Stāstām par 2024. gadā paveikto!

2024. gads biedrībai “Pilsēta cilvēkiem” bija īpaši vērsts uz sabiedrības izglītošanu un ideju popularizēšanu. Mēs aktīvi iesaistījāmies sociālās reklāmas kampaņās, lai dalītos ar mūsu redzējumu par pilsētas attīstību un mudinātu cilvēkus pārskatīt ierastos paradumus. Šeit ir daži no galvenajiem veikumiem:

Plakāts “Rīgas plāni. Realitāte”

Rīgas izstrādātajos plānos tiek solīta ideāla satiksmes hierarhija, kur gājējs ir pirmajā vietā. Tam seko velosipēdists, sabiedriskais transports un tikai tad automašīna. Taču realitāte ,diemžēl, izskatās pavisam citādi – gājēji un velosipēdisti bieži ir otrajā plānā, kamēr automašīnas dominē visur. Šo kontrastu, kas jau ir kļuvis par populāru tēmu sociālajos medijos, mēs nolēmām vizualizēt uz lielformāta banera, kuru uzkārām uz Valdemāra ielas 17a ēkas fasādes. Plakāts, kas tika izvietots laikā, kad ēka bija remontēšanas procesā, aicināja Rīgas iedzīvotājus padomāt par pilsētas infrastruktūru.

Lepni – nupat paši uzkārām milzīgo plakātu uz stalažām.

Plakāts Sabiedriskā transporta josla Valdemāra ielā

Tā kā Valdemāra ielas sabiedriskā transporta iekļūšana sastrēgumos ir kļuvuši par nopietnu problēmu, mēs izmantojām situāciju mūsu labā, aktualizējot šo tēmu un aicinot iedzīvotājus parakstīties par sabiedriskā transporta joslas ieviešanu šajā ielā. Mūsu mērķis ir pārliecināt Rīgas domi ieviest A joslu uz Kr. Valdemāra ielas, lai to atslogotu no sastrēgumiem.  Ja arī Tu vēlies atbalstīt šo ideju – pievienojies iniciatīvai www.ajosla.lv.

Tagad, kad ēka ir spoži atjaunota, mēs izsakām pateicību tās īpašniekam, aicinot lasītājus, kas meklē dzīvokļus, izvēlēties šo ēku ar fantastisku skatu uz Nacionālo Mākslas muzeju un parku.  Kā arī vērts pieminēt, ka Krišjāņa Valdemāra 17a ir tikai viena no vairākām, ko ir renovējis šīs ēkas īpašnieku uzņēmums, kas izceļas ar augstu kvalitāti un gaumi – dzīvokļi tiek izķerti ātri kā karsti pīrādziņi. Paldies! 

Plakātam pieskaņoti T-krekli.

Kampaņa “Nepatīk korķi? Neesi korķis!”

Vasaras beigās pilsētas ielās un sabiedriskajā transportā parādījās mūsu kampaņa “Nepatīk korķi? Neesi korķis!” – plakāti, uz kuriem redzams autovadītājs ar korķa galvu. Ar plakātu palīdzību aicinājām cilvēkus atslogot satiksmi un izvēlēties sabiedrisko transportu. Šī projekta īstenošana bija ilgs un sarežģīts darbs, bet beigās guvām lielu gandarījumu, redzot, kā mūsu plakāti rotā Rīgas satiksmes transportus, pieturas, lielformāta banerus uz Deglava ielas un pat tiek rādīti ekrānos Brīvības ielā.

Viens no interesantākajiem komentāriem, ko saņēmām sociālajos tīklos par mūsu plakātiem sabiedriskā transporta pieturās, bija par to, ka pieturās stāvošie pasažieri jau tāpat visi brauc ar sabiedrisko transportu. Jā, tas ir patiesi, bet mēs vēlamies izglītot iedzīvotājus PIRMS viņi iegādājas automašīnas un kļūst par daļu no korķa.

Sociālā reklāma uz ekrāna Brīvības ielā.

Pikets “TiltsNavOlimpiāde”

Situācija uz Vanšu tilta kļūst arvien bīstamāka. Šaurās ietves ar barjerām padara pārvietošanos gandrīz neiespējamu, un velosipēdisti vietas trūkuma dēļ bieži nonāk konfliktsituācijās ar gājējiem. Vasarā viens no velosipēdistiem, mēģinot tikt pār tiltu, aizķērās aiz barjerām, nogāzās un tika nogādāts slimnīcā. Un ko dara Rīgas dome? Neko.

Bet mēs nepalikām malā. Iedvesmojoties no Parīzes olimpiskajām spēlēm, mēs organizējām piketu “TiltsNavOlimpiāde”. Mūsu atbalsts visiem Vanšu tilta “olimpiskajiem” dalībniekiem bija neierobežots – aplausi, “sarauj!” saucieni un šokolādes medaļas, ko dalījām visiem, kas pārvietojās pāri Vanšu tiltam, t.i., kas piedalījās šajā ikdienas olimpiskajā disciplīnā.

Neatņemama Olimpisko spēļu sastāvdaļa – Olimpiskās lāpas nešana.

Palīdzība tuneļos Mobilitātes nedēļā

Katru gadu septembrī notiek Eiropas mobilitātes nedēļa, kuras laikā tiek veicināta ilgtspējīga pārvietošanās. Kaut gan Rīgas dome reklamē mobilitātes nedēļu, jau piecus gadus kopš pēdējām pašvaldību vēlēšanām gājēji Rīgas centrā joprojām tiek spiesti izmantot pazemes pārejas. Tas, protams, nav tikai neērti, bet arī bīstami – uzveikt kāpnes ir grūtības vecākiem cilvēkiem, cilvēkiem ar kustību traucējumiem, vecākiem ar bērnu ratiņiem un pat vienkārši tiem, kas nes smagas somas.

Tādēļ mēs mobilitātes nedēļā organizējām īpašu pasākumu, kurā palīdzējām cilvēkiem stiept mantas lejā un augšā no tuneļiem. Tādējādi vēršot uzmanību uz absurdajām infrastruktūras problēmām un vienlaikus sniedzot praktisku palīdzību.

Arhaisko tuneļu dēļ, cilvēkiem palīdzība noderētu visu gadu 24/7.

Rīgas ielu Tipoloģiju rokasgrāmata

Rīgas domes attīstības departaments 2024. gadā izveidoja bukletu par ielu tipoloģijām. Tas bija pozitīvs un labi veikts projekts. Pateicamies departamentam par biedrības iesaistīšanu. Tādējādi varējām ieteikt dažus uzlabojumus, kuri grāmatā tika arī iekļauti. Rokas grāmata ir gatava un visiem pieejama.

Ekrānšāviņš no rokasgrāmatas.

ManaBalss iniciatīva

2024. gadā iesniedzām ManaBalss inicatīvu par cietumsodu un auto konfiskāciju tiem, kas pārsniedz ātrumu par vairāk nekā 50km/h. Iepriekš medijos izplatījās video, kurā jaunieši filmē savu iebraukšanu pilsētā ar 230 km/h, kā arī citi līdzīgi atgadījumi, kuros potenciālie pašnāvnieki riskē ne tikai ar savu, bet arī ar citu cilvēku dzīvību. Tas mūs mudināja sākt vākt parakstus par cietumsodu un auto konfiskāciju. Diemžēl, mūsu iniciatīva vēl nav sasniegusi tuvu tik apjomīgu balsu skaitu, cik iepriekš minētam video, kuru filmēja bezatbildīgie, inteliģences neskārtie tipāži, ir skatījumu un komentāru. Varbūt pasniedzām to visu pārāk sarežģīti? Ja Tev ir idejas, kā iniciatīvu pārfrāzēt labāk, dod ziņu!

Bet no sākuma paraksties!

Parakstu vākšana ManaBalss mājaslapā.

Labākie un sliktākie pilsētvides notikumi

Kā katru gadu, janvārī apkopojām iepriekšējā gada labākos notikumus un lielākās nejēdzības pilsētvidē Latvijā. Apkopojumu publicējām mūsu sociālajos tīklos un devām iedzīvotājiem nobalsot par labāko un sliktāko pilsētvides notikumu. Cilvēku balsojuma rezultāti bija šādi:

2024. gada pilsētvides lielākās nejēdzības:

1.⁠ ⁠vietā ar 115 balsīm – Vanšu tilta stāvoklis

2024. gada februārī kopīgā gājēju un veloceļa daļa uz Vanšu tilta tika sašaurināta vēl vairāk nekā iepriekš, uzstādot papildus barjeras un samazinot ietves izmantojamo platumu uz 1.2 – 1.8 m, kas ir nepietiekoši, lai varētu nodrošināt vienlaicīgi drošu gājēju un velosipēdistu pārvietošanos. Tāpat tilta ietves pēc nokrišņiem ilgstoši ir peļķainas, un sausām kājām tiltu šķērsot nav iespējams. Neskatoties uz biedrības protestiem un piedāvājumu uz tilta brauktuves veidot pagaidu velojoslu, dzirdīgas ausis piedāvājums nesadzirdēja. Ārtelpas un Mobilitātes departaments vēlas visus līdzekļus koncentrēt uz tilta pārbūvi. Vienlaikus arī šobrīd joprojām nav zināms, kad tilta pārbūve vispār varētu sākties, jo jauns iepirkums projektēšanai un būvniecībai joprojām nav izsludināts.

2. vietā ar 64. balsīm – ⁠Velojoslu neieviešana Biķernieku ielā.

Pērn Biķernieku ielā tika veikta seguma atjaunošanas darbi, bet tā vietā, lai atbilstoši plānošanas dokumentiem izveidotu veloinfrastruktūru, tika saglabāta bezjēdzīgi plata un bīstama brauktuve. Uz ielas vairākas nedēļas saglabājās anonīmu aktīvistu uzzīmēta velojosla, pierādot, ka uz brauktuves ir vieta nodalītai infrastruktūrai, nesamazinot joslu skaitu. Taču pašvaldība to izdzēsa, pretī solot pievērsties patstāvīga risinājuma izstrādāšanai nezināmā nākotnē.

3. vietā ar 63 balsīm – Ietvju seguma neatjaunošana.

Pērn tika veikta ielas brauktuvju seguma atjaunošana Biķernieku, Lubānas, Sesku un vairākās citās Rīgas ielās. Diemžēl tika aizmirsts par gājēju ērtību, jo gandrīz nevienā iela netika atjaunots ietves segums, kas bieži vien bija sliktākā stāvoklī par brauktuvi, bet, ja ietves segums tika uzlabots, tad tikai pēc aktīvo iedzīvotāju sūdzībām. Sastādot 2025. gada seguma atjaunošanas plānu, neizskatās, ka dome būtu mainījusi savu nostāju un, neskatoties uz solījumiem no politiķiem, pēc oficiālās iepirkumu informācijas no Ārtelpas un mobilitātes departamenta arī šogad lielākajā daļā objektu ietvju segumu nav paredzēts atjaunot.

Visi 2024. gada negatīvie notikumi ir atrodami mūsu facebook lapā.

Gada labākie pilsētvides notikumi

1. vietā ar 76 balsīm – Oficiāli Rīgas satiksmes reāllaika dati

    Lai gan 2023.gadā lietotnēs “Timey” un “Pieturas” jau parādījās reāllaika sabiedriskā transporta dati, 2024.gada reāllaika informācija beidzot kļuva pieejama arī “Rīgas satiksmes” oficiālajā lietotnē un tīmekļa vietnē. Diemžēl daudzi esošie pieturvietu ekrāni neatbalsta reāllaika informācijas atspoguļošanu, tāpēc “Rīgas satiksme” ir ieviesusi kvadrātkodus, lai apskatītos reāllaika datus par katru pieturu oficiālajā mājaslapā.

    2. vietā ar 75 balsīm – Tranzīta ierobežošana centrā

    2024. gadā tika aizliegta kravas transporta tranzīta kustība uz Akmens tilta, Zemitāna tilta, vairākos 11. novembra krastmalas posmos, Pērnavas, Senču, un Zirņu un, Jelgavas ielā, vairākos Vienības gatves posmos un citās vietās Rīgas centra kreisajā un labajā krastā. Neskatoties uz tūlītējo trokšņa un piesārņojuma samazināšanos un citiem ieguvumiem no kravas transporta ierobežošanas, pašvaldībai aktīvi jāizmanto šī iespēja, uzlabojot infrastruktūru par labu gājējiem, velosipēdistiem un sabiedriskajam transportam, lai ar laiku šo telpu atkal neaizņemtu aizvien pieaugošais privātā auto skaits, mazinot lielu daļu no ieguvumiem.

    3. vietā ar 68 balsīm – LDz jaunie peroni

    2024. gadā turpinājās nozīmīgi dzelzceļa infrastruktūras modernizācijas darbi gan Rīgā, gan citur Latvijā, atjaunojot vairākas dzelzceļa pieturvietas. Turklāt tika atklātas arī jaunas pieturvietas – Bērnu slimnīca, Dauderi un Šmerlis Rīgā un Medemciems aizstājot kādreizējo Baložu pieturu. Cerams, ka līdzīgi tuvākajos gados pārējās pieturas tiks modernizētas pārējās pieturas, lai tiktu nodrošināta patīkamāka uzturēšanās stacijās un vieglāka iekāpšana vilcienos.

    Visi 2024. gada pozitīvie notikumi ir atrodami mūsu facebook lapā.