Līdz šim esam noskaidrojuši, ka gājējus Rīga nemīl. Gājēju pārejas uz 4 joslu ceļiem pie apļveida krustojumiem (Iļģuciema, Slāvu utt.) Rīga izveidot negrib, aizbildinoties ar to, ka to nepieļauj standarti. Tajā pašā laikā tiek veidoti dārgi projekti ar regulējamu krustojumu ierīkošanu daudz drošākās vietās, kur satiksmes intensitāte ir maza (Ojāra Vācieša iela). Līdz ar to gājējiem nekas cits neatliek, kā šķērsot brauktuvi nedrošās vietās. Tālākajās fotogrāfijās parādīsim vairākus variantus, kā, ja grib, tad var ierīkot drošas gājēju pārejas jeb “zebras” jebkur, iztiekot bez luksoforiem.
Gājēju pārejas uz 4 joslu ceļa būtu nevis jāpārveido par regulētām vai jālikvidē, bet gan to vietā jāsašaurina brauktuve, izveidojot drošības salu pa vidu. Šaurāka brauktuve instinktīvi šoferiem liktu samazināt braukšanas ātrumu.
Lielbritānijā ir viens no zemākajiem cietušo gājēju uz gājēju pārejām īpatsvars Eiropā. Tas ir pateicoties pareizām un labi izbūvētām gājēju pārejām. Piemēram, šī gājēju pāreja reizē ir arī kā “guļošais policists”, kas šoferiem piespiež samazināt ātrumu. Šādi “guļošie policisti” krustojumos, kurus šķērsot varētu ar ātrumu 30 km/h, Rīgā būtu noderīgi arī autovadītājiem, jo krustojumos Rīgā notiek vissmagākās autoavārijas.
Liela loma ir arī ceļu horizontālajam marķējumam – pieversiet uzmanību, cik daudz uzmanības pievērš šī Lielbritānijas “zebra”. Zigzagveida līnija autovadītājus informē, ka priekšā gaidāma gājēju pāreja, pirms gājēju pārejas ir raustīta stop līnija un gājējiem pirms gājēju pārejas ir uzrakstīts, kurā virzienā jāskatās un jāpārliecinās par drošību, kā arī Lielbritānijā tik ļoti iecienītās drošības “saliņas” gājēju pāreju vidū.
Vēl viens piemērs ar gājēju pāreju, kas uzbūvēta kā “guļošais policists”. Pašreizējie Ceļu satiksmes noteikumi jau nosaka, ka pirms gājēju pārejām autovadītājam ir jāsamazina braukšanas ātrums, kas diemžēl ne vienmēr tā notiek. Tādēļ šādas, ar ātrumu 30 km/h droši pārbraucamas gājēju pārejas situāciju ļoti uzlabotu. Ir pierādīts, ka ar ātrumu 30 km/h notriekts gājējs mirst 1 no 10 gadījumiem. Ar ātrumu 50 km/h notriekts gājējs mirst 5 no 10 gadījumiem. Ar ātrumu 64 km/h notriekts gājējs mirst 9 no 10 gadījumiem. Nesen http://fineyoungurbanists.tumblr.com/ veica pētījumu Rīgas centrā, kur noskaidroja, ka vienas stundas laikā pat vairāki desmiti autovadītāju tādā ātrumā(60+ km/h) brauc pa ielām.
Vēl viens “guļošais policists” + “zebra” = droša gājēju pāreja. Kāpēc tā nevarētu Rīgā? Saprotams, ka ierīkot jaunu luksoforu objektu ir daudz izdevīgāk – ar vienu projektu var apgrozīt summas, kas mērāmas vairākos tūkstošos eiro. Tā vietā, lai izbūvētu regulējamu gājēju pāreju, kas nepatīk ne autovadītājiem ne gājējiem (jāgaida abiem), varētu rekonstruēt vismaz 5 esošas gājēju pārejas ar vienkāršām ceļu ģeogrāfijas un horizontālā marķējuma izmaiņām, iegūstot tādu pašu efektu, bet nekaitinot ne šoferīšus, ne gājējus.
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"), atbilstoši mūsu Privātuma politikai. Turpinot lietot šo tīmekļa vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.Pieņemt un turpinātVairāk informācijas