Šī gada sākumā Rīgas pilsētas būvvaldes padomes sēdē tika prezentēta iecere uzsākt elektroauto uzlādes staciju ierīkošanu Rīgas vēsturiskā centra ielās. Elektroauto ir viens no veidiem, kā mazināt gaisa piesārņojumu, kas Rīgas centrā ir visievērojamākais. Tomēr ir jāseko līdzi, lai šīs uzlādes stacijas neveidotu uz gājēju rēķina, uzstādot stacijas uz ietvēm.
Uzlādes staciju izvietošana uz ietvēm nav laba, jo lielākoties Rīgas ietves ir šauras un bez labiekārtojuma joslām. Šī ir tā reize, kad varam mācīties no ārzemju pilsētu pieļautajām kļūdām – tur daudzviet sākotnēji uzlādes stacijas ierīkoja uz ietvēm:
Uz šaurām ietvēm ierīkojot šādas uzlādes stacijas, mēs atņemam telpu gājējiem un vēl vairāk apgrūtinām pārvietošanos un samainīšanos ar pretim nākošajiem cilvēkiem. Sevišķi tiek apgrūtināti visneaizsargātākie cilvēki ratiņkrēslos.
Ideālā gadījumā labai ietvei būtu jāizskatās šādi – ar drošības zonām no ēkas un un no brauktuves (tās tiek sauktas arī par labiekārtojuma joslām) un brīvo bezšķēršļu zonu, pa kuru paredzēts pārvietoties gājējiem, sauktu arī par efektīvo ietves platumu:
Tomēr Rīgā visbiežāk ietves ir bez šādām drošības zonām un nereti to kopējais platums ir pat mazāks, nekā būtu minimālais nepieciešamais bežsķēršļu zonas platums. Jā, ir atsevišķas ielas, kurām ir labiekārtojuma zona, uz kuras būtu iespējams izvietot uzlādes stacijas, tomēr tādu vietu ir retums. 2013. gadā RDPAD pasūtītā pētījumā tika konstatēts, ka 77% no ietvēm Rīgas vēsturiskajā centrā ir ar sliktu vai ļoti sliktu gājēju servisa līmeni. Tas nozīmē – pārāk šauras efektīvās zonas, neeksistējošas drošības zonas utt. Vairāk par ietvēm vari lasīt mūsu rakstā “Plata vai šaura ietve?”.
Kāds teiks – bet tās ir tikai dažas uzlādes stacijas, tās pārāk netraucēs, un tā arī, iespējams, atsevišķās vietās var būt. Tomēr jāatceras, ka šis ir pats sākums un elektroauto skaits nākotnē tikai pieaugs. Tāpat pieaugs arī elektroauto uzlādes staciju skaits, tāpēc ir ļoti svarīgi, lai jau no paša sākuma uzlādes stacijas tiktu izvietotas tā, ka tās netraucē mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem. Citādāk kādā jaukā rītā attapsimies pie tā, ka šādi izvietotas uzlādes stacijas ir uz ietves visa kvartāla garumā…
Kā vajadzētu būvēt uzlādes stacijas?
Elektroauto uzlādes stacijas nepieciešams ierīkot tādā veidā, lai tās netiktu izbūvētas uz gājēju rēķina. Ja ietvei nav labiekārtojuma joslas, tad elektroauto uzlādes stacijas ir jāizbūvē starp autostāvvietām. Eiropā ir dažādi labi piemēri, kad uzlādes stacijas izbūvētas, neatņemot vietu gājējiem. Šādi uzlādes stacijas jābūvē arī Rīgā: