Šodien devos nelielā ekspedīcijā pa Rīgas ielām, lai novērtētu situāciju valsts un pašvaldības iestāžu ēku apkārtnē – vai ir notīrītas ietves, velonovietņu pieejamību utt. Diemžēl rezultāts nav pārāk iepriecinošs – vairākās vietās par gājējiem un velobraucējiem domāts netiek vai pat bezkaunīgi tiek uzlikti speciāli apgrūtinājumi piekļuvei. Papildus tam piefiksēju, kāda ir situācija ar velonovietnēm, jo, lai varētu sagaidīt iniciatīvu uzstādīt velonovietni no privātiem uzņēmumiem, vispirms tām jābūt pie visām valsts un pašvaldības iestādēm. Diemžēl arī šajā ziņā rezultāts ir skumjš.
Tālāk galerijā redzēsiet attēlus ar nelieliem aprakstiem un atrašanās vietām, ja ir kādi jautājumi par konkrētu attēlu, droši jautājiet. Visām valsts/pašvaldības iestādēm, pie kurām neatradu velonovietnes, vai ievēroju citas problēmas (nenotīrītas ietves), nosūtīju e-pastus ar vienkāršiem jautajumiem – kur novietot velosipēdu, ja vēlos pie jums aizbraukt utt., 2 nedēļu laikā gaidīšu atbildes, tad taps raksts par šo iestāžu skatu uz situāciju.
Iespējams, daudzi, kas ikdienā nebrauc ar velosipēdu domās – kas tā par “māžošanos”- tādā salā un sniegā tāpat neviens nebrauc ar velosipēdu! Tos es mierināšu – bildēs labajos piemēros redzēsiet velosipēdus, kā arī pats dienas laikā praktiski katrā kvartālā vismaz kādu velosipēdistu redzēju, tātad braucēji ir pat tik aukstā laikā.
Aicinājums visiem mūsu lasītājiem ikdienā fotogrāfēt un iesūtīt Jūsu pamanītās nejēdzības uz Rīgas ielām – ietvēm, veloceļiem, gājēju ceļiem, pagalmos utt. Visvairāk gaidīsim fotogrāfijas no tiem, kas ikdienā visvairāk pārvietojas kājām. Fotogrāfijas iesūtot, lūdzu, norādīt uzņemšanas datumu un atrašanās vietu. Labākās fotogrāfijas turpmāk publicēsim katru atsevišķi zem tēmtura #labariga (laba Rīga) un #sliktariga (slikta Rīga), kā arī iespējami iesaistīsimies situācijas uzlabošanā. Par ērtu Rīgu cilvēkiem!
Tātad TOP3 vietas ar sliktāko vides pieejamību ir:
1. Rīgas Centrāltirgus – notīrītas automašīnu stāvvietas kā prioritāte, atlikušās ietves daļas tikai daļēji attīrītas, vienīgā velonovietne atrodas pašā tirgus stūrī, kur tiek veiktas piegādes – tas viss Rīgas Centrāltirgu ierindo “godpilnajā” pirmajā vietā. Mēs saprotam, ka Rīgas Centrāltirgus administrācijai ir svarīgi klienti, kas brauc ar automašīnām, jo, viņuprat, tieši viņi sniedz lielāko pienesumu (par patiesību mēs pastāstīsim citā reizē), bet vajadzētu tomēr būt godīgākiem un atrast kādu balansu – lai gājējiem nevajadzētu smērēt apģērbu, lienot starp mašīnām, lai velosipēdistiem nevajadzētu ņemt līdzi velosipēdu paviljonā.
2. Centra rajona policija/ugunsdzēsēji – varbūt arī nav tas trakākais gadījums, bet viņu darba tikums izskatās ļoti bēdīgi uz pārējo Matīsa ielas ēku īpašnieku fona. Šīs ēkas, manuprāt, bija vienīgās visā ielas garumā, kurās ietves nebija kārtīgi notīrītas, kā arī risinājums pret krītošo sniegu – iznesti veci krēsli, kas apsieti ar policijas lentām – maigi izsakoties, smieklīgs, kas tikai sašaurina jau tā šauro ietvi un no krītoša sniega lavīnas, visticamāk, nepaglābs. Notīriet ietvi un jumtu, mīļie policisti un ugunsdzēsēji!
