Māja šosejas vidū

Rīgā ir kāda māja, kura pēc ielas rekonstrukcijas palikusi pa vidu maģistrālai ielai un ērtākā piekļuve ēkai ir tikai ar autotransportu. Daudzi ikdienā šai ēkai, iespējams, paiet garām nemaz nezinot, ka, lai pie tās nokļūtu, vienīgā iespēja ir atrast tuvāko ceļu uz blakus esošo tiltu, tikt līdz tilta vidusdaļai, kur atrodas lifts un kāpnes, pa kurām nokāpjot var nokļūt šaurā taciņā, kas ved uz šīs mājas ieeju.

Iesākumam – nedaudz vēstures…

Ēku Āgenskalnā, Bezdelīgu ielā 12, uzcēla 1902. gadā Zunda kanāla krastmalā. Sākotnēji tas bija īres nams ar ļoti greznu un izsmalcinātu ēkas fasādi un skaistu priekšdārzu kanāla malā.

vesturiska1

Vēsturiska atklātne ar Bezdelīgu ielas 12 namu 20. gs. sākumā. Foto no zudusilatvija.lv

Padomju gados ēku izmantoja Rīgas Jūrskolas vajadzībām, bet mūsdienās tur atrodas augstskola un biroju centrs.

Daugavgrīvas šoseju blakus šai ēkai uzbūvēja padomju laikos, bet 2013. gadā šeit tika pabeigts liels satiksmes mezglu rekonstrukcijas projekts – pilnībā pārbūvēts esošais ielu tīkls, kā rezultātā ēka palika pa vidu šosejai. Pirms rekonstrukcijas ēkas fasādes pusē bija gājēju pāreja, rekonstrukcijas laikā to likvidēja. Tagad, iespējams, ir drošāk. Bet vai labāk? Tagad gājējiem tuvākās pārejas ir 600 metru attālumā, attālums starp Balastu dambja un Durbes ielā esošajām gājēju pārejām ir 1,2 kilometri.

bezdeligu-12

Šādi projektētāji un Rīgas domes Satiksmes departaments pārplānoja ceļus gājējiem un velosipēdistiem. Agrāk, ja vēlējies nokļūt šajā mājā vai tālāk esošajā Latvijas Bankas naudas krātuvē un Latvijas Valsts Arhīvā bija jāmēro gājēju pāreja vien 40 metru garumā (shēmā dzeltenā krāsā). Tagad, lai nokļūtu šajā mājā jāmēro 600 metri (shēmā sarkanā krāsā). Vai Rīgā prioritāte tiešām ir gājēji un velosipēdisti?

gajeju-pareja

Gājēju pāreju slēgt ir ātri un vienkārši – daudz vienkāršāk, nekā padomāt, lai ērti būtu visiem.

 

Tagad cilvēki ik dienu veic bīstamus un atlētiskus manevrus, lecot pāri norobežojošajām barjeram, lai tiktu pāri ielai. Ēka diemžēl lemta pakāpeniskai iznīcībai, jo uzņēmējiem šī “fantastiskā” iespēja, ka ēkai piekļūt var tikai mazāk kā trešdaļa no Rīgas iedzīvotājiem (Rīgā ar automašīnu pārvietojas 30 % iedzīvotāju), nozīmē mazāku potenciālo klientu skaitu un attiecīgi apgrozījumu un peļņu. Ēka ilgtermiņā varētu izdzīvot, ja tajā atradīsies kādi ar automašīnām saistīti veikali un pakalpojumi.

Bezdelīgu iela 12, cita starpā, vairs nav Bezdelīgu iela 12, jo 2015. gadā tai piešķīra Raņķa dambja 31 numuru. Bezdelīgu iela nu kļuvusi par 40 metriem īsāka.

Piedāvājam mūsu lasītājiem apskatīt, kāda ēka izskatās šobrīd, kad ir nodalīta no pilsētas.