Kā pasargāt kokus no automašīnām (un kāpēc Rīga kokus nesargā?)

Čehijas galvaspilsētā Prāgā teju visās vietās, kur ir liela iespēja ar automašīnu nejauši aizķert koku, ap kokiem ir uzstādīti dažāda veida metāla aizsargi. Tie pasargā kokus no mehāniskiem bojājumiem vai pat nogāšanas – neuzmanīga vadītāja gadījumā bojāti būs tikai dzelži:

Šādi koku stumbru sargi parasti tiek uzstādīti kokiem, kas aug pie iebrauktuvēm blakusteritorijās un vārtrūmēs, kā arī kokiem, kas atrodas starp autostāvvietām.

Interesanti, ka kokiem šādi teorētiski būtu jābūt pasargātiem arī Rīgā, jo Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi nosaka, ka koki šādās vietās ir jāaizsargā:

Tomēr pēdējos gados remontētajās ielās kokiem nevienā vietā netika uzstādītas stumbra aizsargierīces. Pat pretēji – K. Valdemāra ielā, kuru remontēja 2017. gadā, no koku apdobēm tika demontētas apdobju vertikālās apmales, to vietā ierīkojot līdzenu metāla režģi, kas nekādi nepasargā kokus no automašīnām:

Tā rezultātā šajā ielā nolauzti jau vairāki mazākie koki, jo nav nekā, kas pasargātu kokus no neuzmanīgiem autovadītājiem:

Šāda bezrūpība un saistošo domes noteikumu neievērošana pilsētai izmaksā ļoti dārgi, jo ielu koki pilsētai ir ļoti svarīgi – tie palīdz cīnīties ar gaisa piesārņojumu, samazina karstuma salas ietekmi, palīdz mazināt nokrišņu ietekmi notekūdens sistēmām utt.  Vaicājām Rīgas domes Mājokļu un vides departamentam, kā arī Rīgas domes Satiksmes departamentam – kā tas nākas, ka ielu remontdarbos netiek ievēroti iepriekš minētie noteikumi. Diemžēl pagaidām atbildi neesam saņēmusi.

Citās pilsētās koku aizsardzībai pieiet vēl nopietnāk – piemēram, Vācijas galvaspilsētā Berlīnē koku stumbru sargus izvieto ne tikai iebrauktuvēs un starp autostāvvietām, bet arī apdzīvotākās vietās, kur ir intensīva velosatiksme – lai velosipēdisti nepieslēgtu savus velosipēdus pie kokiem, tādējādi bojājot to mizu. Šādā veidā tiek nošauti divi zaķi ar vienu šāvienu – tiek pasargāti koki, kā arī tiek nodrošinātas stāvvietas pilsētai un videi tik draudzīgajam transportlīdzeklim – velosipēdam:

Berlīne visbiežāk izmanto vienkāršu, lētu un efektīvu risinājumu – metāla cauruli, kas, salocīta šaurā leņķī, veido tādu kā trijstūri:

Stumbru sargu dizaina variācijas iespējamas ļoti dažādas, koka aizsargus iespējams izveidot arī kā soliņus, tādā veidā iegūstot vēl kādu daudzviet trūkstošu funkciju – vietu, kur apsēsties:

 

Ļoti svarīgi ir izvēlēties stumbru sargus ar gana lielu brīvo vietu starp koku un metālu, lai koks izaugot neciestu no šaurības, citādāk pēc konstrukcijas uzstādīšanas koks visticamāk tiks aizmirsts uz vairākiem gadu desmitiem un var gadīties ļoti nelāgas situācijas: