Cīņa par vietu: Auto pret gājējiem un velosipēdistiem

Citadeles un Muitas ielas krustojums Rīgā izceļas ar visnotaļ nejēdzīgu satiksmes organizāciju un vēl nejēdzīgāku autovadītāju attieksmi pret gājējiem un velosipēdistiem. Problēmas būtība – šeit absolūti lielākā autobraucēju daļa praktiski katrā luksofora ciklā nobloķē gājēju pāreju, un gājēji, kā arī velosipēdisti (šeit ved arī veloceļš Centrs – Imanta) ir spiesti spraukties starp automašīnām cerībā, ka viņi nesasmērēs drēbes un viņus nenobrauks.

Lai nodemonstrētu, kā šeit izskatās ikdienā, darbadienas pievakarē stundu veicām krustojuma filmēšanu:

 

Stundas laikā novērojām 125 autovadītājus, kas pārkāpa ceļu satiksmes noteikumu 149. punktu, kas nosaka: “Aizliegts uzbraukt uz gājēju pārejas, ja aiz tās izveidojies sastrēgums, kas var piespiest transportlīdzekļa vadītāju uz tās apturēt transportlīdzekli un traucēt gājēju vai velosipēdu pārvietošanos.”

Neievērojot šos noteikumus, autovadītāji ne vien pamatīgi apgrūtina gājēju un velosipēdistu iespējas šķērsot brauktuvi, bet arī viņus apdraud, jo gājēju, kas lavierē starp stāvošajām automašīnām, var neievērot un sabraukt blakus joslā braucoša automašīna. Nav nekāds brīnums, ka daļa gājēju un velosipēdistu izvēlas pāreju šķērsot pie aizliedzošā sarkanā luksofora signāla, jo tā šo krustojumu iespējams šķērsot drošāk – viņus neapdraud no labās puses braucošie autovadītāji.

Par šo krustojumu jau pirms 3 gadiem vēstīts arī portālā TVNET.lv rakstā ar nosaukumu: Bangladešas cienīgs haoss Citadeles un Muitas ielas krustojumā.

 

Kāpēc šis krustojums tik negatīvi izceļas?

 

Šis krustojums Rīgā ievērojami izceļas ar to, ka autovadītāji gājēju pāreju bloķē teju katrā luksofora ciklā.  Šo problēmu var skaidrot ar to, ka Citadeles ielā darbadienu rītos un pievakarēs teju visu laiku ir sastrēgums visa kvartāla garumā, un autovadītāji no Muitas ielas trīs joslām cīnās par nokļūšanu uz divām joslām Citadeles ielā. Šīs sacīkstes laikā viņi pilnībā aizmirst par gājējiem, jo domā tikai par vienu – kā veiksmīgi ieņemt savu vietu sastrēguma rindā:

Ko iesākt, lai problēmu novērstu?

Ātrs risinājums, kas ļautu atrisināt problēmu, ir kreisā pagrieziena aizliegšana no Muitas ielas puses virzienā uz Vanšu tiltu. Tādējādi autovadītāji vairs nebūtu spiesti satraukties, ka tikai kāds cits autovadītājs nepiebrauc viņam priekšā un viņi varētu vairāk uzmanības pievērst ceļu satiksmes noteikumu ievērošanai. Lai šādi mainītu satiksmes organizāciju, jānomaina vien divas ceļa zīmes, tātad izmaksas ir vien pārsimts eiro. Tāpat gājēju un velosipēdistu drošības uzlabošanai ir jāveic izmaiņas arī luksoforu darbībā, jo nav pieļaujams, ka gājējiem ir zaļais luksofora signāls reizē ar automašīnām, kas reizē ar gājējiem brauc pa divām blakus joslām – šāds risinājums ir identisks bīstamākajām gājēju pārejām – neregulētām zebrām pār divām un vairāk joslām. Šajā krustojumā jāizveido atsevišķas luksofora zaļā signāla fāzes autovadītājiem, kas vēlas nogriezties pa labi un gājējiem, kas šķērso gājēju pāreju.

 

Šīs izmaiņas autovadītājus itin nekā neierobežotu, jo nogriešanās iespēju pa kreisi šeit izmanto tie autovadītāji, kas, braucot no Kronvalda bulvāra, vēlas būt gudrāki par tur sastrēgumā esošajiem autovadītājiem un izvēlas pievienoties Citadeles ielā sastrēgumā esošajiem autovadītājiem: 

Labāki risinājumi?

Labākais risinājums, kā sakārtot satiksmes organizāciju, būtu Citadeles un Kr. Valdemāra ielā ierīkot luksoforu, tādējādi nodrošinot daudz ērtāku un drošāku uzbraukšanu uz tilta autovadītājiem un sakārtojot kādu acīmredzamu nejēdzību – šobrīd, lai gājēji un velosipēdisti varētu doties taisni pa Vanšu tiltu, viņi ir spiesti veikt lielu līkumu, jo Citadeles un Kr. Valdemāra ielas krustojumā gājējiem un velosipēdistiem ir aizliegts šķērsot brauktuvi:

Ņemot vērā to, ka Vanšu tilts ir viena no intensīvāk izmantotajām gājēju un riteņbraucēju artērijām (dienas laikā tiltu šķērso aptuveni 4000 velosipēdistu (2014. gada dati)), iespēja bez apkārtceļiem šķērsot brauktuvi ir ārkārtīgi svarīga.

Izrādās, ka risinājumi uzbraukšanas uz Vanšu tiltu sakārtošanai ir profesionāli izveidoti jau iepriekš. Apskati, kādu satiksmes organizāciju šeit pirms vairākiem gadiem bija ieplānojuši konkursa par Rīgas pils laukuma rekonstrukciju uzvarētāji “Alps” ar ceļu projektētāju Elmāru Daniševski:

Tā kā tuvāko divu gadu laikā ir plānota Vanšu tilta rekonstrukcija, Rīgas domes Satiksmes departamentam būtu liels grēks neizmantot iespēju un beidzot sakārtot satiksmes infrastruktūru tā, lai tilts būtu drošs un ērts gan gājējiem, gan velosipēdistiem, gan autovadītājiem. Šobrīd Citadeles ielas krustojums ar Muitas un Kr. Valdemāra ielu ir liels haoss visiem satiksmes dalībniekiem. Bet pirmās mūsu rosinātās pārmaiņas – ceļa zīmju nomaiņu un luksoforu signālplāna izmaiņas – iespējams ieviest jau tuvākajā laikā, ir vajadzīga tikai vēlme lietas sakārtot.