Ar velosipēdu ziemā un rudenī?

Lai gan daudzās mums tuvās zemēs – Zviedrijā, Somijā, Dānijā, Norvēģijā u.c. par itin ikdienišķu tiek uzskatīta braukšana ar velosipēdu arī lietus un sniega periodā, Latvijā velosipēds kā ikdienas pārvietošanās līdzeklis popularitāti ieguvis salīdzinoši nesen un daudzi cilvēki joprojām uzskata, ka ar velosipēdu var pārvietoties tikai vasarās.

Patiesībā tas ir tikai mīts, tādēļ pastāstīsim, kas nepieciešams un kas jāņem vērā, braucot ar velosipēdu slapjā rudenī un sniegotā ziemā, lai arī Tu nebaidītos un izbaudītu velosipēda priekšrocības visu gadu!

 

Kas nepieciešams braukšanai ziemā vai rudenī?

Lai ar velosipēdu veiksmīgi pārvietotos tumšajā lietus un sniega periodā nekas īpašs patiesībā nav nepieciešams – vien tas pats ikdienas apģērbs, ar ko pārvietojies arī staigājot aukstajā laika periodā, lampiņas, lai Tevi varētu pamanīt citi satiksmes dalībnieki, kā arī velosipēds ar labiem dubļusargiem – lai Tu galapunktā nokļūtu sauss.

 

Dubļusargi

Lai braukšana arī slapjajā un sniegotajā laikā būtu komfortabla, ir ļoti svarīgi, lai velosipēdam būtu garie dubļusargi. Veikalos nopērkami dažāda veida dubļusargi, arī ļoti īsi, bet mēs neiesakām tādus iegādāties, jo tie visbiežāk nebūs piemēroti 100% pasargāšanai no netīrā brauktuves ūdens. Ideāli nokomplektēts velosipēds braukšanai slapjumā un sniegā izskatās šādi:

Riepas

Lai gan īpašas ziemas riepas velosipēdam nav nepieciešamas un likumdošana tādas nepieprasa, mēs neieteiktu ziemas laikā braukt ar pilnīgi gludām riepām jeb tā saucamajiem slikiem. Lai ziemas laikā ar velosipēdu nepaslīdētu un nenokristu, svarīgākais ir pareizs braukšanas veids, ko aprakstīsim tālākajās sadaļās. Ja tomēr bieži sanāk braukšana pa apledojušu ceļu un vēlies stabilāku braucienu, mūsdienās ir pieejamas arī īpašas ziemas riepas ar mīkstāku gumijas sastāvu, kā arī riepas ar radzēm. Ziemā ieteicams braukt ar pēc iespējas mazāk piepumpētām riepām (minimālo riepu spiedienu vari izlasīt uz riepām), lai samazinātu paslīdēšanas iespēju.

Lampiņas

Nav patīkami pēdējā mirklī ieraudzīt citu velosipēdistu un slidenā laikā censties izvairīties no sadursmes, tādēļ īpaši svarīgi tumšajā rudens un ziemas laikā ir uzstādīt un ieslēgt velosipēda lampiņas. To cena mūsdienās ir ļoti demokrātiska, tādēļ nav nekāda attaisnojuma tās nelietot. Iesakām tās lietot mirgojošā režīmā, lai Tu būtu vēl pamanāmāks spožajās pilsētas gaismās. Priekšpusē jālieto baltas krāsas lampiņa, savukārt aizmugurē jālieto sarkana lampiņa. Velosipēdistu redzi?

 

Apģērbs

Braukšanai ar velosipēdu ziemas laikā pilsētas ietvaros nav nepieciešams specializēts apģērbs – visticamāk, pietiks ar to pašu apģērbu, ko ziemā valkā staigājot. Īpaši svarīgi ir valkāt siltu cepuri, cimdus un apavus, jo tieši galva un ekstremitātes vējā parasti nosalst pirmās. Aplūko, kā Dānijā ģērbjas velosipēdisti, kuri pārvietojas -10 grādu salā:

Winter Traffic Copenhagen Quartet

Siltākā laikā no lietus pasargās īpašs velosipēdistu lietusmētelis – apmetnis (internetā meklē “Bike Rain Poncho”), kurš nosedz ne vien ķermeņa augšdaļu, bet arī kājas, līdz ar to arī spēcīgā lietus laikā darbā vai skolā nokļūsi sauss. Noklausies arhitektes Zaigas Gailes ieteikumus velosipēdistiem:

Arhitekte Zaiga Gaile – jau 20 gadus ar divriteni pa Rīgu

Geplaatst door Gudrais Pilsētnieks op Donderdag 5 oktober 2017

Specapģērbs

Ja tomēr esi īpaši salīgs vai salā paredzēts braukt garākas distances par 5-8 kilometriem, tad vienmēr ir iespēja iegādāties specapģērbu, kas palīdzēs nenosalt pat aukstākajās ziemas dienās. Rokām papildus aizsardzību sniegs pie stūres piestiprināmi stūres cimdi, kuri apvienojumā ar parastajiem roku cimdiem pasargās rokas pat bargākajā salā:

Velosipēdu veikalos iespējams nopirkt vēl virkni dažādu specapģērbu – gan sejas maskas, gan termoapģērbu, gan īpašas jakas un virsbikses velobraukšanai, bet ikdienas velobraukšanai pilsētas ietvaros tādas, visticamāk, nebūs nepieciešamas, bet noder, piemēram, velokurjeriem, sportistiem vai garākos pārbraucienos visas dienas garumā. Kā jau minējām iepriekš – ikdienas braucieniem uz darbu, skolu, veikalu pilnībā pietiks ar ikdienas ziemas garderobi.

Braukšana

Nemānīsim lasītājus – ziemā var slīdēt. Un slīd visiem – gan autobraucējiem, gan gājējiem, gan velosipēdistiem. Tādēļ pareiza braukšanas tehnika ir svarīga, lai izvairītos no nejaukiem kritieniem.

Ziemas laikā braucot ar velosipēdu, svarīgākais ir neizdarīt straujas kustības un visu darīt mierīgi, pakāpeniski. Pirms pagriezieniem nepieciešams jau laicīgi samazināt ātrumu un pagriezienu veikt ar plašu manevru, stūri pagriežot lēnām. Braucot taisni jāievēro tieši tas pats – šķēršļi (bedres, lūkas) jāapbrauc ar līganu trajektoriju.

Braukšanai ziemā (arī vasarā) piemērotākais būs pilsētas tipa divritenis, kur sēdēšana notiek sēdus pozīcijā ar taisnu vai gandrīz taisnu muguru. Tādējādi svars tiek balstīts pamatā uz pakaļējo riteni, kas nozīmē stabilāku braukšanu un gadījumā, ja nu kāds no riteņiem izslīd, ir iespējams ērti pret zemi atbalstīt kāju un izvairīties no kritiena.

 

Pievienojies!

Kā liecina statistika, ziemā pārvietoties ar velosipēdu turpina vairāki tūkstoši rīdzinieku. Pagājušogad intervējām dažus no viņiem, un viņi padalījās ar savu ziemas velobraukšanas pieredzi, ar ko esi laipni aicināts iepazīties un iedvesmoties. Klikšķini uz attēla, lai izlasītu stāstu par pieredzi ar velosipēdu ziemā:

 

Un, visbeidzot, noskaties, kā ar velosipēdu pārvietojas Somijas pilsētā pie polārā loka, Oulu. Stāsts nav par klimatu, stāsts ir par drošu infrastruktūru: