Iesālītā Rīga…

Pirms pāris dienām saņēmām ziņas no Sanktpēterburgas – izrādās, tur pilsētas vadība eksperimentālā kārtā izmēģinājusi atteikties no sāls izmantošanas ceļu kaisīšanā un rezultāti ir pārsteidzoši – salīdzinot ar līdzīgu snigšanas periodu pagājušajā gadā, par 10% samazinājies kopējais ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) skaits un par 40% samazinājies cietušo skaits. Bez tam, kā liecina sabiedriskās domas aptaujas – lielākajai daļai sanktpēterburgiešu šīs izmaiņas ir tīkamas – tikai 6% aptaujāto autovadītāju izmaiņas nav patikušas, bet 60% aptaujāto izmaiņas patikušas! Cerams, to dzirdējis arī Nils Ušakovs, kura reitingiem sāls kaisīšanas samazināšana nāktu par labu.

12509077_1712715355608421_1857430315757485465_n

Sanktpēterburga piedzīvoja ko neredzētu – baltu sniegu. Rīdzinieki ir pieraduši, ka baltu ziemu redzēt var tikai ārpus Rīgas. Rīgā ir pelēki brūns slapjdraņķis.

Šie rezultāti liek domāt par mums pašiem – līdz šim uzskatījām, ka sāls lielākais pluss ir drošība – ielas “it kā” nav slidenas, līdz ar to ir vieglāk veikt strauju apstāšanos utt. Līdz ar to varam pieciest sāls slikto pusi – ekoloģijas sagraušanu un automašīnu, velosipēdu, apģērba bojāšanu. Latvijas autoceļu uzturētajs gadā uz ceļiem izkaisa vairāk kā 35 kilogramus sāls vienam Latvijas iedzīvotājam. Grūti iedomāties, cik lielu daudzumu sāls izlieto visas Latvijas pašvaldības kopā.


Bet nu šis viss “bez sāls nevar” mīts ir apgāzies kājām gaisā. Vai tiešām ielu kaisīšana ar sāli ir labākais variants? Piemēram, Zviedrijā ielas ar sāli lielākoties nekaisa, bet automašīnas tiek aprīkotas ar ziemas riepām, tapat arī gājēji izmanto īpašas uzmavas apaviem, lai samazinātu iespēju paslīdēt. Latvijā populāras ir t.s. “vissezonas” riepas – šajā video (https://www.youtube.com/watch?v=L2wTg0l3_wI) varat redzēt, cik sliktas tās ir, salīdzinot ar ziemai paredzētām riepām. Un pats galvenais – visi satiksmes dalībnieki pārvietojas daudz uzmanīgāk, nekā sausā laikā.

12400632_1712715422275081_2928551966828458034_n

Arī ar velosipēdu, izmantojot attiecīgas riepas vai braucot uzmanīgāk, var braukt pa sniegu.

Rīgas domes Satiksmes departaments gan izveidojis nedaudz propogandisku rakstiņu “cik sāls ir laba”. Bet mēs iesakām Rīgas domei nākamajās ziemās pamēģināt ko jaunu – nekaisīt sāli vismaz ielās, kurās aug koki, un kuras nav ar intensīvu un strauju autosatiksmi. Tā vietā – kārtīgi notīriet!

12553092_1712715408941749_7878883441118247582_n

No sāls visvairāk cieš mūsu neaizsargātie labākie draugi – mājdzīvnieki. Tieši viņiem kailām ķepām nākas staigāt pa sāli.

Otra izplatītakā lieta, kas cieš no pārmērīgas sāls izmantošanas ir apavi. Attēlā pēdējā laika aprunātākās kurpes.

Otra izplatītakā lieta, kas cieš no pārmērīgas sāls izmantošanas ir apavi. Attēlā pēdējā laika aprunātākās kurpes.

No sāls ļoti cieš arī mūsu infrastruktūra – ceļi un tilti. Izrādās, sālsūdens ietekmē betons sagrūst piecas reizes ātrāk kā parasta lietusūdens ietekmē.

No sāls ļoti cieš arī mūsu infrastruktūra – ceļi un tilti. Izrādās, sālsūdens ietekmē betons sagrūst piecas reizes ātrāk kā parasta lietusūdens ietekmē.

Nemaz nerunājot par pašu tehniku satiksmei – ja velosipēdu vēl var ērti nomazgāt, tad automašīnu apakšu nomazgā retais.

Nemaz nerunājot par pašu tehniku satiksmei – ja velosipēdu vēl var ērti nomazgāt, tad automašīnu apakšu nomazgā retais.