Maskavas uzplaukums un Rīgas stagnācija?

Nesen no mūsu kaimiņzemes Krievijas saņēmām interesantu ziņu – izrādās, pēdējo piecu gadu laikā tās galvaspilsētas Maskavas sabiedriskā transporta vidējais ātrums ir pieaudzis par iespaidīgiem 11 procentiem! Maskavas sabiedriskā transporta tīkla attīstītāji norāda, ka vidējā ātruma pieaugums īstenots, pateicoties dažādu uzlabojumu kopumam, bet nozīmīgākais iemesls viennozīmīgi ir jaunu sabiedriskā transporta joslu ierīkošana. Galvaspilsētas sabiedriskā transporta pārvaldītājs, uzņēmums “MOSGORTRANS” preses izdevumā minējis, ka sabiedriskā transporta joslas īpaši nozīmīgas ir sastrēgumstundās, kad īpašās joslas ļauj autobusiem un trolejbusiem maršrutu veikt pat par 30 procentiem ātrāk, nekā tiem braucot kopējā plūsmā.

 

Maskavā pēdējo gadu laikā radikāli pārveidota sabiedriskā transporta sistēma, ieviešot īpašas “MAGISTRAĻ” sabiedriskā transporta līnijas, kurās sabiedriskais transports kursē kā prioritāte – pa īpaši izveidotām joslām. Līniju ietvaros tāpat tiek ierīkotas jaunas, ērtākas pieturas, kas veicina pasažieru iekāpšanas un izkāpšanas ātrumu. “MAGISTRAĻ” ietvaros paredzēts izveidot pilnīgu sabiedriskā transporta tīklu, kur autobusi, trolejbusi un tramvaji kursēs teju kā metro – tie kursēs pēc saraksta, bet pasažieri par sarakstu nemaz nezinās, jo viss, kas būs jādara – jāaiziet uz pieturu, jāpagaida pāris brīži un jāiekāpj autobusā.

 

Varam sagaidīt, ka vidējais sabiedriskā transporta ātrums Maskavā arī turpmāk tikai pieaugs. To prognozē arī eksperti, kuri izstrādājuši “MAGISTRAĻ” plānu. Viņi prognozē, ka arī kopējais pārvadāto pasažieru skaits, pateicoties ātrākam, ērtākam un uzticamākam sabiedriskajam transportam, pieaugs par 43%.

 

RĪGA

Tikmēr Rīgā nav novērojams teju nekāds progress. Mūžīgajā Vanšu tilta sastrēgumā, Augusta Deglava ielas sastrēgumā ceļā uz Centru vai Kārļa Ulmaņa gatves sastrēgumā ceļā uz Ziepniekkalnu – visur augsti pieprasītu sabiedriskā transporta maršrutu lietotājiem nākas nīkt vienā sastrēgumā kopā ar autovadītājiem. Pēdējos gados ir parādījušās atsevišķas sabiedriskā transporta joslas, taču RDSD autocentrisku uzskatu dēļ atsakās tās ierīkot, ja autovadītājiem paliktu mazāk par divām joslām katrā virzienā. Viņi arī negrasās nekur speciāli paplašināt ielu, lai ierīkotu sabiedriskā transporta joslu. Tā mums tagad ir sabiedriskā transporta joslas garos posmos Maskavas ielā, Brīvības gatvē un 13. janvāra ielā, kur jau kopš padomju laikiem bijušas sešas joslas, bet citur tās nav. Vietās, kur labums no tām būtu vislielākais, šādu joslu parasti nav. Pasažieriem atliek vien sēdēt vai, sliktāk – stāvēt un priecāties, ka jaunajos autobusos iespējams uzlādēt telefonu, lai sastrēgumā nav tik garlaicīgi:

Sekas Rīgas domes Satiksmes departamenta neizdarībai ir tādas, ka pēdējo piecu gadu laikā vidējais sabiedriskā transporta ātrums Rīgā ir veiksmīgi stagnējis (2012. gada oktobra dati pret 2017. gada oktobra datiem). Sabiedriskā transporta ātrums Rīgā ir pat svarīgāks nekā Maskavā, jo mums, atšķirībā no austrumu kaimiņiem, nav metro, kas maskaviešiem nodrošina pārvietošanos bez sastrēgumiem.

Samazinājies ne vien sabiedriskā transporta vidējais ātrums, bet arī kopējā nobrauktā distance – ja 2012. gada oktobrī sabiedriskais transports kopumā veica 4,17 miljonus kilometru, tad šogad oktobrī sabiedriskais transports veica tikai 3,64 miljonus kilometru – samazinājums par vairāk nekā 12,5 %.

Samazinās arī pārvadāto pasažieru skaits. Piecu gadu laikā pasažieru skaits sarucis par gandrīz 8 procentiem – no 13 693 157 pasažieriem 2012. gada oktobrī uz 12 602 727 pasažieriem 2017. gada oktobrī. Uzņēmums “Rīgas satiksme” piecu gadu laikā zaudējis vairāk nekā vienu miljonu pasažieru / mēnesī. Varbūt beidzot jāsāk kaut kas darīt lietas labā?

Esošais Rīgas sabiedriskā transporta joslu tīkls:

Fotogrāfijas no Maskavas (c): https://gre4ark.livejournal.com/