Šī nu ir problēma, kas saista visus – gan gājējus, gan velosipēdistus, gan autovadītājus. Visi mēs vēlamies, lai ielas lietus laikā nebūtu applūdušas, par ko rūpējas lietus ūdens savākšanas sistēma. Tās ir tās taisnstūrveida metāla lūkas, kuras Rīgā atrodas brauktuvju malās.
Ir tikai pāris problēmas.
Uz svaigi uzbūvēta ceļa lūkas ir skaistas un līdzenas, vienā līmenī ar asfalta segumu. Diemžēl pāris mēnešu laikā tās nosēžas, un izveidojas diezgan pamatīgas bedres, kuras var sajust pat braucot sabiedriskajā transportā. Nemaz nerunājot par to, ka ar pašreizējo risinājumu peļķes rodas jebkurā gadījumā, jo lūkas neatrodas pašā brauktuves (slīpuma) malā, bet nereti pat 10-20 centimetru attālumā no brauktuves malas.
Problēmas risinājums būtu ļoti vienkāršs – ieviest jaunu standartu, kā tiek rekonstruētas ielas – lietus ūdens lūkas atrodas nevis uz brauktuves, bet gan iebūvētas brauktuves/ietves apmalē. Piemēri tālu nav jāmeklē – tas nesen ieviests Jelgavā, bet Nīderlandē tāda sistēma eksistē jau vairāk kā 100 gadus. Attēlā var redzēt, kā tas izskatās dzīvē un video var redzēt, cik vienkārši ieviešama ir šāda sistēma – nav nepieciešama pašas kanalizācijas sistēmas pārbūve, jo lietus ūdens no uztvērējlūkas tiek novadīts pa cauruli līdz pat vecajai (https://www.youtube.com/watch?v=z75fqfp37KI ). Šis ir tikai un vienīgi labas gribas jautājums, jo izmaksas šāda veida sistēmas ieviešanai, atjaunojot ielas, būtu tikai par kripatiņu augstākas, bet ir viens liels pluss – tās atmaksātos ilgtermiņā, jo tās neradītu bedres, kuras jālabo un pašas neiesēstos.
Neseno Rīgas centra ielu (Avotu iela, Raiņa bulvāris) rekonstrukcijā diemžēl tika uzliktas īpaši nedraudzīgas kanalizācijas lūkas, kuras ir ieliektas un atrodas vairāk kā 20 cm no brauktuves malas – bedres šeit ir tikai laika jautājums. Tādēļ uzdodam jautājumu Rīgas domei – kāpēc pilsētā lūkas joprojām tiek liktas pilnīgi aplami?