Pirms gada Rīgā tika atstādināts Satiksmes departamenta direktors Vitālijs Reinbahs, jo ielu remontdarbi tika organizēti haotiski, apdraudot gājēju un citu satiksmes dalībnieku drošību. Vairākās ielās tika uzraktas ietves abās ielas pusēs, neizveidojot pagaidu ietves, līdz ar to gājēji bija spiesti pārvietoties pa brauktuvi un būvdarbu zonu, riskējot paši ar savu veselību un dzīvību.
Reinbaha vietā par RDSD vadītāju tika iecelts Emīls Jakrins, kurš jau janvārī solīja, ka darbus organizēs daudz atbildīgāk un rūpīgāk par savu priekšgājēju. Emīls Jakrins solīja:
Nepieļausim, ka tiek atkārtotas situācijas, kad tiek izjauktas ietves abās ielas pusēs vairāku kvartālu garumā, apgrūtinot visneaizsargātāko satiksmes dalībnieku pārvietošanos.
Diemžēl realitātē remontdarbi šogad organizēti pat vēl haotiskāk nekā pagājušogad, uzrokot abas ietves gan Brīvības, gan Dzirnavu, gan Stabu, gan Elizabetes ielā. Ik pa laikam krustojumos tika uzraktas pat visas četras krustojuma ietves, liekot gājējiem reāli riskēt ar dzīvībām, ejot cieši gar transportlīdzekļiem pa brauktuvi.
Augusta beigās haoss eskalējies tik tālu, ka sociālajā tīklā Facebook tiek organizētas savdabīgas “talkas”, kur rīdzinieki tiek aicināti paši saviem spēkiem ierīkot pagaidu ietves, pārbīdot vadstatņus, kā arī palīdzot senioriem un cilvēkiem ratiņkrēslos pārvarēt tranšejas ietvju malās. Kulmināciju “talkas” sasniedza pagājušajā piektdienā, kad “talcinieki” Brīvības ielā no zālājā esošām plastmasas barjerām izveidoja kārtīgi nodalītu pagaidu ietvi. Salīdzini, kādu pagaidu ietvi vēlējās piedāvāt paši pilsētnieki un kādu pagaidu ietvi piedāvā RDSD:
Būvnieku (bez)atbildība
Ja Satiksmes departamenta vadības komandas attieksme vairs nepārsteidz, tad pārsteidz tas, ka dažādas it kā pieredzējušās būvfirmas atļaujas Ministru kabineta noteikumus neievērot no savas puses. Rīgas ielās šogad strādā tādas būvfirmas kā SIA „BINDERS”, SIA „A.C.B.”, AS „Ceļu pārvalde”, SIA „Roadeks”, kā arī apakšuzņēmējs – starptautiski zināmā būvfirma Lemminkäinen, kurā globāli strādā teju 5000 darbinieki.
Sociālajos tīklos pēdējo divu mēnešu laikā video un foto formātos atspoguļoti simtiem likumpārkāpumu no šo būvfirmu puses, tādēļ 28.08. arī mēs devāmies veikt nelielu auditu, lai pārbaudītu, kā firmām veicas ar pārkāpumu novēršanu. Jāatzīst, ka skats ielās bija visnotaļ bēdīgs un arī paši būvnieki atzīst, ka viņiem “no augšas” dots stingrs uzdevums, ka līdz 1. septembrim brauktuvēm jābūt pabeigtām, tāpēc viņi nespēj izkontrolēt paši savus darbiniekus un rakts tiek visās iespējamajās vietās.
Atgādināsim arī to, kādai pēc Ministru kabineta noteikumiem nr. 421 ir jāizskatās pagaidu ietvei – norobežotai ar barjerām un korekti izvietotām ceļa zīmēm:
Ministru kabineta noteikumi par darba vietu aprīkošanu uz ceļiem nosaka vēl virkni dažādu noteikumu, kas būvniekiem jāievēro, veicot remontdarbus, piemēram, vietās, kur pagaidu ietve šķērso grāvi, tranšeju utt., ir jāuzstāda gājēju tiltiņš ar margām abās tā pusēs.
Aplūko dažādos noteikumu pārkāpumus Rīgas ielās 28. augustā:
Aplūko fotogrāfijas no sociālajiem tīkliem, kādi pārkāpumi konstatēti dažādās Rīgas ielās pēdējo divu mēnešu laikā. Pirms katras galerijas norādīta atbildīgā būvfirma.
Valdemāra – Duntes
Iepr.
Nāk.
Elizabetes
Iepr.
Nāk.
Stabu
Iepr.
Nāk.
Dzirnavu
Iepr.
Nāk.
Brīvības
Iepr.
Nāk.
Acīmredzot administratīvā pārkāpuma sods (Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss 140. pants 70-280 eiro) neveicina būvniekus šos noteikumus ievērot. Nerunājot par klaji diskriminējošo attieksmi pret personām invalīdu ratiņos, šis ir arī jautājums par gājēju drošību. Vai tiešām ir jāsagaida pirmais bojāgājušais vai smagi sakropļotais, lai būvnieki beidzot attiektos pret darba drošības prasībām ar visaugstāko atbildību?
Mēs tā nedomājam, tāpēc jau šodien aicināsim atbildīgās ministrijas, Ministru kabinetu un Ministru prezidentu likt būvfirmām nekavējoties ievērot Ministru kabineta noteikumus un nodrošināt drošas un pieejamas pagaidu ietves vai arī atņemt būvfirmām darbu veikšanai nepieciešamo sertifikātu.
Visus uzņēmumus, kas veic ceļu būvniecību, sertificē Latvijas Būvinženieru savienība. Viņu nolikumā melns uz balta ir rakstīts, ka viņi pieņem lēmumu būvspeciālistam apturēt būvprakses sertifikāta darbību uz laiku līdz pārkāpuma novēršanai līdz vienam gadam, ja tiek konstatēti tādi pārkāpumi, kas var vai varēja radīt apdraudējumu cilvēku dzīvībai, veselībai vai videi.
Gaidīsim atbildes vēstules no atbildīgajām kontrolējošajām iestādēm un Ministru kabineta un cerēsim, ka līdz 1. septembrim tiks steigšus veikti uzlabojumi satiksmes organizācijā, lai skolēniem pirmā skolas diena būtu bez liekiem pārdzīvojumiem, klūpot un krītot pār smilšu krāvumiem vai lienot starp autobusiem un traktoriem, lai tikai nokļūtu uz skolu.
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"), atbilstoši mūsu Privātuma politikai. Turpinot lietot šo tīmekļa vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.Pieņemt un turpinātVairāk informācijas