Drīz būs pagājuši divi gadi kopš mazas revolūcijas (jeb “velorūcijas”, kā mums to patiktu saukt) Rīgas ielās. Tika izveidotas pirmās velojoslas Rīgas centrā – Elizabetes, Lāčplēša un Dzirnavu ielās. Sabiedrībā tās izraisīja sašutumu – pat slavenais pavārs Mārtiņš Rītiņš iznāca uz ielas no sava restorāna, lai izteiktu, cik grūti tagad elpot. Par laimi, autolobijs šoreiz nenospēlēja savu lomu, un šīs velojoslas nekur nav pazudušas. Sabiedrības kultūras līmenis uz ielas pamazām aug. Arvien vairāk sieviešu, kas ir sava veida barometrs, cik droša ir iela, varam manīt arī uz šīm velojoslām, bet joprojām daļa velosipēdistu brauc pa ietvi. Cerēsim, ka tas mainīsies līdz ar šo velojoslu pārveidošanu par aizsargātām (ar apmali nodalītām no autoplūsmas) velojoslām, ko Rīgas dome šogad plānojusi uzsākt darīt. Bet svarīgāk būtu šīs velojoslas beidzot savienot tīklā, lai velosipēdisti tās arī izmantotu. Nepietiek ar vienu Skolas ielas veloceļu, lai šīs velojoslas tiktu izmantotas par 100%. Ir nepieciešami veloceļi, kas caur centru savieno visas lielās Rīgas apkaimes – Imantu, Juglu, Sarkandaugavu, Ziepniekkalnu, Ķengaragu, Purvciemu utt. Tikai tad varēsim spriest par šo velojoslu potenciālu. Šogad tiks pabeigta Krišjāņa Barona ielas rekomendējošā velojosla. Lai arī tas nav labs risinājums no satiksmes drošības viedokļa, velosipēdisti šīs velojoslas izmanto jau tagad, kad tās vēl ir ar bedrēm, noparkotām automašīnām. Tātad velosipēdistiem tās šķiet labākas par šaurajām ietvēm. Bet ne par velojoslām stāsts.
Šis raksts domāts visiem uzņēmējiem, pamatā veikaliem.
Realitātē un dažādu ziņu portālu komentāros ļoti populāra ir doma par to, ka veikala veiksmes pamatā ir tas, vai tam tuvumā ir autostāvvietas. Tiek uzskatīts, ka, ja uz ielas ir autostāvvietas, tad biznesam veiksies. Šis stereotips ir iesakņojies vēl no padomju laikiem un 90. gadu sākuma – tad automašīna skaitījās luksusa transportlīdzeklis, ar ko pārvietojās vien turīgi ļaudis un, ja pie veikala varēja piebraukt šāds turīgs cilvēks – veikalam bija iespējama laba peļņa. Mūsdienās situācija ir mainījusies. Automašīna vairs ne tuvu nav luksusa transportlīdzeklis, to lietotu ir iespējams iegādāties pat par vienu mēnešalgu. Tātad šādās ielas autostāvvietās var noparkoties gan cilvēks, kas pelna vairākus tūkstošus eiro mēnesī, gan cilvēks, kurš pelna minimālo algu, un daļu algas ir iztērējis degvielā savai automašīnai. Tādēļ šis pamatojums autostāvvietu svarīgumam biznesam vairs nav aktuāls.
Patiesībā, lielāko daļu apgrozījuma veikaliem nodrošina pircēji, kas neierodas ar savu automašīnu. Sanfrancisko satiksmes plānotāji (SFCTA) pirms diviem gadiem veica pētījumu, kurā aptaujāja kādas lielas ielas tirgotājus un pircējus saistībā ar viņu pārvietošanās paradumiem. Iezīmējās vērā ņemama atšķirība starp tirgotāju domām un realitāti:
Kā redzam grafikā, tirgotāji (tika aptaujāti 864 tirgotāji) uzskata, ka vairāk kā puse no pircējiem uz viņu veikalu dodas ar automašīnu. Realitātē gan tie bija tikai 22%. Šādas veikalnieku domas var skaidrot ar to, ka automašīnas fiziski aizņem daudz vietas – vizuāli izskatās, ka tās ir daudz, bet realitātē ir citādāk.
