Jāni satiekam uz Krišjāņa Barona ielas braucam ar velosipēdu no veikala. Lai arī Barona iela pērn pārsaukta par maģistrāli velosipēdistiem, Jānis ar dēlu pa brauktuvi nebrauc – tā neesot gana droša, un autovadītāji neņem vērā domes vēlmi ielu padarīt par “ielu visiem”.
Vārds: Jānis (32)
Nodarbošanās: Pašnodarbināts celtnieks
Cik ilgi jau esi ikdienas velobraucējs?
30 gadus. 🙂
Kāpēc esi iecienījis šo pārvietošanās līdzekli?
Ērti. Kājām tik ātri nevar tikt uz priekšu, ar auto Rīgas centrā vispār nav ko darīt, kā arī jāmaksā “Rīgas satiksmei” par stāvvietām. Ar velosipēdu nav jādomā, vai nokavēji trolejbusu un vai tas vispār vēl brauks. Ar kravas velosipēdu vedu bērnus uz skolu, braucu iepirkties, kā arī dodos uz parku atpūsties pēc darba!
Veselīgi. Ar velosipēdu tu vienmēr sporto. Tik vienkārši! 🙂
Lēti. Ikdienā braukājot, to ļoti jūt! Pirmo velosipēdu Rīgā atpelnīju jau ātrāk nekā pusgadā, kad biļete maksāja 20 santīmus. Tagad mēnešbiļete 35 eiro x 12 mēneši =420 eiro lētākajā izpildījumā…
Ar kādu velosipēdu Tu pārvietojies ziemā? Vai izmanto kādu īpašu aprīkojumu/apģērbu?
Ziemā pārvietojos ar to pašu kravas velosipēdu. Kravas velosipēda lielais svars salikumā ar šaurākām riepām ziemā ļauj vieglāk braukt pa sniegotu segumu. Riepas vienkārši izgriežas cauri sniegam un veidojas labāka saķere nekā ar parastu velosipēdu. Ja sniega kārta palielinās virs ~10 cm, tad gan paliek grūti…
Kas jāievēro braucot ziemā?
Ziemā ir slidens un tam jābūt gatavam ar prātu, tāpat kā autovadītājiem, gājējiem. Tu zini, ja darīsi neapdomīgi, tad kritīsi vai nevarēsi laikā apstāties!
Ziemā ir vairāk tumšā laika, tamdēļ pašam braucējam jākļūst gaišākam! Vismaz izpildīt CSN prasītos atstarotājus, kā arī balto gaismu priekšā un sarkano aizmugurē. Drēbes ar atstarotājiem un ķivere arī palīdzēs izdzīvot. Bez gaismām tumšajā laikā nav atļauts pārvietoties pa brauktuvi, tamdēļ pats arī sev “iegriežu” , ja gaismas esmu atstājis mājās, jākuļas pa ietvi, protams, netraucējot gājējus!
Sāls. Ziemas laikā sāls dēļ gadās nomainīt pat 3 komplektus ritošās daļas zobratu, ķēdes u.c. detaļu. Tas gan tāpat ir DAUDZ lētāk nekā auto remonts ziemā.
Kādos laika apstākļos Tev patīk braukt labāk – lietū vai sniegā?
Parasti nesaistu braukšanu ar patikšanu! Jābrauc tad, kad jābrauc, piemēram uz darbu, vai jāved bērni uz bērnudārzu. Katriem laikapstākļiem jābūt iespējami gataviem, lai būtu drošāka, ātrāka un patīkamāka braukšana!
Lietus laikā vieglāk braukt un smaidīt, ja esi vēja/lietus drošā apģērbā, nevis džinsos un kurpēs. 🙂
Ar kādām grūtībām jāsaskaras?
Drošība. Atzīstos, ka ikdienā pārkāpju CSN un braucu ar velosipēdu pa ietvi, nevis pa brauktuvi. Darīšu to līdz brīdim, kad jutīšu, ka bērnus kravas velosipēdā varu droši vest, pārvietojoties pa brauktuvi! Pats par sevi gan nebaidos un esmu jau attapies ar velosipēdu zem mašīnas. 🙂
Ar prieku un cerību saku, ka šajā ziņā sabiedrība ir tālu gājusi uz priekšu, jo pirms 10 gadiem vienkārši piedāvāja “pa muti” par to, ka brauci ar velosipēdu pa brauktuvi. 🙂
Infrastruktūra un tās uzturēšana. Protams, vienmēr vēlos sakoptus, bez bīstamām bedrēm pie VEF tilta un ziemā iztīrītus veloceļus un velobraukšanai piemērotas brauktuves. Arī CSN ne tuvu nav pilnība, diemžēl ar noteikumu ieviešanu, informēšanu ir vēl sliktāk vai gandrīz nav NEKĀ. Ir daudz vietas labiem noderīgiem darbiem, pastāvīgām kampaņām, aicinājumiem. Un ne tikai Rīgā. Arī Krāslavā! Ceru, ka nepaliksim pie tā, ka ir kaut kādi veloceļi un it kā kaut kādi noteikumi, kurus nesaprot ne citi, ne es pats. 🙂
Sabiedrības attieksme. Mums pašiem velobraucējiem būtu jāievēro noteikumi un vienkārši jāmēģina būt saprotošiem tāpat kā pārējiem satiksmes dalībniekiem. Visiem ir jāsaprot – velosipēdi ir mums blakus un būs atvien vairāk (tuvākajā laikā).
Protams, prasītos, ka “valdība” palīdzētu mums šo sapratni radīt un izplatīt! Ļoti aicinu! 🙂
Vai, Tavuprāt, šoziem Rīgas ielās pārvietojas vairāk velosipēdistu?
Nē, ziemā noteikti nē! Vasarā gan katru gadu ĻOTI pieaug velobraucēju skaits. Diemžēl jāsecina, ka Latvija kā saimniecisks organisms atpaliek ar attīstību līdzi velosipēdistu masas pieaugumam. Bet gan jau arī šis vadzis lūzīs. 🙂
Ko Tu ieteiktu tiem, kas apsver domu uzsākt braukšanu ar velosipēdu ziemas apstākļos?
Velosipēds, protams, nav domāts visiem mērķiem! Arī es pats uz laukiem nebraucu 174 km ar velosipēdu. 🙂
Tas, ko es gūstu no braukšanas ar velosipēdu ziemā – joprojām lēta un ātra pārvietošanās (bez sastrēgumiem) MAN vajadzīgajā laikā un virzienā ar bezmaksas, vienmēr pieejamu stāvvietu. Un veselīgi sārti vaigi ar plašu skatu uz mūsu skaisto pasauli. 🙂