Aizvadītā gada izskaņā apņēmāmies izstrādāt programmu ar priekšlikumiem pilsētvides un satiksmes jomā. To izstrādājām ar kopumā 39 priekšlikumiem tādās sadaļās kā satiksme un tās dalībnieku drošība, sabiedriskais transports, vide un publiskā ārtelpa, dzīvesvieta utt. Pēc tam šos priekšlikumus izsūtījām politiskajām partijām un aicinājām tās uz diskusiju par Rīgas pilsētvidi un satiksmi. Kopumā aizvadījām 9 tikšanās, kuru laikā gan prezentējām savu redzējumu uz Rīgas attīstību un problēmām, gan noskaidrojām partiju redzējumu pilsētvides un satiksmes jomā.
Diskusijas un vārdi ir viens, bet pilsētas attīstību nosaka darbi, nevis vārdi. Pirmais darbs, lai Rīgu padarītu par drošāku, ērtāku un patīkamāku pilsētu iedzīvotājiem, ir sastādīt labu priekšvēlēšanu programmu. Aprīlī 11 partijas savas priekšvēlēšanu programmas iesniedza Centrālajā vēlēšanu komisijā, tādēļ nu jebkurš var iepazīties, ar ko tad katra partija ir lēmusi mūs priecēt.
Lai atvieglotu mūsu lasītājiem izdarīt izvēli vēlēšanās, katras partijas programmai esam sagatavojuši novērtējumu, kur “Pilsēta cilvēkiem” komanda un Latvijas vadošie pilsētvides un satiksmes jautājumu eksperti izsaka savu viedokli un domas par katras partijas priekšvēlēšanu programmu. Mēs vērtējām partiju 4000 zīmju programmas, jo tā vislabāk var saprast katras partijas prioritātes – garajā programmā dažādi partijām piesaistītie eksperti var sarakstīt visu ko, bet tieši īsā programma parāda partijas attieksmi pret pilsētvides un satiksmes jautājumiem. “Pilsēta cilvēkiem” komanda un sadarbības partneri vērtējumu veica 8 cilvēku sastāvā, no tā aprēķināts vidējais novērtējums. Savukārt ar ekspertiem, kas veica novērtēšanu, iepazīsimies tūlīt pat:
Programmas & vērtējums
Iepazīstieties ar katras partijas programmu, kā arī katra eksperta un “Pilsēta cilvēkiem” komandas novērtējumu konkrētajai partijai. Katrai partijai programma un novērtējums atrodas atsevišķā cilnē, savukārt vērtējuma stabiņu diagrammā ar dažādu krāsu stabiņiem redzams katra eksperta novērtējums.
Latvijas Reģionu Apvienība, “Latvijas attīstībai”
Programma
1. Mēs veiksim pilsētas ielu kapitālo remontu
Mēs ik gadu ieguldīsim 50 miljonus eiro Rīgas ielu kapitālajos remontos. Četru gadu laikā Rīga kļūs par Baltijas paraugu ceļu būves un uzturēšanas jomā. Desmit gadu laikā panāksim, ka 100 % galveno ielu un vairāk nekā puse Rīgas apkaimju mazo ielu būs lieliskā stāvoklī. Ielas tiks atjaunotas tā, lai pilsēta būtu cilvēkiem draudzīga.
2. Mēs nodrošināsim izcilu sabiedriskā transporta kustību
Mēs veiksim neizdevīgu reisu auditu un uzlabosim sabiedriskā transporta kustības shēmas, sevišķu uzmanību pievēršot efektīviem apkaimju un Pierīgas savienojumiem ar Rīgas centru. Padarot sabiedrisko transportu ērtu un izdevīgu, stimulēsim vismaz 10 % iedzīvotāju izvēlēties tramvaju vai trolejbusu privātā transporta vietā. Tādā veidā uzlabosies pilsētas gaiss un samazināsies trokšņu līmenis.
3. Mēs izveidosim tramvaju līnijas uz pilsētas apkaimēm
Mēs attīstīsim sliežu transporta infrastruktūru pilsētā, papildinot jau esošās un izveidojot jaunas tramvaju līnijas. Īpaši svarīgi ir izveidot tramvaja līniju uz Purvciemu, Pļavniekiem un Ziepniekkalnu, kur dzīvo liela daļa Rīgas iedzīvotāju.
4. Mēs īstenosim mērķtiecīgu dzīvojamo namu pagalmu atjaunošanas programmu un stimulēsim māju siltināšanu, veidojot izcilu dzīves vidi visiem rīdziniekiem.
Vērtējums
Pilsēta cilvēkiem: Atšķirībā no citiem sarakstiem, kur piedāvājumi pilsētvides un transporta jomā ir diezgan sadrumstaloti un līdz ar to trūkst fokusa, tiek piedāvāta kompleksa pieeja – programmas noteiktu problēmu risināšanai. Nav gan izprotams, kādā veidā partija cer Rīgu padarīt par paraugu Baltijā ceļu būves jomā, ielu remontos ieguldot tikai 50 miljonus eiro. 7,4/10
Ventis Didrihsons: Ambicioza programma ar Ziemeļeiropas metropolei cienīgu vērienu un atbilstību ilgtspējīgas mobilitātes pamatnostādnēm. Attiecībā uz esošajiem satiksmes un pilsētvides izaicinājumiem (sabiedrisko transportu un ielu (ne tikai seguma) stāvokli) – šeit, manuprāt, ir trāpīts desmitniekā. 8/10
Armens Halatjans: Mēģinājums nosaukt konkrētus skaitļus (50 milj.) un visu skaidrot detalizēti ir apsveicami, uzslavējami. Atkārto visiem kopīgās sadaļas par ceļu un pagalmu remontu. Transportam pievērsta liela uzmanība, tas rada iespaidu, ka par to ir domāts. Ir mājiens, ka izdosies vienoties ar reģioniem, tajā pašā laikā mēs zinām, ka daudzas Rīgas domes iniciatīvas reģioni līdz šim ir bloķējuši. 5/10
Mārtiņš Eņģelis: Patīkami, ka tiek minēti jau puslīdz konkrēti procenti/skaitļi ar plānoto. Tomēr procenti un skaitļi izklausās arī ārkārtīgi pašpārliecinoši – “mēs veiksim pilsētas kapitālo remontu”?
Taču, vecā kaite – tiek veicināts sabiedriskais transports, taču līdz velosipēdu un gājēju infrastruktūrai nenonāk arī šī partija. Tikmēr – mums vispār ir vajadzīgas jaunas tramvaja līnijas un ar šī brīža sabiedrisko transportu līdz minētajiem galmērķiem nepietiek? Ja plāns ir dabai draudzīgs transports, tad varbūt, ja tā ir tikai ambīcija, vai ne banāla?
Tāpat gribētu dzirdēt ko vairāk par “pagalmu atjaunošanas programmu”. 5/10
Kristīne Āboliņa: Precīza programma ar konkrētiem skaitliskiem uzdevumiem. Mobilitātē pozitīvi, ka skatīts sabiedriskais transports kopumā, piedāvājot sabiedriskā transporta risinājumu, nevis tikai stāvparkus Pierīgas iedzīvotājiem. Trūkums – atkal milzīgi līdzekļi ielu remontos, nepieminot, vai tajos būs uzlaboti apstākļi gājējiem, velotransportam un sabiedriskajam transportam. Programmā iekļauta būtisku pārvaldības jautājumu risināšana, tai skaitā, veicinot perspektīvu speciālistu piesaisti. Vairāki piedāvājumi vērsti uz problēmas cēloņu risinājumu (piesārņojums, sastrēgumu risināšana, samazinot nepieciešamību lietot auto), diemžēl zaļo zonu jautājums, kas arī ir būtiska pilsētas infrastruktūra, nav minēts. 6/10
Tālis Linkaits: Partijai transports ir prioritāte. Tas patīkami. Labi, ka izteikti ne tikai vispārīgi apgalvojumi par “izcilu transporta kustību” (lai kas tas būtu – regularitāte, precizitāte, saskaņotība?) un tramvaju uz apkaimēm (droši vien domātas nomales, jo Rīga 100% sastāv no apkaimēm), bet ir arī saprātīgi izmērāmi rezultāti (10% pārsēdīsies uz sabiedrisko transportu). Ja būtu pieminēta vilciena integrācija transporta sistēmā un Park&Ride ierīkošana, varētu likt 10 punktus par visu svarīgāko jautājumu ietveršanu un atņemt 1 punktu par pārliekām ambīcijām (Ziepniekkalna tramvajs, 100% lielo ielu izcilā stāvoklī). 8/10
Pēteris Bajārs: Cilvēkam draudzīgas ielas, apkaimju savienojumi – skan lepni, tomēr 10% autovadītāju pārsēdināšana uz sabiedrisko transportu ir tikai piliens jūrā. 7/10
Toms Kokins: Atzīstama ir apņemšanās izveidot tramvaja līnijas uz labā krasta lielajām apkaimēm. Ātram un ērtam tramvajam būtu jābūt Rīgas mobilitātes mugurkaulam. Pilnīgākai programmai gan pietrūkst viena būtiska elementa – velotransporta integrācija kopējā mobilitātes sistēmā. 7/10
“Saskaņa” sociāldemokrātiskā partija, Partija “Gods kalpot Rīgai”
Programma
1. Bezmaksas autostāvvietas mikrorajonos
Pagalmos pie daudzdzīvokļu mājām, kas bija projektētas un uzceltas pirms 30–40 gadiem, trūkst vietu, lai visi autoīpašnieki, netraucējot ne drošībai, ne saviem kaimiņiem, varētu atstāt savas automašīnas. Šopavasar esam uzsākuši jaunu programmu – bezmaksas autostāvvietu izveidošanu vai būvniecību gar galvenajām ielām Rīgas mikrorajonos. Tā mēs nodrošināsim pietiekamu autostāvvietu skaitu netālu no autovadītāju mājām un atbrīvosim pagalmus no konfliktiem un neērtībām.
2. Ielu remonti
Ielu stāvoklis Rīgā ir kļuvis par pelnītas kritikas objektu. Šī bija mūsu politiskā izšķiršanās: ieguldīt lielāko daļu no budžeta līdzekļiem skolu un bērnudārzu remontos vai nekavējoties ķerties pie ielu labošanas. Kopš 2015. gada Rīgā ir veikti vērienīgi projekti – notiek gan tiltu, gan galveno ielu remontdarbi. Nākamajos četros gados ielu remonti un jaunu objektu būvniecība būs budžeta galvenā prioritāte.
Vērtējums
Pilsēta cilvēkiem: Partijas programma veicina pārsēšanos uz vieglajām automašīnām – gan jaunas autostāvvietas, gan jaunu ielu un tiltu būvniecība tikai palielinās autotransporta skaitu pilsētas ielās un līdz ar to sastrēgumi palielināsies. Programmā nav ne vārda par sabiedrisko transportu, veloinfrastruktūru vai gājēju infrastruktūru. Tāpat nav nekādas pilsētvides un transporta attīstības vīzijas. Nevaram aizmirst arī to, ka partija pie varas ir pēdējos 8 gadus un ar iepriekšējo solījumu izpildi ir veicies vāji. Ielu remonti kā prioritāte, piemēram, tika solīti arī pirms iepriekšējām vēlēšanām. 2,6/10
Ventis Didrihsons: Prioritātes ir liktas uz ielu seguma remontēšanu un bezmaksas autostāvvietu izbūvi atsevišķos dzīvojamos rajonos. Lai arī mērķi ir skaidri un saprotami, tomēr uzskatu, ka šāda – uz autocentriskumu vērsta transporta politika veicinās tālāku Rīgas sarukšanu. 5/10
Armens Halatjans: Saskaņa tiešām daudz izdarījusi vadot pilsētu, tāpēc tagad var atļauties netērēt spēku solījumiem. Raksturīgi, ka praktiski visas pārējo partiju programmas apsola turpināt to, ko Saskaņa sāka, un par ko savulaik to nesaudzīgi kritizēja (bezmaksas sabiedriskais transports pensionāriem, pagalmu remonts). Apsola, ka to turpinās un veicinās. Ceļu remonts tiešām ir neatrisināta problēma, bet, neskatoties uz visu kritiku, Vanšu tilts un Krišjāņa Barona iela ir kļuvuši labāki. Tas ir fakts. 9/10
Mārtiņš Eņģelis: Pirmkārt, vai ir vērts klausīties šīs partijas vīzijā, ja tā jau vēsturiski nav tikusi pildīta? Otrkārt, punktos atlikta tikai elitārā automobilizācijas problēmu risināšana, manuprāt, degradējoši jebkuram sabalansētam satiksmes un pilsētplānošanas progresam, neņemot vērā to, ka lielākā daļā pilsētas tomēr pārvietojas ar sabiedrisko transportu, velosipēdu vai kājām (šāda vienpusēja vīzija, tieši pretēji, ir nāvējoša rītdienas pilsētvidei). Tomēr autostāvietu palielināšana mikrorajonos ir labs solis kaut vai tāpēc, ka būs kur turēt auto, jo ceļi netiek remontēti, tāpēc varēs ieekonomēt uz apkopi. 🙂 Treškārt, nav ne vārda par velokultūru un ar to saistītajām problēmām, kas tikai augs. Ceturtkārt – tiek runāts par un ar to sabiedrības daļu, kas ir Saskaņas elektorāts, tikmēr “pelnīta kritika” tomēr ir par Ušakova darbu, tāpat arī atjaunotās skolas īsti nav “atjaunotas”.
Īsumā – jebkura rezultāta pieminēšana partijas programmā nav nekas, ar ko lielīties, bet tas, kam būtu jābūt izdarītam jau pašsaprotami. Tādējādi visā programmā nav nekā jauna, nekā progresīva un svaiga, un pieminētās problēmas noteikti tiks risinātas labākajās Barona ielas “tradīcijās”. 3/10
Kristīne Āboliņa: Pozitīvi – ēku siltināšana un dzīvokļu īpašnieku biedrību dibināšana, kā arī daļēja precizitāte, kas laika gaitā ļautu mērīt solījumu izpildi (brīvpusdienas, finansējums ēku remonta projektiem). Sociālā programma pilsētā paredz cīnīties ar sekām – iedzīvotāju nabadzību, bet ne vārda par tās iemesliem, kas tiek radīti pilsētas pārvaldībā – t.sk. augstais nekustamā īpašuma nodoklis, izdevumi privātai izglītībai (jo nav vietas bērnudārzos vai to nepieņemamā saturiskā kvalitāte) vai privātai veselības aprūpei. Piedāvātie risinājumi mobilitātei vērtējami kā īpaši negatīvi, veicinot prioritātes personiskajam autotransportam. Jaunu būvju būvēšana pilsētai prasīs vēl lielākus uzturēšanas izdevumus. Zaļo zonu un stādījumu straujā sarukšana, kas pasliktina gaisa kvalitāti, kā arī vietējā pārtika vai citas pašnodrošinošas pilsētas iezīmes nav minētas. Programma rāda, ka nauda tiks apēsta vai ieguldīta asfaltā un betonā, nevis cilvēkos un/vai stratēģiskos kvalitātes risinājumos. 2/10
Tālis Linkaits: Programma, ko piedāvā partija, kas netraucēti valdījusi Rīgā pēdējos 8 gadus un vēlas to darīt vēl 4 gadus, jālasa daudz rūpīgāk nekā opozīcijas un jaunpienācēju programmas. Šķiet, to saprot arī paši programmas rakstītāji sakot — “nesolām neko tādu, ko ar darbiem nebūtu pierādījuši”. Tātad šeit rakstītie solījumi jāsamēro ar darbiem un iepriekšējo solījumu izpildi. Salīdzinot ar iepriekšējo priekšvēlēšanu programmu, transportam pievērsta mazāka uzmanība, arī konkrētu solījumu kļuvis mazāk. Apzinoties, ka nav izpildīti solītie ielu remonti, šoreiz tie vienkārši piesolīti kā budžeta prioritāte. Konkrēti pārvadi, veloceliņi, tramvaja līnijas u.tml. vispār nav minētas. Toties vesela rindkopa atvēlēta autostāvvietu būvniecībai mikrorajonos. No pirmā projekta īstenošanas Juglā redzams, ka stāvvietu skaits īpaši nemainās, bet līdzekļi iztērēti un publicitāte iegūta. Baidos, ka, tādā veidā turpinot, rīdziniekus nekādi būtiski uzlabojumi satiksmes jomā negaida. Protams, ka nav gaidāma transporta sistēmas racionalizācija, Rīgas/Pierīgas sadarbības veicināšana, vilcienu iekļaušana transporta tīklā, stāvparku un veloceliņu celtniecība. Kopaina paveras diezgan bēdīga. 4/10
Pēteris Bajārs: Teju draudiem līdzvērtīga apņemšanās: nesolām neko tādu, ko neesam šajos astoņos gados ar darbiem pierādījuši. Vai tas nozīmē – dārgi, nekoordinēti un neaktuāli? Vecišķā domāšana spiežas cauri arī mikrorajonu piedāvājumam – ne jau papildu autostāvvietas jābūvē, bet jārada apstākļi, lai cilvēkus atradinātu no privātā transporta lietošanas. 4/10
Toms Kokins: Nav saprotams, kādēļ no visiem pagalmu veidojošiem elementiem (labiekārtojums, apstādījumi, atkritumu šķirošanas konteineri, slēdzamas velonovietnes, bērnu un sporta laukumi u.c.) tiek īpaši izcelts viens, proti, privātais autotransports. Trūkst kompleksa skatījuma uz dzīvojamās vides ārtelpas problemātiku. Ielu remonts un būvniecība ir atbalstāma, cerot, ka tā ies roku rokā ar ilgtspējīgas mobilitātes principiem. 3/10
Vislatvijas Sociāldemokrātu kustība “Par neatkarīgu Latviju!”
Programma
1. Tiesības saņemt bezmaksas: izglītību, medicīnisko aprūpi, sabiedriskā transporta pakalpojumus, valsts mājokļu programmas atjaunošanu, garantētu sociālo drošību.
Vērtējums
Pilsēta cilvēkiem: “Bezmaksas” skan jauki, bet bezmaksas šajā pasaulē nav nekas, par visu kādam ir jāmaksā… 0,7/10
Ventis Didrihsons: (komentāru nav) 0/10
Armens Halatjans: Bezmaksas izglītība, medicīniskā aprūpe attiecas uz valsts funkcijām. 1/10
Mārtiņš Eņģelis: Visa programma vispār histēriska, vecmodīga, slimīga. Vairāk komentāru nav. 0/10
Kristīne Āboliņa: Pārsvarā visi minētie solījumi ir valsts, nevis pašvaldības kompetencē. Nav minēti konkrēti risinājumi pilsētvides ilgtspējīgai pārvaldībai. 0/10
Tālis Linkaits: Viens punkts par labo gribu programmā starp augsti politiskiem paziņojumiem vispār pieminēt sabiedrisko transportu. 1/10
Pēteris Bajārs: Partijas mērķis – likumīgā ceļā atjaunot sociālismu. Ou, nē, paldies, nevajag! Bezmaksas siers tiek tikai otrajai pelei. 0/10
Toms Kokins: Nepieciešams plašāks izklāsts par bezmaksas sabiedriskā transporta pakalpojumu pamatojumu. 0/10
Politiskā partija “KPV LV”
Programma
1. Pilsētvides attīstība
Vērtējums
Pilsēta cilvēkiem: Ja partijai pilsētvides un satiksmes jautājumi nešķiet aktuāli, tad labāk tos programmā nemaz nepieminēt. Tikpat labi, piemēram, Saeimas vēlēšanās varētu iekļaut: “Izglītības sistēmas attīstība” vai “Iedzīvotāju veselības uzlabošana”. 1/10
Ventis Didrihsons: (komentāru nav) 0/10
Armens Halatjans: (komentāru nav) 0/10
Mārtiņš Eņģelis: Kam tad pēc vēlēšanām piederēs tā pilsētvides attīstība? 🙂 0/10
Kristīne Āboliņa: Doti konkrēti solījumi specifisku pārvaldības jautājumu risināšanai. Pietrūkst skatījuma, ko saturiski vajag saglabāt vai mainīt pilsētvides attīstībā. 1/10
Tālis Linkaits: Starp daudzajām prioritātēm un līdzekļu izlietošanas virzieniem transports un pilsētvide noteikti nav partijas prioritāte. Viens punkts par to, ka atzīta nepieciešamība uzlabot sabiedrības informēšanas un iesaistes praksi pilsētvides jomā. 1/10
Pēteris Bajārs: Viens punkts par vēlmi iesaistīt sabiedrību, bet te arī vīzija par pilsētas attīstību beidzās. 1/10
Toms Kokins: Nepilnīgi, bet atbalstāmi. 0/10
Nacionālā apvienība „Visu Latvijai!” – „Tēvzemei un Brīvībai/LNNK”
Programma
1. Rīga būs pieejama cilvēkiem ar invaliditāti.
2. Atbalstīsim Rīgas Brīvostas attīstību – osta īstenos sociāli atbildīgu sadarbību ar Rīgu, labiekārtojot vidi pilsētā, daļu no ienākumiem novirzot vides projektiem.
3. Remontēsim Rīgas ielas, veicot stingru kvalitātes kontroli.
4. Izvērtēsim sabiedriskā transporta tarifu pamatotību, ieviesīsim vienotu sabiedriskā transporta biļeti arī vilcienos, lai Rīgas bērni, kas brauc ar vilcienu, nokļūtu skolā bez maksas.
5. Izveidojot stāvparkus, pārdomājot transporta maršrutus samazināsies autotransporta skaits centrā, priekšroka – gājējiem, velobraucējiem un sabiedriskajam transportam.
6. Samazināsim gaisa un trokšņu piesārņojumu.
Vērtējums
Pilsēta cilvēkiem: Kā atsevišķu punktu kopums programma ir laba, bet pietrūkst kopējas vīzijas. Vai vienota biļešu sistēma arī vilcienos ir nepieciešama tikai bērniem vai tomēr visiem rīdziniekiem? 5,7/10
Ventis Didrihsons: Viena no divām partijām, kas savā programmā runā par cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Salīdzinoši programma ir labi līdzsvarota, lai arī izvirzītās prioritātes šobrīd ir vispārinātas. 7/10
Armens Halatjans: No pārējām programmām atšķiras sadaļa par ostu. Redzams mājiens, ka tur ir daudz naudas un varēs piespiest viņus dalīties. Starp citu, mērķtiecīgā pret-Krievijas politika , ko aktīvi atbalsta NA, novedusi pie tā, ka kravu apjoms ostās samazinās un samazināsies. Apšaubāma sadaļa par vilcieniem. LDZ nepakļaujas RD, un iepriekšējie mēģinājumi vienoties nav izdevušies. 4/10
Mārtiņš Eņģelis: Starp partiju programmām rets, bet nepieciešams, iepriekš negodīgi nerisināts punkts par invalīdu (žēl, ka ne vecāku) pārvietošanās risinājumiem. Interesanti būs redzēt, kā NA risinās brīvostas jau šobrīd saasinātās problēmas ar gaisa un dabas piesārņošanu, taču ostas kā finansiāla resursa izmantošana vides projektiem ir apsveicama. Patīkami, ka sabiedriskā transporta tarifi “tiek izvērtēti”, cerams loģiski, nevis jau parauti no skaidrām debesīm vai vispār pasludināti bezmaksas kā dažai labai citai partijai.
Īsumā – izklausās pārāk vispārīgi, taču vismaz šajos punktos pilsētvides risinājumi tieši iedarbojas uz cilvēku, kas atrodas šajā vidē. Lai cilvēks nevis jūtas ērti vai pašpārliecināti, bet cilvēks jūtas kā cilvēks. Taču – vai pieminētais būs starp prioritātēm darbā? 7/10
Kristīne Āboliņa: Pretrunīgi solījumi. Brīvostas pašreizējā darbība rada ievērojamu gaisa un trokšņu piesārņojumu, ko solīts samazināt. Jau pašlaik Brīvostas finansiālais devums pilsētai ir salīdzinoši niecīgs (pret aizņemto teritorijas platību), dažu neminētu vides projektu attīstība nav adekvāts risinājums. Labas mobilitātes risināšanai tiek piedāvāti fragmentāri populistiski risinājumi, kas situāciju būtiski neuzlabos, līdz ar stāvparkiem iespējama citu problēmu saasināšanās. Solījumi skaitliski un teritoriāli nekonkrēti, izņemot Brīvostu un bērnu braukšanas maksu vilcienā. 1/10
Tālis Linkaits: It kā nav nekas nepareizi uzrakstīts, bet – bez entuziasma. Atbalstīsim, remontēsim, izvērtēsim, samazināsim gaisa piesārņojumu (kā?). No partijas, kas 4 gadus sēdējusi opozīcijā, varētu sagaidīt vairāk konkrētības. 5/10
Pēteris Bajārs: Kārtējais diezgan neizteiksmīgais solījumu vārstījums ar random bullshit generator klātbūtni. Pozitīvais – vienotā sabiedriskā transporta biļete, kā arī solījums pilsētas centrā par prioritāti izvirzīt gājējus, velosipēdistus un sabiedrisko transportu. 5/10
Toms Kokins: Ievēroti ilgtspējīgas pilsētvides principi attiecībā uz priekšrocībām mobilitātes sistēmā. Atbalstāma ir apņemšanās mazināt autotransporta klātbūtni pilsētas centrā. Īpaši vēlos uzsvērt vides pieejamību cilvēkiem ar invaliditāti un sociāli atbildīgu saimniekošanu. Pilnvērtīgai programmai trūkst apņemšanās risināt esošās dzīvojamās vides un zaļo teritoriju problemātiku. 6/10
Eiroskeptiķu Rīcības partija
Programma
–
Vērtējums
Pilsēta cilvēkiem: Vienīgā partija, kuras programmā nav itin neviena punkta, kas attiektos uz satiksmi vai pilsētvidi. Izlasot visu programmu, rodas sajūta, ka partija ir sajaukusi pašvaldību vēlēšanas ar Saeimas vēlēšanām. 0/10
Ventis Didrihsons: (komentāru nav) 0/10
Armens Halatjans: (komentāru nav) 0/10
Mārtiņš Eņģelis: Ja pilsētas rīcības plānā, eiroskeptiskā vai ne, nav neviena paša punkta par pārvietošanos/satiksmi, tad ir paradoksāli nosaukt šo partiju par “rīcības” partiju. 0/10
Kristīne Āboliņa: Programmā minētās rīcības pārsvarā nav pašvaldību kompetencē. Nav neviena konkrēta termiņa vai skaitļa. 0/10
Tālis Linkaits: Partijas ierosinātā Sabiedrības padome, ko veidotu viedi eksperti-altruisti un kura varētu pašvaldības vietā pieņemt praktiski jebkuru lēmumu, ir faktiski vienīgais novatoriskais ierosinājums, ko atradu partijas programmā. Tomēr tā ir par maz, lai piešķirtu kaut vienu punktu. 0/10
Pēteris Bajārs: “Mēs izdarīsim visu, ko solām!” ROFLMAO 0/10
Toms Kokins: (komentāru nav) 0/10
Partija “VIENOTĪBA”
Programma
1. Noteiksim sabiedriskā transporta pamata biļetes cenu 0,60 eiro, ieviesīsim brīvbiļetes cilvēkiem formastērpā (arī karavīriem, zemessargiem, ugunsdzēsējiem un robežsargiem) un saglabāsim visas atlaides sabiedriskajā transportā gan pensionāriem, gan citiem rīdziniekiem;
2. Katru gadu atjaunosim vismaz 70 km ielu seguma, īpašu uzmanību pievērsīsim iekšpagalmu sakārtošanai, pabeigsim lielos projektus – Tvaika ielas pārvadu, Ieriķu ielas pārvadu, praksē uzsāksim stāvparku celtniecību, samazināsim sāls kaisīšanu ziemā un izskatīsim variantus, lai pilnībā no tās atteiktos;
3. Lai uzlabotu gaisa kvalitāti, iestādīsim ne mazāk kā 10 tūkstošus koku, īpašu uzmanību pievēršot rekonstruēto ielu un mikrorajonu pagalmu apzaļumošanai. Regulāri mazgāsim ielas no smiltīm un putekļiem. Saglabāsim esošās zaļās teritorijas- parkus un skvērus. Izveidosim 150 drošas velostāvvietas;
Vērtējums
Pilsēta cilvēkiem: Ļoti pozitīvi vērtējams tas, ka partija īpašu uzmanību pievērsusi pilsētas vides, gaisa kvalitātei. Ielu koku trūkums un pilsētas iesālīšana ir divas ļoti akūtas Rīgas pilsētas problēmas. 150 velostāvvietas gan, šķiet, nav pieminēšanas vērts cipars, jo velonovietņu deficīts Centrā vien ir krietni lielāks… Diemžēl priekšlikumos nav vīzijas par sabiedriskā transporta attīstību un velotransporta infrastruktūru. 6/10
Ventis Didrihsons: Konkrētības ziņā viena no visskaidrākajām programmām. Pozitīvi vērtēju plānus attiecībā uz pilsētvides apzaļumošanu. Jautājumus rada tas, cik augstu starp prioritātēm un galvenajiem izaicinājumiem ir apjomīgas investīcijas jaunu autoceļu izbūvei. 7/10
Armens Halatjans: Mēģina teikt “mēs būsim tikpat labi kā Saskaņa“. Saglabāsim bezmaksas braucienus pensionāriem (ko ieviesa Ušakovs), paplašināsim atlaižu saņēmēju loku. Turpināsim remontēt pagalmus (to, ko sāka darīt Ušakovs). Atšķiras tikai 10 000 koku, un 150 velostāvvietu (kaut arī mēs nezinām, cik velostāvvietu uzstādītas pēdējo 4 vai 8 gadu laikā – ir sajūta ka ir daudz pie skolām un citur). Jautājums ir- kāpēc balsot par Vienotību, ja visa viņu ziņa ir: “mēs nebūsim sliktāki par Ušakovu”? 3/10
Mārtiņš Eņģelis: Manuprāt, programma ar vislielāko senilisma piegaršu leksikonā un vīzijā, kas vairāk atgādina Kārļa Ulmaņa laiku praksi, nevis XXI gadsimta Rīgu kā pilsētu cilvēkam, nevis pienākumam. Koku stādīšana ir apsveicami, sāls ierobežošana arī, taču tie ir tikai pilieni jūrā. Tāpat – ko nozīmē 150 drošas velostāvietas, ja to pietrūkst katrā kvartālā un ja pie tām nav veloceļu infrastruktūras (programmā acīmredzot nav plānota). Lai nu kā, nekas no minētā, ja nu vienīgi bezmaksas braukšana cilvēkiem formastērpā, noteikti netiks uztverta kā prioritāte. 3/10
Kristīne Āboliņa: Doti konkrēti skaitliski solījumi, aptverot praktiski visas prioritārās pilsētvides jomas. Praktiski visās jomās pietrūkst kompleksa risinājuma. Mobilitātes risinājumi pretrunīgi, solot atbilstošāku cenu politiku sabiedriskajam transportam, tajā pašā laikā uzlabojot apstākļus personiskajam transportam (kas prasīs milzīgus finansiālos līdzekļus). Ne vārda par apstākļu uzlabošanu gājējiem, sabiedriskā transporta ātrumam. 150 velostāvvietas 4 gadu laikā ir smieklīgs lielums, tas nebūtu pietiekami pat pieprasījuma apmierināšanai pie vienas vidusskolas. Pozitīvi esošo zaļo zonu saglabāšana, jaunu koku stādīšana un ielu laistīšana, taču vairāki piesārņojuma avoti netiek uzrunāti – transportlīdzekļu skaits ielās (varētu palielināties saistībā ar labākiem apstākļiem Tvaika un Ieriķu ielā), Brīvostas darbība. Lai gan pašvaldībai ir nepieciešams savs dzīvojamais fonds, sarūkošā pilsētā piemērotāk būtu nebūvēt tik daudz jaunu ēku, cik solīts un jautājumu risināt, izmantojot esošo infrastruktūru. 4/10
Tālis Linkaits: No partijas rīcības plāna 15 punktiem, divi ar pusi veltīti transportam un pilsētvidei. No ilgstošas opozīcijas partijas un bijušās satiksmes ministra partijas varēja gan sagaidīt plašāku redzējumu par transporta sistēmas integrāciju, racionalizāciju, Rīgas/Pierīgas sadarbību u.c. Ja 0,60 eiro biļetes solīšana uzskatāma par populismu, tad e-talona sistēmas nomaiņa – par avantūru. Ja biļešu pārdošanas sistēma ir izšķērdīga, taču tās nomaiņa ar citu – tikpat liela izšķērdība. Uzslava par domu atsākt ielu laistīšanu un mazināt sāls izmantošanu ziemā. 7/10
Pēteris Bajārs: Lieliski būtu likvidēt pilsētas maģistrāļu fragmentāro raksturu, tomēr nepieciešams pirms n-tajām desmitgadēm izstrādātā maģistrāļu plāna audits. Atsevišķi piedāvātie posmi (kā Tvaika iela) veicina veselu apkaimju dzīvesvides degradāciju. Jaukākā piedāvājuma daļa 10 000 koki. Lai veicas! 7/10
Toms Kokins: No uzskaitītajiem satiksmes infrastruktūras objektiem trūkst būtiskākā (tā nepabeigtība līdz šim ir kalpojusi par ieganstu mobilitātes nevēršanai par labu sabiedriskajam un velotransportam pilsētas centrā) – Austrumu maģistrāles izbūve. Vienīgā partija, kas piemin sāls kaisīšanas problemātiku un piedāvā iestādīt daudz jaunu koku. Ar 150 velonovietnēm 4 gados varētu būt par maz, lai nodrošinātu pieaugošo pieprasījumu. 7/10
No sirds Latvijai
Programma
1. Pārplānosim ielas, lai Rīgā ērtāk justos gājēji, iedzīvotāji vairāk izmantotu sabiedrisko transportu un velotransportu.
2. Izveidosim automašīnu stāvparkus pie galvenajām transporta maģistrālēm.
3. Piedāvāsim līdz 50% atlaidi mēneša transporta biļetei visiem Rīgā deklarētajiem un strādājošajiem iedzīvotājiem.
4. Iekārtosim īslaicīgas stāvvietas pie izglītības iestādēm, nodrošināsim piekļuvi vecākiem ar bērniem invalīdiem un bērniem ratiņos, uzstādīsim papildus velonovietnes.
5. Integrēsim vilcienu pilsētas sabiedriskā transporta tīklā, pārskatīsim transporta maršrutus atbilstoši iedzīvotāju vajadzībām.
6. Investēsim sporta un brīvā laika pavadīšanas laukumu iekārtošanā Rīgas mikrorajonos.
7. Pārplānosim Rīgas namu pagalmus, lai tajos ir vieta gan atpūtai, gan transporta novietošanai.
8. Pārplānosim pieeju pie Rīgas ūdenstilpnēm, lai iedzīvotāji tās var izmantot.
9. Attīstīsim Rīgā esošos dārzus, parkus, mežus un slēgsim ilgtermiņa līgumus ar iedzīvotājiem par mazdārziņiem, veidojot drošu un sakārtoti vidi.
Vērtējums
Pilsēta cilvēkiem: Programmas virziens ir pareizs – pilsētas atslogošana no autotransporta, sabiedriskā transporta pievilcības un velotransporta lomas palielināšana. Priecē tas, ka programma izveidota kompakta, bet visaptveroša. Trūkst konkrētu skaitļu – cik un ko uzbūvēs, jo ar plānošanu vien Rīgas pilsētvide neuzlabosies. Pie izglītības iestādēm nevajadzētu veidot jaunas autostāvvietas, gluži pretēji – ir jāveicina, lai bērni uz skolu dotos paši, tādējādi uzlabojot savu veselības stāvokli. 7,7/10
Ventis Didrihsons: Labi sabalansēta transporta un pilsētvides attīstības programma. Izvirzītās prioritātes un mērķi atbilst ilgtspējīgas mobilitātes principiem un esošajiem transporta un pilsētvides izaicinājumiem. Vienīgā no partijām, kura runā par mazdārziņu kopienu saglabāšanu, ko es vērtēju ļoti pozitīvi. 8/10
Armens Halatjans: Viss labi, bet nav saprotams, ar ko programma atšķiras no tā, ko 8 gadus darījusi Saskaņa? Un vēl ir sajūta, ka, apsolot pārplānot ielas, lai veicinātu gājēju un velosipēdistu kustību, baidās aizskart autovadītājus, tāpēc vienlaicīgi apsola nodrošināt lielas stāvvietas pie galvenajiem ceļiem, skolām un pārplānot pagalmus (lai palielinātu auto stāvvietu skaitu?). 4/10
Mārtiņš Eņģelis: Pozitīvi, ka punktos minēta pilsētvides problēmu risināšana dažādām satiksmes un sabiedrības grupām un nav izcelta pilsētvide tās primitīvākajā, ar satiksmi un pārvietošanos saistītā formā, taču kaut kas tur nav. Punkti nedaudz izskatās kā naivs mēģinājums risināt SC/GKR problēmas, taču priecē dažādu sabiedrības grupu labsajūtas veicināšana pilsētā. Svarīgi zināt – kā tiks veikti šie problēmu risinājumi, tās nosaukt jau var visi.
Dzelzceļa integrācija ir laba ideja, taču vajadzīga attiecīga infrastuktūras uzlabošana, tas jāņem vērā, tāpat tā jāveic 100 reizes ilgtspējīgāk, izskatīgāk un atbildīgāk nekā līdz šim pa ceļam uz Jūrmalu.
Vai stāvparku izvietošana pie maģistrāļu un sabiedriskā transporta satikšanās punktiem nav daudz labāka stratēģija nekā pie norādītajām galvenajām maģistrālēm? Ko tad tas risina? 8/10
Kristīne Āboliņa: Pozitīvi – atbalsts zaļās zonas uzturēšanai un mazdārziņiem. Īpaši pozitīvi nekustamā īpašuma jautājuma risinājums, kas mazinātu apkaimju ģentrifikāciju. Uzsvars vairāk uz problēmu risināšanu, nevis to seku likvidāciju. Mobilitātei izvirzītas nepieciešamās rīcības gājējiem un sabiedriskajam transportam, taču iekļauta pretruna – tā kā nerīdziniekiem sabiedriskais transports būs dārgāks, viņi nebūs ieinteresēti atstāt savus auto stāvparkos un pārkāpt sabiedriskajā transportā, līdz ar to šī sastrēgumu proporcija netiks risināta. 6/10
Tālis Linkaits: Ja partijas priekšvēlēšanu programmu uztveram kā vīziju, tad NSL piedāvājumā gandrīz nav, kur piekasīties. Es vēlētos dzīvot tādā Rīgā, kādu ievaddaļā piedāvā šī partija. Izlasot vairākas reizes, aizdomājos par to, ko tieši no šī visa var izdarīt 4 gados un pašvaldības budžeta ietvaros. Man nav iebildumu pret pārplānošanu, integrēšanu, investēšanu un attīstīšanu, bet pietrūkst konkrētības. Piemēram, tēzi “pārskatīt transporta maršrutus atbilstoši iedzīvotāju vajadzībām” katrs vēlētājs var locīt pēc savas vajadzības, kaut, manuprāt, drīzāk jārunā par efektīvu un savstarpēji papildinošu Rīgas/Pierīgas transporta maršrutu tīklu. Vienīgais ļoti konkrētais piedāvājums par atlaidi mēneša biļetēm savukārt šķiet iemaldījies tekstā no citas planētas un ir pārlieku detāls – pareizi, ka mēneša biļetēm ir jābūt lētākām, bet liela jēga pieminēt Rīgā deklarētos un strādājošos nav, jo tāpat skaidrs, ka 30 dienu biļeti pirks cilvēks, kas pilsētā uzturas pietiekami ilgi. 8/10
Pēteris Bajārs: Vismaz uz papīra šī ir viena no daudzsološākajām programmām. Taču esam ilgstoši baroti ar vīzijām par cilvēkam draudzīgu vidi plaukstošā ziemeļu metropolē. Īsti nav ticības, ka šis arī nav no tiem papīriem, kas pacieš visu. Bet dzīvosim — redzēsim. Lielākais potenciāls — vilciena integrēšana pilsētas sabiedriskā transporta tīklā. 9/10
Toms Kokins: Programma lielākoties atbalstāma un saskaņā ar ilgtspējīgas pilsētvides principiem (izņemot iedzīvotāju diskriminācija pēc to dzīves vai darba vietas). 8/10
Zaļo un Zemnieku savienība
Programma
1. Uzlabosim vides pieejamību cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.
2. Uzlabosim iekškvartālu ielu sakārtošanu. Attīstīsim bērnu rotaļlaukumus un sporta laukumus. Katrs Rīgas domes deputāts būs atbildīgs par konkrētu apkaimi, uzklausīs iedzīvotājus un sniegs atskaites par paveikto.
3. Nodrošināsim bezmaksas pilsētas sabiedrisko transportu rīdziniekiem un visiem Latvijas pensionāriem.
4. Attīstīsim transporta infrastruktūru, integrējot arī Rail Baltica.
5. Izveidosim tramvaju satiksmi uz Purvciemu un Pļavniekiem.
6. Veicināsim elektrotransporta uzlādes tīkla attīstību. Rīga būs viena no videi draudzīgākajām pilsētām transporta jomā Eiropā.
7. Automašīnu skaita samazināšana pilsētā
Samazināsim automašīnu skaitu pilsētā. Sadarbībā ar Pierīgas novadiem veidosim autostāvvietas „Novieto un brauc”.
8. Pilnveidosim velotransporta infrastruktūru.
9. Mazināsim gaisa piesārņojumu un panāksim, lai no 2019. gada ogļu pārkraušana tiek pārcelta uz Krievu salu. Sadarbosimies ar ostai pieguļošo apkaimju iedzīvotājiem un biedrībām vides jautājumu risināšanā un pilsētvides labiekārtošanā.
10. Pilsētplānošanā liksim uzsvaru uz līdzsvarotu pilsētvidi ar dominējošu 3-4 stāvu apbūvi un plašiem apstādījumiem.
11. Par vienu no galvenajām ”Rīgas mežu” prioritātēm noteiksim aktīvās atpūtas iespēju uzlabošanu pludmalēs, mežos un parkos.
Vērtējums
Pilsēta cilvēkiem: Kopējais piedāvājums vērtējams pozitīvi, bet trūkst fokusa. Nav skaidrots, kādā veidā tiks samazināts automašīnu skaits pilsētā. Tāpat nav īsti saprotams, kas ir domāts ar “plašiem apstādījumiem un 3-4 stāvu apbūvi”, jo pilsētām labāk ir būt kompakti un blīvi apdzīvotām. Nebūtu jauki Rīgu pilsētvides ziņā pārvērst par Detroitu 2.0. Nav skaidra ZZS vīzija par veloinfrastruktūru – ko nozīmē vārds “pilnveidot”? Ja tikai uzlabot (ne)esošo Rīgas veloinfrastruktūru, tad vīzija šajā jomā ļoti bēdīga. 6,6/10
Ventis Didrihsons: Labi līdzsvarota, konkrēta un saprotama programma, kas kopumā atbilst ilgtspējīgas pilsētplānošanas pamatprincipiem. Ļoti pozitīvi vērtēju uzsvaru uz aktīvas atpūtas iespēju palielināšanu, virzību uz “bezmaksas biļešu” politiku rīdziniekiem un nepieciešamību izveidot efektīvu komunikāciju ar apkaimes iedzīvotājiem. Ne visai saprotu, kādā veidā ir iespējams racionāli integrēt pilsētas satiksmē Rail Baltica un kas ir domāts ar uzsvaru likšanu uz dominējošu zemas intensitātes apbūvi. 8/10
Armens Halatjans: Bezmaksas transports visiem rīdziniekiem. Valdības aktīvas pretdarbības dēļ līdzīgs Ušakova projekts – lētāks transports rīdziniekiem neizdevās. Iespējams, zaļie uzskata, ka, esot pie varas, viņiem to izdosies izdarīt? Kaut gan tas liecina par to, ka iepriekšējā valdības pozīcija bija neprincipiāla (vienlīdzība visiem), bet ar mērķi kaitēt Saskaņai. 5/10
Mārtiņš Eņģelis: Īsumā – programmas punkti apvieno daudzu partiju pozitīvos fragmentus un šobrīd ir visdažādākā un sabalansētākā no visām, taču – vai tādējādi uzmanība nebūs pārāk fragmentēta un vai pietiks līdzekļu? Pozitīvi var vērtēt deputātu sadalījumu pa apkaimēm, taču šāda darba pozīcija nedrīkst būt apmaksāta un ir daļa no deputāta darba pienākumiem.
Bezmaksas transports – kritisku komentāru skatīt pie JKP punktiem. “Rīga būs viena no videi draudzīgākajām pilsētām transporta jomā Eiropā” – būtu labi, vīzija ir cēla, taču minējums ir pilnībā pārspīlēts saistībā ar turpmāko četru gadu programmu un jau tagad izklausās kā meli. 9/10
Kristīne Āboliņa: Pozitīvi pilsētas ilgtspējai – atbalsts vietējās pārtikas patēriņam, bet nepietiekoši minēti līdzekļi tā sasniegšanai (jau pašreizējie tradicionālie tirgi nīkst). Pilsētvides kvalitāti noteikti uzlabotu atļautā stāvu skaita samazinājums, taču jaunu ēku būvniecība, nevis esošo rekonstrukcija, nav piemērots risinājums pilsētā, kur iedzīvotāju skaits sarūk un jau tā ir daudzi neizmantoti īpašumi. Minētie energoefektivitātes un NĪN jautājumi ir būtiski, taču solījumi ir nekonkrēti. Mobilitātes ziņā minēti fragmentāri un pat pretrunīgi risinājumi, kas nespēs situāciju uzlabot kompleksi – piemēram, solījums attīstīt transporta infrastruktūru ir iztulkojams jebkurā veidā. Stāvparku izveide komplektā ar dārgu sabiedrisko transportu (jo iedzīvotājiem par velti) nesekmēs nerīdziniekus samazināt personīgā transporta izmantošanu. Pozitīvi, ka minētas zaļās zonas, taču tikai par atpūtas iespēju uzlabošanu tajās (kas realitātē nereti nozīmē to apbūvēšanu), nevis to skaita vai platības saglabāšanu. 5/10
Tālis Linkaits: Ērta transporta sistēma – partijas prioritāte. Var just, ka piedāvājums ir pārdomāts un nopietns. Vienīgā no partijām, kas pieminējusi Rail Baltica dzelzceļa infrastruktūru un, šķiet, apzinās, ka “integrācija” nebūs vienkārša. Vienīgais, kas traucē ielikt augstu vērtējumu, ir populistiskais piedāvājums par bezmaksas transportu, pie kam ne tikai rīdziniekiem, bet arī visas Latvijas pensionāriem. Kaut kā nav redzams, ka valsts līmenī par satiksmes nozari atbildīgā ZZS kādam kaut ko solītu bez maksas. 8/10
Pēteris Bajārs: Jau gara acīm redzu, kā apkaimes iedzīvotāji tur īkšķi, lai viņiem tiktu kāds apzinīgs atbildīgais. Bezmaksas transports nerisina problēmas. 3-4 stāvu apbūve ar plašiem apstādījumiem ir absurds – nākotne ir kompaktās pilsētas, bet šeit mēs piedāvājam izplūšanu pļavā ar mazāku cilvēku blīvumu un lielākiem attālumiem, kas rezultātā rada dārgāku infrastruktūru un garākus pārbraucienus. 6/10
Toms Kokins: Oriģināla ir iecere par atbildīgā deputāta nozīmēšanu katrai apkaimei. Viena no partijām, kas apņemas izveidot tik ļoti nepieciešamo tramvaju savienojumu ar lielajām apkaimēm. Vienīgā partija, kas norāda uz vienu no lielākajiem piesārņojuma avotiem atsevišķās apkaimēs – ogļu pārkraušanas termināli. Koncentrēšanās uz 3-4 stāvu apbūvi trūkst pamatojuma, cilvēkiem draudzīgu pilsētvidi var veidot arī augstākas ēkas, turklāt augstāks apbūves blīvums nāk par labu ilgtspējības kritēriju sasniegšanai. Pilnvērtīgai programmai trūkst apņemšanās risināt esošās dzīvojamās vides problemātiku. 8/10
Latvijas Sociāldemokrātiskā strādnieku partija
Programma
1. Rīdzinieku veselības labā pilnveidosim degradēto vidi, tās kvalitāti, jo tā tieši ietekmē cilvēka veselību.
2. Salabosim piebraucamos ceļus un trotuārus pie Rīgas veselības aprūpes iestādēm.
3. LSDSP veidos efektīvāku un pieejamāku pilsētas transporta sistēmu.
Vērtējums
Pilsēta cilvēkiem: Pietrūkst detalizētas informācijas, kādā veidā partija piedāvāto īstenos. Kā pacients no mājām nokļūs līdz salabotajam trotuāram pie slimnīcas, ja laboti tiks tikai piebraucamie ceļi un trotuāri pie veselības aprūpes iestādēm? 2,4/10
Ventis Didrihsons: Izskatās, ka satiksmes un pilsētvides jautājumi nav starp partijas programmas prioritātēm. Vienīgā no partijām, kas runā par autotransporta nomas attīstību, ko es vērtēju pozitīvi. 4/10
Armens Halatjans: Nekas interesants. 1/10
Mārtiņš Eņģelis: Vai “veselības labā” LSDSP partijai nebūtu jākoncentrējas uz pilsētvides gaisa un vides kvalitāti daudz nopietnāk? Ir naivi ticēt, ka “degradētā vide ietekmē cilvēka veselību”, taču nez kāpēc jāturpina strādāt pie transporta sistēmas, kas turpinās būt liels piesārņotājs. 1/10
Kristīne Āboliņa: Pozitīvi, ka tiek uzrunāti būtiski pārvaldības jautājumi – tarifu pamatojums, investīciju sadale siltumapgādē. Attiecībā uz konkrētām rīcībām solījumi ir ļoti nekonkrēti, neviens konkrēts lielums. Nav uzrunātas pilsētvidei un mobilitātei svarīgākās lietas. 2/10
Tālis Linkaits: Pilsētvides un transporta jautājumi nav šīs partijas prioritāte. Partija gan ļoti grasās rūpēties par ģimenēm un viņu veselību, labojot pievadceļus poliklīnikām un slimnīcām. Ievērojot palielo veselības iestāžu skaitu Rīgā, arī šāda programma šķiet nopietna un īstenojama. Ja vien pilsētas iekšpagalmu trotuāri un ceļi ļautu iedzīvotājiem no tiem cilvēciskā veidā izbraukt. Tekstā neizvērsts un tādēļ noslēpumains palicis piedāvājums par “efektīvāku un pieejamāku” transporta sistēmu. 3/10
Pēteris Bajārs: Diezgan ūdeņains bla, bla, bla, kas nerada iespaidu, ka partijai vispār ir nojausma par pilsētu un tajā notiekošajiem procesiem. 1/10
Toms Kokins: Atbalstu degradētās vides pilnveidošanu. Gribētos gan dzirdēt mazliet vairāk par konkrētiem pasākumiem gan rīdzinieku veselības, gan transporta sistēmas uzlabošanā. 1/10
Jaunā konservatīvā partija
Programma
1. Bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešana no 01.01.2018., nepalielinot “Rīgas satiksmes” dotācijas no pilsētas budžeta.
2. Park&Ride sistēmas izveide, savienošana ar sabiedriskā transporta un velo infrastruktūru.
3. Transporta infrastruktūras plānošana un izbūve, sastrēgumu mazināšana, izbraucot un iebraucot Rīgā.
4. Transporta kursēšanas grafika salāgošana ar pasažieru plūsmas intensitāti, paredzot papildreisus masu pasākumu laikā.
5. Ceļu stāvokļa uzlabošana, godīgi konkursi to uzturēšanai un remontam.
6. Saprātīga komunikāciju un ceļu seguma atjaunošanas darbu organizācija.
7. Gājēju un velo infrastruktūras attīstība, pasažieru ostas sasaiste ar pilsētas gājēju infrastruktūru.
8. Dzīvojamo rajonu, iekšpagalmu, stāvlaukumu u. c. infrastruktūras attīstīšana.
Vērtējums
Pilsēta cilvēkiem: Programmas virziens ir pareizs, bet pietrūkst detalizācijas – kā tiks mazināti sastrēgumi? Bezmaksas sabiedriskais transports sastrēgumu problēmu nerisinās, kā iepriekš pierādījis Tallinas piemērs. 6,2/10
Ventis Didrihsons: Lai arī kopumā mērķi un prioritātes atbilst ilgtspējīgas mobilitātes pamatnostādnēm, tās salīdzinoši ir ļoti vispārinātas. Pozitīvi vērtēju virzību uz “bezmaksas biļešu” politiku rīdziniekiem, kaut arī atsevišķi uzstādījumi rada ekonomiska rakstura jautājumus. 6/10
Armens Halatjans: Ielu remonts, sabiedriskā transporta darbības uzlabošana. Vispārīgi vārdi. Ir konkrēta sadaļa par satiksmi starp pilsētu un ostu, to tiešām vajag izdarīt. 4/10
Mārtiņš Eņģelis: Bezmaksas transports jebkurā gadījumā ir īslaicīga stratēģija un kļūda, it sevišķi pilsētai ar Rīgas mērogu – tā ir absurda priekšvēlēšanu metode, kas ietekmēs gan pilsētas kabatu, gan sabiedriskā transporta pasažieru sastāvu, gan līdzekļu kvalitāti, kā arī jebkurā gadījumā, ja brauciens bez maksas būs Rīgā dzīvojošajiem, tad tā ir sociāla bezatbildība un diskriminācija pret tiem simtiem tūkstošu vietējo, kas ikgadēji Rīgu izmanto kā darba, studiju, atpūtas vietu un netieši, taču stabili veic ekonomisko, sociālo, kulturālo u.c. ieguldījumu. Hei, kā būtu ar stundas – pusotras stundas biļeti?
Tāpat – nav Park & Ride bez citu infrastruktūru (piem. veloinfrastruktūras) intensīvas modernizācijas, nevis tikai savienošana (atzīsim, pret visu teritoriju un laika sprīdi – Rīgā nav veloinfrastruktūras). Tāpat to izmantotu tie, kas Rīgā iebrauc (minētie iepriekš), un bezmakas transports tiem neko nedos.
Pilsētvide atkal saistās tikai ar autoceļu sistēmu…
Īsumā – izklausās kaut kā pus pa zemi, pus pa gaisu + bezmaksas sabiedriskais transports. Tāda pārdošanas stratēģija. 4/10
Kristīne Āboliņa: Pozitīvi, ka liela uzmanība pievērsta pārvaldības uzlabošanai, minot pašlaik neefektīvās lietas – “Rīgas Satiksme”, apkaimju nozīme. Mobilitātē minētas svarīgās lietas sabiedriskā transporta uzlabošanai, taču pilnīgi bezmaksas transporta ieviešana var izraisīt nepamatotu tā lietošanu, solīt nosegt šādas izmaksas ir populistiski. Vairāki solījumi pārāk vispārīgi, nav skaidrs, kā domāts to sasniegt, nav arī nekādu konkrētu skaitļu. Pozitīvi, ka minēta ēku siltināšana un NĪN jautājumi, tomēr precizitātes trūkuma dēļ solījumi nekonkrēti. 4/10
Tālis Linkaits: Tēze par bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanu, nepalielinot dotācijas apmēru, atgādina valdības mēģinājumus atrast naudu veselībai, izglītībai un ceļiem, samazinot nodokļus. Ja vien JKP nav zināma kāda slepena informācija par apslēptām dārglietu lādēm “Rīgas Satiksmes” pagrabos, piedāvājums nav uztverams nopietni. Tāpat uztverams ieteikums mazināt sastrēgumus, izbraucot un iebraucot Rīgā (teksts rakstīts no nerīdzinieka pozīcijām, pati problēma – ar pakalpojumu, izglītības un darbavietu koncentrēšanos Rīgā, ne Pierīgā). Pret pārējiem ierosinājumiem īsti ko iebilst nav, ja nu vienīgi būtu vērtīgi saprast, kā viss solītais tiks īstenots. Īpašs paldies par pasažieru ostas savienojuma ar pilsētu aktualizēšanu – jautājums palicis neatrisināts kopš iepriekšējo vēlēšanu priekšvakara, kad Ušakovs pagarināja 6.tramvaju līdz Ausekļa ielai “lai savienotu ar ostu”, bet fizisko infrastruktūru sakārtot “aizmirsa”. 7/10
Pēteris Bajārs: Pozitīvs ir solījums par plašu aktīvo iedzīvotāju un apkaimju biedrību iesaisti pilsētas procesos. Pārējais ir tukši vārdi. Infrastruktūras attīstība, sastrēgumu mazināšana var būt gan vidi uzlabojoša, gan degradējoša. Līdz pat pēdējam programmas teikumam nav skaidrs, kam partija kalpo – automašīnām vai cilvēkiem. Bezmaksas sabiedriskais transports nav atbilde autotransporta mazinājumam. 6/10
Toms Kokins: Vienīgā partija, kas uzsver nepieciešamību uzlabot domes komunikācijas prasmes attiecībā uz ceļu remontu organizēšanu. Atzīstama ir norāde uz vienu no lielākajiem Rīgas centra kauna traipiem – pasažieru ostas publiskās ārtelpas savienojumu ar pilsētas centru. 4/10
Kopvērtējums
Lai arī balsu un vietu sadalījums ekspertiem un “Pilsēta cilvēkiem” komandai nedaudz atšķiras, tomēr pirmajā trijniekā iekļuvušas vienas un tās pašas partijas – partija “No sirds Latvijai”, Zaļo un Zemnieku savienība un partiju apvienība “Latvijas Reģionu Apvienība, “Latvijas attīstībai””.
Savukārt vissliktāk gan “Pilsēta cilvēkiem”, gan eksperti novērtēja Eiroskeptiķu Rīcības partijas, Vislatvijas Sociāldemokrātu kustības “Par neatkarīgu Latviju!” un Politiskās partijas “KPV LV” izveidotās priekšvēlēšanu programmas.
Mēs ceram, ka iepazīšanās ar partiju programmām un ekspertu analīze palīdzēs mūsu lasītājiem izlemt, par ko balsot vēlēšanās, bet, lai izvēli padarītu vēl vienkāršāku, visiem partiju mēra amata kandidātiem esam uzdevuši jautājumus par trīs aktuālām Rīgas pilsētvides tēmām – Skanstes tramvaja līniju, Aleksandra Čaka ielas ietvju sašaurināšanas projektu un jautājumu par veloinfrastruktūru. Mēra amata kandidātu atbildes publicēsim jau pavisam drīz, tāpēc seko mums Facebook un Twitter, lai nepalaistu tās garām!