Bīstamākā vieta, kur atrasties gājējam pilsētā, nenoliedzami, ir vieta, kur tā ceļu šķērso transportlīdzekļi – krustojums. Lielāko un svarīgāko ielu krustojumos parasti viss ir skaidrs – ielā gājēju un transportlīdzekļu kustību regulē luksofori, kuri tad arī nodrošina drošu ceļu gājējiem. Citādāks stāsts ir lielāko ielu krustojumos ar mazākas nozīmes ielām. Tās ir ielas, kuras nav paredzētas transportlīdzekļu caurbraukšanai un pilda noteiktu funkciju – piekļūt īpašumam, kas pie šīs ielas atrodas.
Kā noprotams, pilsētās absolūti lielākajai daļai ielu būtu jābūt tieši šāda rakstura ielām. Rīgā kā klasiskākos piemērus mazākas nozīmes ielām varam nosaukt Vārnu, Martas, Noliktavas, Pērses, Alberta, Bajāru, Alīses un daudzas citas ielas. Rietumeiropā šādās ielās drošības uzlabošanas ietvaros tiek noteikts maksimālā ātruma ierobežojums 30 km/h, jo ātrāk pa tādām ielām nav prāta darbs braukt – šīs ielas parasti ir šauras, to malās ir izvietotas autostāvvietas. Uzstādīt ceļa zīmes ir vienkārši, kaut gan Rīgas centrā tas izdarīts reti kurā ielā. Daudz svarīgāk gan ir nodrošināt ietvju nepārtrauktību krustojumos ar mazākas nozīmes ielām. Turpinājumā pastāstīsim, kāpēc tas tā ir.
Šobrīd tipisks Rīgas krustojums ar mazākas nozīmes ielu shematiski izskatās šādi:
Ietve krustojumā pārtrūkst un abās brauktuves pusēs ir ar lielu krustojuma noapaļojumu, tādēļ gājējam ielu šķērsot ir ne vien neērti, bet arī diezgan bīstami, jo ceļu nedod arī autovadītāji, kas ielā iegriežas, jo vizuāli infrastruktūra liecina, ka priekšroka ir tieši autovadītājiem.
Ietvēm (arī veloceļiem) krustojumos ar mazākas nozīmes ielām gan vizuāli, gan fiziski būtu jābūt nepārtrauktām. Tas ir svarīgi, jo transportlīdzekļu vadītājiem nepārprotami tiek norādīts, ka viņš nogriežas uz mazākas nozīmes ielas, kur jābrauc lēnāk, uzmanīgāk. Tāpat šāda nepārtraukta ietve darbojas kā ātrumvalnis – automašīnas ir spiestas samazināt ātrumu, tādējādi samazinot risku notriekt kādu gājēju. Shematiski pareizi izbūvēts krustojums ar mazākas nozīmes ielu izskatās šādi:
Ietve tiek veidota nepārtraukta, savukārt autovadītājam fiziskais paaugstinājums liek samazināt ātrumu un palaist gājējus, kas pa ietvi iet.
Visattīstītākās valstis šajā ziņā ir Dānija un Nīderlande – tur bērnam aiziet kājām vai aizbraukt ar velosipēdu uz skolu iespējams pat nešķērsojot nevienu bīstamu un neregulētu krustojumu, jo visur ved vai nu nepārtraukta ietve/veloceļš vai arī krustojums ir regulēts. Tas ir svarīgi arī tāpēc, lai vecāki izvēlētos bērnu uz skolu nevis vest privātajā automašīnā, bet gan atļautu viņam pašam uz skolu doties vai nu kājām vai ar velosipēdu, kas viennozīmīgi uzlabotu skolēnu veselības stāvokli un samazinātu sastrēgumus Rīgas ielās.
Kā krustojumam jāizskatās?
Kā jau iepriekš tika minēts, labākie piemēri ietvju nepārtrauktībai meklējami Dānijā un Nīderlandē. Zemāk redzamajā Nīderlandes piemērā lieliski redzams, kā ietve (bruģētā ceļa daļa) un veloceļš (sarkanajā krāsā) ir nepārtraukts, savukārt autobraucēju ērtībām pirms ietves un veloceļa šķērsošanas ir izbūvēts īpašs panduss, lai, samazinot ātrumu, ietvi varētu šķērsot bez problēmām.
Jāsaka gan, ka šādi krustojumi nav redzami tikai Nīderlandē un Dānijā – tā pēdējā laikā tiek pārbūvēti krustojumi arī citviet pasaulē. Aplūko dažādus krustojumu piemērus no dažādām pasaules valstīm galerijā:
Piemērs Latvijā – Cēsis
Jau tuvākajos gados pēc ielu rekonstrukcijām Cēsu iedzīvotāji varētu būt pirmie Latvijā, kuri iegūs drošas un ērtas ietves visā to garumā. Cēsīs šobrīd tiek izstrādāta ielu koncepcija, kurā viens no punktiem ir iepriekšminētie krustojumi ar mazākas nozīmes ielām. Aplūko Toma Kokina veidoto vizualizāciju-shēmu, kā Cēsu ielu krustojumi varētu izskatīties nākotnē:
Vai vēlies, lai arī Tavā pilsētā bērniem un Tev pašam būtu iespējams drošs ceļš uz skolu, veikalu, darbu ejot kājām? Tad raksti savas pilsētas domei lūgumu to nodrošināt, lai pilsētas mērija zinātu, ka cilvēkiem tas ir nepieciešams! To izdarīt ir ārkārtīgi ātri un vienkārši portālā Latvija.lv. Lasi, kā to izdarīt – mūsu izveidotajā pamācībā: Iesnieguma iesniegšanas instrukcija Latvija.lv un pieprasi drošas un ērtas ielas Tavā pilsētā!
Noderīgi resursi par šo tēmu: Getting side roads right (angļu val.)