Strauji tuvojas tas brīdis, kad Rīgā tiks uzsākti ielu remontdarbi un šogad sastrēgumi to dēļ solās būt īpaši gari. Tā vietā, lai remontdarbus veiktu izkliedēti, Rīgas dome remontēs pilsētas centrālās ielas – Merķeļa, Krasta, Brīvības ielu, O. Kalpaka bulvāri, kā arī sola remontēt Deglava un Brasas pārvadus. Tas nozīmē tikai vienu – iebraukšana un izbraukšana no Rīgas dzelzceļa loka būs galvassāpes visiem, kas izmanto autotransportu, kā arī sabiedriskā transporta pasažieriem.
Labā ziņa ir tāda, ka stāvēšanai sastrēgumos ir risinājums – velosipēds. Lai gan šķiet, ka Rīga ir plaša pilsēta, lielākā daļa rīdzinieku dzīvo piemērotā attālumā no centra braucienam ar velosipēdu.
Rīgas centra sasniedzamība ar velosipēdu no lielākajām apkaimēm
Tiek uzskatīts, ka 8 kilometri jeb 30 minūtes mierīgā braucienā ar velosipēdu ir optimālā distance vienā virzienā, ko var veikt ikviens cilvēks bez īpašas fiziskās sagatavotības vai piepūles. Šādā attālumā no Rīgas centra – Brīvības pieminekļa – dzīvo 84% rīdzinieku, tātad absolūtais vairākums iedzīvotāju, ko uzskatāmi iespējams redzēt Rīgas iedzīvotāju blīvuma kartē.
Aplūko Rīgas apkaimju kartē, cik ilgi jābrauc uz Rīgas centru no dažādām Rīgas apkaimēm:
Kā redzams apkaimju kartē, lielākajai daļai Rīgas iedzīvotāju velosipēds varētu būt labs transportlīdzeklis un palīgs nokļūšanai galamērķī, nenīkstot sastrēgumos. Pie tam velosipēds noderēs ne tikai ikdienā braucot uz darbu, bet arī brīvdienās – izklaidei un atpūtas izbraucieniem.
Arī cilvēkiem, kas dzīvo lielākā attālumā no Rīgas centra, mūsdienās pieejamas iespējas, kā nesēdēt sastrēgumos – elektro velosipēdi. Tas būtībā ir tas pats parastais velosipēds, kuram piestiprināts elektrodzinējs, kurš palīdz velosipēdistam uzsākt mīšanos straujāk un sasniegt lielāku vidējo braukšanas ātrumu. Ar šādu velosipēdu jau visnotaļ mierīgi iespējams centru sasniegt arī no tālākajām apkaimēm – Bolderājas un Dārziņiem un pat tuvākajām Pierīgas pašvaldībām – ar vienu akumulatora uzlādi iespējams nobraukt aptuveni 70 kilometrus. Tiesa, atšķirībā no elektro automašīnām, braucot ar elektro velosipēdu nav jāsatraucas par akumulatora uzlādes līmeni – ja akumulators būs tukšs, vienkārši turpini mīties kā ar parastu velosipēdu. Vairāk par elektro velosipēdiem lasi šeit.
Vēl viena priekšrocība braukšanai ar velosipēdu būs vērojams maciņā – izrēķini, cik naudas ietaupīsi gada siltāko mēnešu (maijs-septembris) laikā, ja automašīnas vietā izvēlēsies velosipēdu:
Būtisks iemesls braukšanai ar velosipēdu daudziem varētu būt veselība – kā izrādās, tie cilvēki, kas ikdienā pārvietojas ar velosipēdu, samazina sirds un asinsvadu slimību un vēža risku līdz pat 46%. Vēl vairāk – tepat Latvijā veiktā zinātniskā pētījumā pierādīts, ka cilvēki, kas brauc ar velosipēdu, ir laimīgāki.
Kādu velosipēdu izvēlēties?
Pats svarīgākais, kas nepieciešams, lai brauktu ar velosipēdu, protams, ir pats velosipēds. Mēs braukšanai pa Rīgu iesakām izvēlēties pilsētas tipa velosipēdu, jo tas būs braukšanai viskomfortablākais jebkādos laikapstākļos. Galu galā – valstīs, kur teju katrs iedzīvotājs mēdz pārvietoties ar velosipēdu – Nīderlandē un Dānijā, uz ielām redzēsiet teju tikai šāda – pilsētas- veida velosipēdus:
Protams, iespējams iegādāties arī, piemēram, šosejas, kalnu vai cita veida velosipēdu, bet tad ir jārēķinās, ka būs jāiegulda papildu līdzekļi velosipēda pielāgošanai ikdienas braukšanai, jo kvalitatīvi garie dubļusargi, ķēdes sargi ir ļoti svarīgi, lai brauciens arī slapjā laikā būtu komfortabls. Visizdevīgāk pilsētas velosipēdu būs iegādāties atjaunotu lietotu – par ~200 eiro iespējams iegādāties jau labas kvalitātes un komplektācijas velosipēdu, kamēr jauns velosipēds tādā cenā, visticamāk, nebūs īpaši kvalitatīvs. Esam apkopojuši lietoto velosipēdu tirgotuvas, kur pilsētas veida velosipēdi pieejami vislielākajā klāstā:
rixie.lv, Brīvības ielā 296
Veloplacis.lv, Katrīnas ielā 2
VeloOgre.lv, Tīnūžu ielā 12-33 (Ogre)
VeloDepo, Matīsa ielā 8
VELO outlets, Vienības gatvē 165A
Mybike, Brīvības gatvē 214M-2 , Mūkusalas ielā 49 K-5
Veloriba, Ausekļa ielā 7 (Siguldā)
Veloriba, Graudu ielā 31/33 (Liepājā)
Strazdugrava, Selekcijas ielā 6c (Cēsis)
Ja vēlies iegādāties jaunu velosipēdu, tad lielākais piedāvājums meklējams starp tepat Rīgā ražotajiem “Ērenpreiss” velosipēdiem:
ĒRENPREISS, Cēsu ielā 21
Arī šajos jaunu velosipēdu veikalos atradīsi pilsētas veida velosipēdus:
VELONET, Kr. Barona ielā 97
VeloAtlaides.lv, Maskavas ielā 68
Gandrs, Kalnciema ielā 28, Brīvības gatve 372
mySport, Dārzciema ielā 60, Tirdzniecības centrs A7 šosejas malā
Veloprofs.lv, Maskavas ielā 240, Brīvības gatvē 401
TREKS, Brīvības ielā 111
Fans, A. Deglava ielā 50, Garozes ielā 1
ZZK, Dzelzavas ielā 47, K.Ulmaņa gatvē 201, Jūrmalas gatvē 46a,
Cenas
Daudziem potenciālajiem velosipēdu īpašniekiem noteikti svarīgs ir jautājums, kādas ir velosipēdu cenas. Tādēļ lūdzām dažādiem velosipēdu tirgotājiem atsūtīt paraugus trīs dažādos cenu līmeņos – zemo cenu kategorijā, vidējo cenu kategorijā un augsto cenu kategorijā. Iepazīsties ar veikalu piedāvājumu un veikalu pārstāvju komentāriem par to, kāda veida velosipēdus iespējams nopirkt attiecīgajā cenu kategorijā:
MyBike, Brīvības gatvē 214M-2

