Kāpēc nesen remontētas ielas ir bedrainas?

Kad ielai tiek nomainīts asfaltsegums, autovadītāji sagaida, ka vismaz tuvākajos gados braukšana pa to būs ērta, gluda un patīkama. Diemžēl Rīgā šis stāsts reti atbilst realitātei viena vienīga iemesla dēļ – komunikāciju aku vāki un lietusūdens uztvērējaku jeb gūliju režģi jau pāris mēnešus pēc remonta iegrimst pazemē, radot neērtības un reizēm pat apdraudējumu transportlīdzekļiem. Regulāra iebraukšana šādās bedrēs nozīmē tikpat regulāru autotransporta ritošo daļu remontu, jo vibrācijas pastiprināti veicina detaļu nodilumu.

Viens no spilgtākajiem nesen labotu ielu piemēriem, kur gandrīz vai katra gūlija ir iegrimusi, ir atrodams Brīvības gatvē. Ielu remontēja 2016. gadā un nodošanas brīdī tā bija pat ļoti līdzena, bet pāris mēnešu pēc remonta pazemē sāka iegrimt jau pirmās gūlijas. Noskaties video, kā brauciens pa ielu automašīnas amortizācijai izskatās šobrīd:

Šī problēma nav tikai vienas ielas problēma, līdzīgi skati vērojami arī pērn remontētajās ielās, sevišķi Krišjāņa Valdemāra ielā, kura ir šaurāka un automašīnas biežāk brauc pāri gūlijām. Problēmas cēlonis ir vecās gūliju sistēmas, kurās metāla režģis parasti tiek novietots uz ķieģeļu skursteņa, kurš no auto radītajām vibrācijām jau pāris mēnešu laikā sāk sabrukt, un gūlijas režģis pamazām sāk nosēsties pazemē. Aplūko videoklipā, kā vecā tipa gūliju sistēma izskatās vien pāris mēnešus pēc salabošanas:

Izrādās, ka problēmai jau sen ir atrasts visnotaļ vienkāršs risinājums, kuru Rīgas domes Satiksmes departaments, veicot ielu seguma atjaunošanu, neizmanto. Tās ir peldošā tipa teleskopiskās gūliju sistēmas, kuras nodrošina to, ka metāla režģis pilnībā balstās asfaltā un līdz ar to gūlijas neiegrimst:

Šāds gūlijas risinājums izmaksā aptuveni 150-200 EUR (bez PVN), toties pēc tā iestrādāšanas nebūs ik pēc pusgada jāveic gūlijas pārmūrēšana un pārasfaltēšana, kā tas novērojams Brīvības gatves gadījumā.

Vēl labāks risinājums ir gūlijas uz brauktuves vispār neizvietot, bet gan iestrādāt apmalēs ārpus brauktuves. Šāds risinājums jau vairāk nekā gadsimtu tiek izmantots vai visā Nīderlandē, nesen šādi gūlijas sākts iestrādāt arī Jelgavas un Ādažos:

Visos gadījumos, kad tiek veikta ielu pārbūve, tiek iestrādātas tieši šādas – teleskopiskas peldošā tipa gūlijas. Ir nepieciešams panākt to, lai arī vienkāršāko ielu seguma atjaunošanas laikā vecās gūlijas vismaz vietās, kur pār tām ir intensīva autosatiksme, tiktu nomainītas pret moderno risinājumu.

Ja tev ir apnicis braukt pa bedrainām ielām, tad raksti iesniegumu Rīgas domes Satiksmes departamentam ar lūgumu turpmāk seguma atjaunošanas ietvaros paredzēt arī gūliju nomaiņu. Uzrakstīt oficiāli parakstītu iesniegumu ir vienkārši, un to iespējams izdarīt e-adresē.

Noskaties arī mūsu veidotu video sižetu par šo problēmu, kur problēmas būtību un risinājumu apraksta sertificēts būvinženieris Konstantīns Zorins: