Nozagtās velonovietnes

Rīgas ielās ir milzīgs velonovietņu deficīts. Ja automašīnu iespējams novietot teju jebkurā ielas kvartālā, tad velonovietnes Rīgas domes Satiksmes departaments izbūvējis tikai atsevišķās vietās. Pēc “Rīgas satiksmes” datiem, Rīgas centrā ir tikai 21 Satiksmes departamenta uzstādīta velonovietne.

To, ka Rīgas ielās ir velonovietņu deficīts, var novērot ik dienu, aplūkojot ceļa zīmju stabus, kāpņu margas un veikalu skatlogu aizsargstieņus. Ja pie tiem pieslēgti velosipēdi, tad tā ir zīme, ka šajā vietā pietrūkst velonovietņu. Šāda velosipēdu pieslēgšana pie stabiem, kāpņu margām un citās tam nepiemērotās vietās nereti apgrūtina gājēju kustību, jo velosipēds var traucēt gājēju kustībai, aiz tā var aizķerties vai sasmērēt drēbes. Pie kāpņu margām pieslēgti velosipēdi apgrūtina pārvietošanos pa kāpnēm. Savukārt, ja velosipēdus pieķēdē pie kokiem, var tikt nodarīts kaitējums kokam, bojājot tā mizu.  Tāpat šādi novietoti velosipēdi rada nekārtības iespaidu un vizuāli neizskatās pārāk labi, sevišķi, ja velosipēds apgāzies.

Arī tad, ja uz ielas šādas ainas nav novērojamas, visbiežāk problēma ir tikai “pārnesta” tālāk no acīm – uz pagalmiem un kāpņutelpām. Velosipēdisti savus braucamos atstāj pieslēgtus pie kāpņu margām, pie vārtiem, tādējādi apgrūtinot un traucējot pārvietošanos gan paši sev, gan citiem cilvēkiem.

terbatas-55-2

Šie koki var šķist kā laba velonovietne, bet laika gaitā tie no velosipēdiem un slēdzenēm tiks neatgriezeniski bojāti.

Šis ir iemesls, kādēļ pie kokiem obligāti būtu uzstādāmas velonovietnes.

Šis ir iemesls, kādēļ pie kokiem obligāti būtu uzstādāmas velonovietnes.

blaumana-11-13-2

Arī stabi var šķist kā laba velonovietne, bet pie tiem velosipēdu var novietot arī nobloķējot pusi ietves, radot neērtības gājējiem.

lacplesa-35-2

Visās šajās neparedzētajās “velonovietnēs” velosipēdi stāv nestabili un pie mazākā pieskāriena vai vēja brāzmas var nogāzties, nobloķējot ietvi un sabojājot velosipēdu.

Itin bieži novērojama aina, kad velosipēdi ir pieslēgti pie kāpnēm gan ārpus nama, gan kāpņu telpās, tādējādi apgrūtinot un pat padarot bīstamu pārvietošanos pa kāpnēm. Pret šādu nepamanītu svešķermeni - velosipēda stūri - var gūt ļoti nepatīkamus sasitumus vai pat lūzumus.

Itin bieži novērojama aina, kad velosipēdi ir pieslēgti pie kāpnēm gan ārpus nama, gan kāpņu telpās, tādējādi apgrūtinot un pat padarot bīstamu pārvietošanos pa kāpnēm. Pret šādu nepamanītu svešķermeni – velosipēda stūri – var gūt ļoti nepatīkamus sasitumus vai pat lūzumus.

RISINĀJUMS

Šo problēmu var ātri un lēti atrisināt. Risinājums ir vienkāršs – jāuzstāda velonovietnes ietvju malās un autostāvvietu vietās. Lai velonovietnes netraucētu gājējiem, tās, pirmkārt, būtu jāuzstāda autostāvvietu vietās. Tur, kur autostāvvietu nav – paralēli brauktuvei ietves malās (1. variants). Savukārt velonovietnes, kas uz ietves uzstādāmas perpendikulāri, vajadzētu uzstādīt tikai vietās, kur ietve ir ļoti plata, piemēram, starp kokiem (2. variants).

 

Šādā veidā izveidojot velosipēdu novietnes vietās, kur ikdienā jau šobrīd brauc vai varētu braukt velosipēdisti, tiktu sakārtota ne tikai drošības un estētiskā problēma, bet arvien vairāk cilvēku tiktu stimulēti, piemēram, uz veikalu vai bibliotēku doties nevis ar automašīnu, bet gan ar velosipēdu, tādējādi samazinot sastrēgumus un uzlabojot gaisa kvalitāti.

Rīgas domes Satiksmes departamenta darbiniekiem pagājušā gada rudenī tika piešķirtas prēmijas par labu darbu – kopumā 62 000 eiro. Puse no šīs summas bija “departamenta ietaupītā nauda velotransporta attīstībai”.

Šādu velonovieņu uzstādīšanas izmaksas ir ļoti zemas, viena velonovietnes loka, kas paredzēts diviem velosipēdiem, izmaksas ir aptuveni 45-60 eiro. Salīdzinot ar vienas autostāvvietas izbūvēšanas izmaksām (vismaz vairāki tūkstoši eiro), šī summa ir tiešām smieklīga. Jāpiebilst, ka RDSD plāno šogad un nākamgad ierīkot vismaz 1000 jaunas autostāvvietas pilsētu mikrorajonos, tātad finansējuma problēmas šobrīd departamentam nav.

BET

Ir kāds pamatīgs “bet”. Rīgas domes Satiksmes departaments ne šogad, ne pagājušogad Rīgas centrā jaunas velonovietnes uzstādījis nav. Tā vietā departamenta darbiniekiem pagājušā gada rudenī tika piešķirtas prēmijas par labu darbu – kopumā 62 000 eiro. Puse no šīs summas bija “departamenta ietaupītā nauda velotransporta attīstībai”. Par šādu naudu varētu uzstādīt vairāk nekā 1000 velonovietnes. Jācer, ka departamenta darbinieki prēmijās gūto naudu izmantoja atbilstoši tam, kam tās tika paredzētas, piemēram, nopērkot sev jaunu velosipēdu vai kā tamlīdzīgi. Redzot, kādas problēmas un bardaks valda Rīgas veloinfrastruktūrā, ir grūti saprotams, kāpēc departaments izvēlējās naudu ietaupīt, nevis iztērēt, sakārtojot infrastruktūru.

Mēs gan, iespējams, naivi ceram, ka RDSD jaunā direktora p.i. Emīla Jakrina vadībā labosies un darīs visu iespējamo, lai sakārtotu samilzušās problēmas Rīgas ielās, tādēļ apkopojām vietas Rīgas centrā un tam tuvējās apkaimēs, kurās regulāri novērojami velosipēdi, kas pieslēgti pie stabiem, margām, vārtiem un citās tam neparedzētām vietās. Sarakstu ar visām šīm vietām un fotoattēlus, kur problēma piefiksēta, nosūtījām oficiālā iesniegumā Rīgas domes Satiksmes departamentam ar aicinājumu pēc iespējas ātrāk uzstādīt šajās vietās velonovietnes. Šīs gan ne tuvu nav visas vietas, kur nepieciešamas novietnes, bet šis būtu labs sākums velonovietņu uzstādīšanas programmai. Gaidīsim atbildi uz mūsu iesniegumu, ja arī Tev ir zināma vieta, kur regulāri velosipēdi tiek novietoti tam neparedzētās vietā, lūdzu, nofotogrāfē šo vietu un atsūti mums uz info@pilsetacilvekiem.lv. Mēs šo vietu ievietosim kartē un ziņosim Rīgas domei par nepieciešamību arī tur uzstādīt velonovietnes.