VELONET, Kr. Barona ielā 97 (jauni velosipēdi)



rixie.lv, Brīvības ielā 296



Saslēdzējs
Svarīgākais aksesuārs, ja esi nolēmis ar velosipēdu pārvietoties ikdienā, noteikti ir saslēdzējs. Šeit svarīgi ir izvēlēties tādu saslēdzēju, kuru jebkuram cilvēkam nav iespējams uzlauzt pāris sekunžu laikā. Noteikti jāizvairās no saslēdzējiem, kas izgatavoti no trosēm – tos iespējams pārkniebt ar parastākajām knaiblēm dažu sekunžu laikā:
Ieteicams izvēlēties U-veida, salokāmā vai ķēdes tipa saslēdzēju:
Jāņem vērā, ka arī šī veida saslēdzēji mēdz būt dažādas kvalitātes, tāpēc vaicā pārdevējam, kurš saslēdzējs ir labākais atbilstoši tavām finansiālajām iespējām. Pieņemts uzskatīt, ka saslēdzēja vērtībai vajadzētu būt vismaz 10% no velosipēda vērtības, tātad 200 eiro vērtam velosipēdam nepieciešama vismaz 20 eiro vērts saslēdzējs. Galvenais, ko atceries – nepērc troses veida saslēdzēju!
Iegādātais saslēdzējs var būt dārgākais un labākais pasaulē, bet, ja to nemācēsi pareizi izmantot, no tā nebūs nekādas jēgas. Pieslēdzot velosipēdu pats svarīgākais ir atcerēties, ka velosipēds jāpieslēdz pie stabilas un drošas velonovietnes, pieslēdzot velosipēda rāmi tā, lai, noņemot velosipēda riteņus vai sēdekli, saslēdzēju nebūtu iespējams noņemt:
Cita starpā, pastāv iespēja velosipēdu apdrošināt. Šādu pakalpojumu šobrīd piedāvā BTA un If.lv un pakalpojuma izmaksas ir aptuveni 30 eiro gadā, pie tam reizē būsi apdrošināts arī tu pats un, ja nejauši būsi nodarījis zaudējumus citiem transportlīdzekļiem – apdrošinātājs to atlīdzinās.
Apģērbs
Ikdienā braucot ar velosipēdu, nav nepieciešams nekāds speciāls apģērbs – pilnībā pietiks ar to, ko velc ārā dodoties kājām. Svarīgi pirms izbraukšanas pārliecināties, ka velosipēdam strādā lampiņas, jo tumšajā laikā, naktīs tās ir obligātas. Vēsākos pavasara un rudens rītos un vakaros, braucot ar velosipēdu, jāatceras drošībai paņemt līdzi cepuri un cimdus, jo tie var noderēt. Par braukšanu lietus laikā un ziemā detalizēti esam aprakstījuši rakstā: “Ar velosipēdu ziemā un rudenī?”, kur vari iepazīties ar padomiem, kā komfortabli pārvietoties arī mitrā laikā un ziemā.
Galvenais padoms, ko der vienmēr atcerēties, ir teiciens “Nav nepiemērotu laikapstākļu, ir tikai nepiemērots apģērbs”.