Arvien tuvāk nāk brīdis, kad Krišjāņa Barona ielā atsāksies būvdarbi, un arvien skaidrāk redzēsim ielas jaunās aprises. Pirms rekonstrukcijas sākuma ziņās tika vēstīts, cik skaista kļūs iela:
Trijos gados iela pārtaps līdz nepazīšanai. Svaigs būs ne tikai tās segums, bet arī dvēsele, kas glabās Barona dainas uz ēku sienām. Iela kļūs par tirdzniecības un svētku vietu.
Mūsu rīcībā gan ir nonākusi cita veida informācija, ka ne visas ielas daļas ir paredzēts uzlabot. Divas daļas plānots gājējiem pasliktināt – uz ietvēm ierīkot jaunas autostāvvietas.
Autostāvvietas paredzēts izveidot starp Pērnavas un Brīvības ielām, kā arī starp Lielgabalu un Artilērijas ielām. Abos posmos pašreizējais ietves platums ir aptuveni 3,7 metri. Pēc autostāvvietu ierīkošanas ietve kļūs 1,7 metrus “plata”.
Krišjāņa Barona ielas posms starp Lielgabalu un Artilērijas ielām. Paredzēta vieta 26 automašīnām. Turpat blakus, aptuveni 100 metru attālumā – liela daudzstāvu autostāvvieta.
Šajā posmā iela nepavisam nebūs draudzīga gājējiem.
Krišjāņa Barona ielas posms starp Pērnavas un Brīvības ielām. Paredzēta vieta 16 automašīnām.
Ir saprotams, kāpēc tas tiek darīts – vietām, līdz ar veloceļa izveidi autostāvvietas tiks likvidētas, bet vai tas tiešām būtu jādara uz gājēju rēķina? Tieši blakus plānotajām Lielgabalu – Artilērijas posma autostāvvietām jau atrodas milzīga daudzstāvu maksas autostāvvieta, kura šobrīd ir pustukša. Tātad racionāla izskaidrojuma uz ietves būvēt jaunu autostāvvietu šajā vietā nav.
Posmā starp Pērnavas un Brīvības ielām situācija būs vēl sliktāka, nekā starp Lielgabalu un Artilērijas ielām – šeit ietvi bez novietotām automašīnām šaurāku padarīs ēku sastāvdaļas – pagrabu vēdināšanas sistēmas un uz ietves esošas kāpnes.
Rakstā par Tallinas ielu jau jūs iepazīstinājām ar ietves efektīvo platumu – tas ir ietves platums, ko gājēji var reāli izmantot. Kā Barona ielas projektētāji ir iztēlojušies ģimenes ar bērnu ratiņiem vai invalīdus braucam pa šo sašaurināto ietvi, lavierējot starp automašīnām un pagraba lūkām, kāpnēm? Kopumā posmā starp Lielgabalu un Artilērijas ielām paredzēts izbūvēt 26 jaunas autostāvvietas un posmā starp Pērnavas un Brīvības ielām – 16 jaunas autostāvvietas.
Mēs neesam pret ielas autostāvvietām, gluži pretēji – katrā kvartālā jābūt ērtām un drošās vietās izvietotām autostāvvietam piegādātājiem un kurjeriem. Bet tām ir jābūt izvietotām tā, lai tās netraucētu gājējiem. Mūsdienās ilgtspējīgās pilsētās ārkātīgi populārs paliek t.s. “Parkletu” risinājums – autostāvvietas tiek izbūvētas komplektā ar ārpus ietves izvirzītu vietu cilvēkiem – kafejnīcām, soliņiem vai varbūt vienkārši – zaļumiem, kas padara pilsētu skaistāku.
Šādi tiek veidoti “parkleti” ASV – kā vieta visiem – vieta, kur atvilkt elpu senioriem garas pastaigas laikā, vieta, kur piesēst un apēst smalkmaizīti no netalu esošās konditorejas.
Pareizais piemērs būtu arī velonovietnes pēc iespējas izvietot uz brauktuves stāvvietām, ja tadas ir. Vienā autostāvvietā iespējams izvietot velonovietnes vismaz 10 velosipēdiem.
Europark mājaslapā var redzēt, ka tuvumā šīm iecerētajām jaunajām Barona ielas autostāvvietām ir veselas 4 autostāvvietas, pie tam – divas no tām ir daudzstāvu, tātad lielas ietilpības. Cilvēkiem ir kur novietot automašīnu, līdz ar to nav iemesla veidot jaunas ilgtermiņa ielas autostāvvietas. Piebildīsim, ka jaunu ielas autostāvvietu izveidošana vienmēr sev līdzi atnes jaunu problēmu – vairāk automašīnu, kas “riņķo” pa pilsētu, līdz ar to, sastrēgumi un gaisa piesārņojums Rīgas centrā tikai pieaugs.
Vēl kāda interesanta lieta – Rīgas domes Satiksmes departaments(RDSD), kas atbild par šīs ielas rekonstrukciju vērā nav ņēmuši Rīgas vēsturiskā centra un tā aizsardzības zonas teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumus, kur melns uz balta ir rakstīts:
521. Aizliegts veidot jaunas autonovietnes uz ietvēm.
Šis punkts aizliedz izveidot jaunas autostāvvietas Rīgas vēsturiskajā centrā un tā aizsardzības teritorijā. Neesam jurisprudences eksperti, iespējams ir kādi “ārpuskārtas-līkloču-līkumu-likumi”, bet jebkurā gadījumā – nav smuki – tā varam pakāpeniski zaudēt Rīgas centra atrašanos UNESCO pasaules mantojuma sarakstā.