Rīgas centrā šis procents autovadītājiem varētu būt vēl mazāks, jo pētītajai Sanfrancisko ielai abās ielas pusēs bija autostāvvietas, ērta piebraukšana, kā arī situācija ar sabiedrisko transportu ir sliktāka kā Rīgas centrā. Tātad autovadītāji ne tuvu nav galvenais biznesa attīstībai. Galvenie ir gājēji, velobraucēji un sabiedriskā transporta lietotāji.
Pirms es nonāku pie galvenās atziņas, gribu pastāstīt par vēl kādu reālu pētījumu citā ASV pilsētā Ņujorkā, kur “Velorūcija” sākās jau pirms vairākiem gadiem. Pētījumā noskaidrojies, ka pēc velojoslu izbūves uz kādas ielas Manhetenā vietējo (local) veikalu apgrozījums pieaudzis par 49%. Citās apkaimes ielās šis apgrozījums pieaudzis vien par 3%, tātad ar inflāciju tam sakars nav. Vēl interesantāk – citā ielā, citā apkaimē (Bronksā) tika uzlaboti apstākļi sabiedriskajam transportam – tika izveidotas speciālas joslas sabiedriskajam transportam, izveidotas vietas piegāžu automašīnām, lai tās neaizkavētu autobusus un rezultātā – uz šīs ielas veikalu apgrozījums pieauga par 71%, salīdzinot ar 23% citās apkaimes ielās.
Ko no tā var secināt? Secinājums ir gluži vienkāršs – jo vairāk cilvēkiem ir iespējams ātri un ērti nokļūt līdz jūsu veikalam, jo vairāk cilvēku tur iepirksies un lielāks būs jūsu apgrozījums. Lai cik automašīna būtu ērta un ātra, pilsētā tā zaudē visas savas priekšrocības – tai nākas stāvēt sastrēgumos un autostāvvietu skaits ir ļoti ierobežots. Savukārt gājējiem un velosipēdistiem šādas neērtības centrā nav. Velosipēdistiem gan – nosacīti, jo problēmas ir ar stāvvietām. Pirms pāris gadiem sabiedrības kustība “Mana Rīga” publicēja šo attēlu, kur vienā autostāvvietā satilpināti 19 velosipēdisti.
Tajā pat laikā, šajā ielas daļā ir tikai 8 autostāvvietas. Tas kārtējo reizi apliecina, cik ļoti neefektīvi tiek izmantota Rīgas centra publiskā telpa – tiek nodrošināta ērta piekļūšana un apstāšanās 8 transportlīdzekļiem, kaut, noņemot vienu autostāvvietu un tur ierīkojot velonovietnes, to varētu nodrošināt trīsreiz vairāk transportlīdzekļiem – 26.
Šis attēls, ko izveidoja arhitekti no copenhagenize.com īpaši jāņem vērā mazajiem, vidējiem un lielajiem biznesiem. Attēlu nedaudz pārveidoju, iekļaujot tur mūsu uzņēmējus, par kuriem jau drīzumā būs stāsts, par viņu attieksmi pret cilvēkiem – vai viņi dzīvo 20. vai 21. gadsimtā.
Aicinām visus veikalus, sākot no lielajiem lielveikaliem un beidzot ar mazajiem privātajiem veikaliem – esiet gudri un izmantojiet iespēju pievilināt pircējus ar velonovietnēm. Ja pie jūsu veikala būs droša velonovietne, garantēts – pircēju skaits un veikala apgrozījums pieaugs. Velonovietņu skaits ir atkarīgs no veikala izmēra, mazajiem veikaliem noderēs viena, pie kuras var pieslēgt divus velosipēdus, lielajiem – vairāk. Šādas velonovietnes izmaksas nav nemaz tik lielas, ņemot vērā gaidāmo apgrozījuma pieaugumu. Veikali pasteidzieties – pavasaris nav aiz kalniem!? Jau drīzumā pētīsim pašreizējo situāciju ar velonovietnēm pie veikaliem un izklāstīsim mūsu ieteikumus uzņēmējiem. Kā arī pačukstēsim – izsludināsim sacensības lielveikalu tīkliem saistībā ar vides pieejamību.
Veiksmīgu nedēļas nogali!
Kaspars
Noderīgi un rakstam izmantoti resursi:
Titulbilde no http://www.portlanddailyphoto.com (velonovietne pie kafejnīcas Portlandā, ASV)