PAR ĻOTI LIELU ĀTRUMA PĀRSNIEGUMU — CIETUMS UN AUTO/MOTO KONFISKĀCIJA
Sāksim ar svarīgāko, paraksties par iniciatīvu, spiežot šeit: ManaBalss.lv.
Detalizētāk:
2024. gada martā sabiedrības sašutumu izraisījis video, kurā redzams, kā vieglās automašīnas vadītājs pa Tīnužiem brauc ar ātrumu virs 200 km/h atļauto 50 km/h vietā. Tikai laimīgas sagadīšanās dēļ nav noticis ceļu satiksmes negadījums, kurš ar šādu ātrumu visdrīzāk visiem tajā iesaistītajiem beigtos letāli.
Un tas nav vienīgais gadījums — ik pa laikam dzirdam par motociklu un dārgu sporta automašīnu vadītājiem, kuri vairākkārt pārsniedz atļauto ātrumu, un par tiem, kas ļoti lielā ātrumā bēg no policijas.
Traģiskākais ir tas, ka šo pārkāpēju dēļ tiek apdraudēti nevainīgi cilvēki — citi autovadītāji, gājēji, ģimenes, bērni. Lai cik tukšs ceļš varētu likties, vienmēr kāds bērns vai pieaugušais var doties pāri ielai, vai arī kāds var izbraukt no sava pagalma, nepamanot, ka vairāku simtu metru attālumā tuvojas zemu lidojošais objekts. Par šādu pārkāpumu paredzētais sods ir vien 540—680 eiro un transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums uz gadu. Tas potenciāliem slepkavām ir neadekvāts sods. Īpaši tiem, kas brauc ar vairākus simtus tūkstošu eiro vērtām automašīnām, ņemot vērā, ka var turpināt braukt arī bez derīgām tiesībām (sods par to ir 280—570 eiro, un policijas uz ceļiem ir maz). Tas rezultējas tajā, ka Latvijai pēc uz ceļiem bojā gājušo skaita 2023. gadā ir trešais sliktākais rezultāts starp visām ES dalībvalstīm (sliktāk nekā Latvijā ir tikai Bulgārijā un Rumānijā).
Lai šo problēmu risinātu, piedāvājam paredzēt kriminālatbildību par ļoti lieliem ātruma pārsniegumiem —par vairāk nekā 50 km/h apdzīvotā vietā (ātrāk par 100 km/h atļauto 50 km/h vietā, ātrāk par 80 km/h atļauto 30 km/h vietā un ātrāk par 70 km/h atļauto 20 km/h vietā). Ārpus apdzīvotām vietām šis slieksnis varētu būt nedaudz augstāks. Soda apmērs varētu būt līdzīgs tam, kāds paredzēts par braukšanu stiprā alkohola reibumā: brīvības atņemšana uz laiku no 15 dienām līdz vienam gadam vai probācijas uzraudzība, vai sabiedriskais darbs, vai naudas sods, atņemot transportlīdzekļa vadīšanas tiesības uz laiku līdz pieciem gadiem un konfiscējot transportlīdzekli vai piedzenot tā vērtību, vai bez tā. Soda apmērs būtu atkarīgs no pārkāpuma rezultātā radīta apdraudējuma un tā, vai līdzīgi pārkāpumi vadītājam ir bijuši jau iepriekš.
Kriminālatbildība par lieliem ātruma pārsniegumiem ir arī vairākās citās valstīs. Francijā un Monako brīvības atņemšana paredzēta, pārsniedzot ātrumu par 50 km/h, Norvēģijā — par 46/55/65 km/h (jo lielāks atļautais ātrums, jo lielāks slieksnis), Šveicē — par 40/50/60/80 km/h (jo lielāks atļautais ātrums, jo lielāks slieksnis). Austrijā par ātruma pārsniegšanu par 80 km/h apdzīvotās vietās un par 90 km/h ārpus apdzīvotām vietām, kā arī par atkārtotu ātruma pārsniegšanu par 60 km/h apdzīvotās vietās un par 70 km/h ārpus apdzīvotām vietām ir paredzēta transportlīdzekļa konfiskācija. Dānijā transportlīdzekli konfiscē, ja ātrums pārsniegts vairāk nekā divkārt, tāpat var piemērot arī brīvības atņemšanu.
Šobrīd Latvijā kriminālatbildība un transportlīdzekļa konfiskācija paredzēta tikai par braukšanu stiprā alkohola/narkotiskā reibumā vai par ceļu satiksmes negadījuma ar smagām sekām izraisīšanu. Vai braukšana ar 200 km/h apdzīvotā vietā sabiedrību apdraud mazāk, nekā šoferis ar 1,51 promili alkohola asinīs, kurš brauc ar atļauto ātrumu? Vai tiešām jāsagaida, kad šādi braucēji kādu nogalinās, lai viņus “noņemtu no trases”?
Ir novērojama korelācija starp sodu par ātruma pārsniegšanu apmēriem un satiksmes drošības rādītājiem. Valstīs, kur sodi ir bargāki, ir daudz mazāk bojā gājušo uz ceļiem. Iespēja pavadīt dažas nedēļas vai mēnešus cietumā un zaudēt savu transportlīdzekli varētu atturēt asu izjūtu cienītājus no apkārtējo satiksmes dalībnieku apdraudēšanas. Tā vietā ātrummīļi varētu braukt uz slēgtām auto-/mototrasēm. Varbūt tas pat pamudinātu viņus huligānisma uz ceļiem vietā nopietni sākt nodarboties ar auto- vai motosportu, un pēc vairākiem gadiem Latvijai būtu jauni pasaules čempioni šajos sporta veidos?
“Auto- un motovadītāji, kas sporta trašu vietā izmanto publiskās ielas un šosejas adrenalīna devai, ir potenciālie slepkavas. Viņi zina, ka riskē ar mūsu un jūsu dzīvībām, tomēr attieksme pret šo risku ir vienaldzīga. Mēs aicinām ikvienu, kuram rūp mūsu kopīgā drošība uz ceļiem, atbalstīt šo iniciatīvu”, — aicina Kārlis Krēķis.
“Vai vēlamies pavadīt turpmāko dzīvi ratiņkrēslā vai pazaudēt savu meitu vai dēlu kāda braucēja izpriecu rezultātā? Šobrīd tā regulāri notiek. Parakstāmies, lai izbeigtu šīs kriminālās darbības!”