietā ar 163 balsīm – Dailes teātra laukuma pārbūve
2023. gadā tika pabeigta Dailes teātra priekšlaukuma pārveide no stāvlaukuma uz labiekārtotu un apzaļumotu gājēju skvēru bez līmeņu starpības, nodrošinot labāku vides pieejamību. Ap teātri tika iestādīti vairāki jauni koki un citi apstādījumi, kā arī veidotas lietusūdens infiltrācijas ieplakas. Projekta ietvaros arī būtiski uzlaboja gājēju pārvietošanos gar Brīvības ielu, atbrīvojot ietvi no stāvvietām un aizvietojot vizuāli novecojušās barjeras ar metāla stabiņiem. Priekšlaukuma pārbūve ir milzīgs ieguvums ne tikai teātrim, bet visiem rīdziniekiem, radot jaunu kvalitatīvu publisko ārtelpu no iepriekš degradētas un neizmantotas teritorijas.
3 vietā ar 146 balsīm – Kuldīgas ielas tilts Saldū
2023. gadā Saldū tika pabeigta Kuldīgas ielas tilta pārbūve. Tilta abās pusēs paplašinātas gājēju ietves un izbūvētas skatu platformas ar jumtiņiem un soliņiem, parādot, ka tilti var nodrošināt ne tikai mobilitāti, bet kvalitatīvu publisko ārtelpu, kur brīvi pavadīt laiku. Uz tilta arī izbūvēts ar sarkanu bruģīti iezīmēts veloceļš, turpinot pilsētā aizsāktās tradīcijas. Prieks redzēt projektus, kur rūpīgi piedomāts pie detaļām.
Visi pozitīvie notikumi atrodami mūsu facebook lapā.
Arī 2024. gadā turpināsim darbu, lai padarītu Rīgu par drošāku, skaistāku, zaļāku un patīkamāku pilsētu.
Ja arī Tu vēlies kopā ar mums palīdzēt Rīgai tapt par patīkamāku, drošāku un skaistāku pilsētu tās iedzīvotājiem, tad aicinām ziedot vai pievienoties mūsu biedrībai, satiekot jaunus domubiedrus!
Aizpildi pievienošanās anketu šeit: pilsetacilvekiem.lv/pievienojies-pilseta-cilvekiem/