Mīts:

Cilvēki, braucot ar velosipēdiem, pārkāpj ceļu satiksmes noteikumus, tāpēc nav jāveido veloinfrastruktūra.

Patiesībā:

Neatkarīgi no pārvietošanās veida, vienmēr daļa cilvēku pārkāpj ceļu satiksmes noteikumus. Ir aplami un pat muļķīgi atsevišķa indivīda uzvedību attiecināt uz visiem citiem cilvēkiem, ar kuriem indivīdam ir kas kopīgs.  Iedomāsimies situāciju, ka tiek notverts kāds pedofīls, kurš pēc profesijas ir skolotājs. Vai tas nozīmē, ka visi skolotāji ir pedofīli? Protams, ka nē.

Mēs taču neuzskatām visus sabiedriskā transporta pasažierus par bezbiļetniekiem, tikai tāpēc, ka ir atsevišķi cilvēki, kas brauc pa zaķi. Tāpat mēs neuzskatām visus autovadītājus par agresīviem tikai tāpēc, ka ir atsevišķi vadītāji, kas pārvietojas agresīvi, apdraudot citus. Vai to autovadītāju, kuri klaji un nekaunīgi pašā Rīgas centrā brauc pie sarkanās gaismas, dēļ mēs vairs neremontēsim brauktuves un neuzlabosim apvedceļus? Aplūko video no dažiem krustojumiem Rīgas centrā, kur vienas stundas laikā var novērot desmitiem autovadītāju, kuri brauc pie sarkanā:

 

Vai aplūkojot, kā autovadītāji Brīvības un Miera ielas krustojumā attiecas pret ierobežojumiem remontdarbu laikā:

 

Absolūti lielāko daļu no ceļu satiksmes negadījumos notriektajiem gājējiem notriec tieši vieglo automašīnu vadītāji (83%). Šī statistika ir īpaši satraucoša, ņemot vērā gājēja un automašīnas sadursmes prognozējamo iznākumu – smagas traumas vai pat nāve. Potenciālo apdraudējumu gājējiem viegli iespējams noteikt matemātiski, izmantojot kinētiskās enerģijas formulu Ek = ½mv2.  Pieņemot, ka automašīnas svars kopā ar vadītāju ir 1000 kilogrami, bet velosipēda svars kopā ar vadītāju ir 100 kilogrami, pie ātruma 30 km/h automašīnas kinētiskā enerģija ir 34722 džouli, bet velosipēda kinētiskā enerģija ir 3472 džouli jeb tieši desmit reizes mazāka. Jāņem vērā, ka parasti ikdienas velosipēdisti brauc ar lēnāku maksimālo ātrumu, savukārt autovadītāji brauc ar krietni lielāku maksimālo ātrumu, tātad autovadītāju potenciālais apdraudējums citiem ceļu satiksmes dalībniekiem ir vēl lielāks.

Protams, arī velosipēdisti nav svētās avis – tie nereti ir tie paši cilvēki, kas noteikumus pārkāpj arī braucot ar automašīnām, bet ir jāizvērtē acīmredzamie riski – vadot automašīnu, potenciālais apdraudējums citiem ir daudz lielāks nekā, vadot velosipēdu. Bet neuzlabot infrastruktūru kā vienā, tā otrā gadījumā tikai tāpēc, ka ir atsevišķi indivīdi, kas neievēro ceļu satiksmes noteikumus vai uzvedas agresīvi, ir aplams uzskats, kura dēļ cieš lielākā daļa, kas noteikumus ievēro un uz ceļa uzvedas pieklājīgi.

Avoti un noderīga lasāmviela

Pētījums par velosipēdistu ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem (angļu val.).

Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšana un ētika (angļu val.).