Paņem labāko no ziemas!

Ziema, nenoliedzami, nāk ar lielāku potenciālo bīstamību nekā vasara – brauktuves mēdz klāt sniega vai pat ledus kārta, kas samazina saķeri ar ceļa segumu un palielina sadursmes risku. Tāpēc daudziem cilvēkiem varētu būt pārsteigums uzzināt to, ka gada sniegotajā 1. ceturksnī uz ceļiem cieš gandrīz uz pusi mazāk cilvēku nekā vasaras pilnbriedā – gada 3. ceturksnī. Pērn ziemas ceturksnī negadījumos cieta 875 cilvēki, bet vasarā – 1413 cilvēki. Tā kā ceļu satiksmes negadījumu skaits ceturksņos ievērojami neatšķiras, tad varam secināt to pašu, ko nesen bija teikusi Valsts policija – transportlīdzekļu vadītāji sausajā laikā pārvērtē savas spējas, brauc agresīvi un pārlieku ātri, un tieši tāpēc vairāk nekā divas trešdaļas smago ceļu satiksmes negadījumu notiek labos laika apstākļos uz sausas brauktuves.

Viena no lietām, kas ziemā veicina satiksmes drošību, ir sniega sega vai kupenas. Tās, ja ne fiziski (kupenas), tad vizuāli (sniega sega) sašaurina brauktuvi un liek autovadītājam braukt lēnāk, sevišķi krustojumos. Rīgā neskaitāmas ielas, līdzīgi kā ASV, ir pielāgotas autotransportam – ar lieliem krustojumu pagriezienu rādiusiem, platām brauktuvēm, bet sniegs ievieš savas korekcijas, lielos krustojumu rādiusus samazinot un brauktuves sašaurinot. ASV šai sniega īpašībai pat ir izgudrots termins “Sneckdown”, kas ir saliktenis no diviem vārdiem “snow” (sniegs) un “neckdown” (sašaurinājums), tātad, burtiski tulkojot – sniega sašaurinājums.

Pilsētplānotāji un urbānisti iesaka ziemā piefiksēt vietas, kur šādi sniega sašaurinājumi rodas, lai vasarā tos varētu atkārtoti izveidot jau no nekūstošiem materiāliem. Šādu taktiku ASV piekopj arī vairākas pašvaldības, piemēram, Filadelfija, kura pat uzsākusi programmu, kurā izvērtē iedzīvotāju ieteikumus krustojumu uzlabošanai un tos īsteno. Aplūko, kā 2015. gadā pašvaldība ņēma vērā urbānistu ieteikumus un sakārtoja bīstamu 5 ielu krustojumu:

Citā ASV pilsētā Kanzassitijā sniega pēdas iemūžinātas ar pavisam lētiem, bet efektīviem līdzekļiem – plastikāta stabiņiem:

 

Atgriezīsimies Rīgā, jo pie mums šādu krustojumu, kuros iespējams uzlabot drošību, nav ne mazāk kā ASV. Lai gan šī ziema galvaspilsētā nav pārlieku nokrišņiem bagāta, tomēr īsi pēc sniegputeņiem arī pie mums iespējams piefiksēt sniega pēdas. Aplūko atsevišķus krustojumus Rīgas centrā, kuros būtu nepieciešams samazināt brauktuves platumu, tādējādi uzlabojot drošību gājējiem un transportlīdzekļu vadītājiem. Velc aiz līnijas uz augšu, lai atklātu, cik lielu daļu no esošās brauktuves ir iespējams pārvērst par ietves paplašinājumu:

Šarlotes iela

Šeit 2018. gada vasarā tika izveidota pilnīgi jauna gājēju pāreja sliktākajās iespējamajās tradīcijās – pāri aptuveni 8 metrus platai vienvirziena brauktuvei. Brauktuves platumu zebras vietā jāsašaurina līdz 3 metru platumam. Ideālajā risinājumā šajā vietā brauktuvei vispār nevajadzētu būt un Šarlotes ielas pieslēgums Brīvības ielai būtu jāslēdz, jo tas padara parastu 4 ielu krustojumu par sarežģītāku un bīstamāku 5 ielu krustojumu.

Bruņinieku iela

 

Brauktuves platumu gājēju pārejas zonā iespējams sašaurināt pat uz pusi, tā krietni uzlabojot apstākļus uz šobrīd šaurās ietves gan gaidošajiem gājējiem, gan garām ejošajiem gājējiem. Tāpat uz pusi tad tiktu samazināts brauktuves šķērsošanai nepieciešams laiks.

Elizabetes iela

Brauktuves platumu gājēju pārejas zonā iespējams sašaurināt pat uz pusi, tā krietni uzlabojot apstākļus uz šobrīd šaurās ietves gan gaidošajiem gājējiem, gan garām ejošajiem gājējiem. Tāpat uz pusi tad tiktu samazināts brauktuves šķērsošanai nepieciešams laiks, kas būtu pluss arī autovadītājiem, kas no Brīvības ielas nogriežas uz Elizabetes ielas – jāgaida mazāks laiks, kamēr gājējs šķērso brauktuvi.

Tērbatas iela

Arī šeit brauktuves platums ir pārlieku liels, tiesa, jāņem vērā tas, ka šeit reizi vai divreiz stundā pretējā virzienā brauc trolejbuss, tomēr pat ar visu to brauktuves platums ir jāsamazina par 3-4 metriem, līdz divu joslu platumam. Šobrīd brauktuve ir 4 joslu platumā.

Aspazijas bulvāris

Gājēju pāreja operas pusē liek gājējiem mērot nevajadzīgus ~6 metrus, pirms viņš vispār ir nonācis uz brauktuves īstās automašīnu trajektorijas. Kā mēs zinām – jo īsāku laiku gājējs pavada uz brauktuves, jo drošāk, tādēļ šeit pilnīgi noteikti jāsašaurina brauktuves platums.

Timoteja iela

Gājējiem, kas iet pa Turgeņeva ielu un vēlas šķērsot mazo šķērsielu, nākas mērot neprātīgi garu ceļu pāri vienvirziena brauktuvei. Šeit nepieciešams brauktuvi maksimāli sašaurināt un ierīkot gājēju pāreju, kas atgādinātu autovadītājiem, ka nogriežoties jādod ceļš gājējiem – dubults neplīst!

Turgeņeva iela

Kā rāda sniega pēdas, brauktuvi krustojumā iespējams sašaurināt gandrīz uz pusi. Tādējādi uz pusi tiktu samazināts gājēju atrašanās laiks uz brauktuves. Šobrīd brauktuve šeit ir aptuveni 18 metrus plata.

Avotu iela

Šaurās ietves vēl grūtāk izstaigājamas padara uz zaļo luksofora signālu gaidošie gājēji. Lai to risinātu, krustojumos ar vienvirziena ielām būtu jāizveido ietves paplašinājumi, kas uzlabos gājēju pārvietošanos un samazinās uz brauktuves pavadīto laiku.

Augšiela

Lai gan ielu RDSD rekonstruēja 2018. gadā, gājēju pāreja ierīkota pāri divām vienā virzienā vedošām joslām. Arī šeit būtu nepieciešams sašaurināt brauktuves platumu, lai pilnībā izslēgtu iespējamību, ka viena automašīna uz gājēju pārejas apsteidz otru automašīnu.

J. Asara iela

Šeit pirms pāris gadiem tika ierīkota gājēju pāreja pāri gandrīz 12 metru platai brauktuvei. Tas ir gandrīz divas reizes lielāks platums, nekā realitātē šajā vietā abām joslām ir nepieciešams, tādēļ gājēji uz gājējiem bīstamākās ceļa daļas – brauktuves pavada gandrīz divreiz ilgāku laiku, nekā tas ir nepieciešams. Pie tam šāda krustojumu un gājēju pāreju aprīkošana ar reāliem ietves paplašinājumiem palīdzētu autovadītājiem saprast, ka šajās vietās automašīnu nemaz novietot nedrīkst un novērstu potenciālo pārkāpumu.

Stabu iela

Brauktuvi krustojumā iespējams krietni sašaurināt, samazinot gājējam nepieciešamo laiku, lai šķērsotu brauktuvi.

Matīsa iela

Brauktuves platums vietā, kur izveidota gājēju pāreja, ir krietni par lielu, tādēļ šeit noteikti nepieciešams brauktuves platumu sašaurināt līdz minimumam, tādējādi uzlabojot gājēju drošību un samazinot gājējiem nepieciešamo laiku brauktuves škērsošanai.

 

Vai arī savā apkaimē esi ievērojis vietas, kur brauktuves ir nevajadzīgi platas un sniega pēdas tam kalpo par pierādījumu? Tad padalies ar šīm fotogrāfijām, tās publicējot sociālajos tīklos ar tēmturi #sneckdown !