3. Satiksmes ministrija – diemžēl nevaram gribēt, lai Satiksmes ministrija, atjaunojot valsts ceļus (kas pamatā ir šosejas), tajos iekļautu drošus gajēju un veloceļus, ja pie pašu namdurvīm velonovietne ir iekrauta kupenā un ietve kļuvusi par “gājēju slepkavu”. Gaidīsim jauno ministru, un, cerams, kaut kas mainīsies uz labo pusi.
Bildē to, varbūt, nevar uzskatāmi redzēt, bet Matīsa ielā ugunsdzēsēji diemžēl nepatīkami izceļas uz pārējo ēku īpašnieku fona – ietves bija netīrītas un slidenas.
Šajā bildē, kas uzņemta turpat blakus ugusdzēsējiem jau uzskatāmi redzama starpība starp pārējo Matīsa ielu un ugunsdzēsēju/policistu “haltūriņu”. Lai vēl pasliktinātu situāciju, policisti ietvi sašaurinājuši ar mistiskiem metāla statīviem un policijas lentu.
Pirmā valsts iestāde pa ceļam, bet jau neveiksme – velosipēdu te atstāt nav iespējams. Labklājības ministrija.
Turpat netālu šķērsielā gan velonovietnes bija, bet – tavu neražu – ieraktas lielās sniega kupenās. Tāda sajūta, ka par sētnieku strādājis kāds sētnieks, kurš ienīst velosipēdistus. Velonovietne atrodas netālu no Ģetrūdes baznīcas, bet nav uz tai piederošas zemes. Par baznīcām vārds gan vēl būs noslēgumā.
Tālāk ekspedīcijā esam nonākuši pie galvenajiem Rīgas satiksmes plānotājiem. Uz ielas pie vienas no ieejām velonovietņu nav. Bet – vai tiešām? Rīgas domes Satiksmes departaments
Izrādās – dziļāk pagalmā viņiem ir galvenā ieeja un velonovietne ļoti labā vietā, bet – pats satiksmes departaments velonovietni iekrāvis sniega kupenā. Vai nav nejēdzīgi? Rīgas domes Satiksmes departaments.
Šeit redzama tā pati vieta no tālāka skatpunkta – automašīnu stāvvietām gan viss sniegs ir skaisti notīrīts. Skaisti! Rīgas domes Satiksmes departaments.
Šeit ir piemērs, ka netiek atstāta vieta gājējiem. Diemžēl Rīgā bieži ir tā, ka remontu laikā vietu gājējiem samazina, vai “nogriež” vispār, kaut Rīgā gājējiem būtu jābūt prioritātei nr.1… Reimersa iela 1.
Tālāk nonākam Vecrīgā. Brīvas vietas atliku likām, bet sniegs sagrūsts tieši velonovietnē. Pulvertornis.
Joprojām Vecrīgā. Beidzot ir arī kāds labs piemērs – velonovietnes ir, un tās ir brīvas un pieejamas velosipēdistiem. Izglītības un zinātnes ministrija.
Pie Valsts kases diemžēl velonovietnes neredzēju.
Tas pats – pie blakus esošās Finanšu ministrijas.
Esmu nokļuvis žurnālistu iecienītākajā ēkā – Saeimas namā. Žurnālistiem gan diemžēl liegta iespēja atstāt velosipēdu pie ieejas, jo velonovietnes neredzēju.
Velosipēdu te nav iespējams atstāt nekur – vienīgi atbalstīt pret ēkas sienu.
Vecrīgas malā beidzot ir vēl kāds labs piemērs, vienīgi es apšaubu šo novietņu vajadzību šeit, vismaz pagaidām. Noderīgāk tādas novietnes vispirms ir ierīkot pie iestāžu ieejām.
Studentiem, kā izskatās, arī nav iespējas novietot velosipēdu, pat ja esi atbraucis tikai uz īsu brīdi. Rīgas Tehniskā universitāte.
Vismaz pie pilsētas mēra iespējams piebraukt un novietot velosipēdu bez problēmām. Rīgas dome.
Arī šeit nav iespējams droši novietot velosipēdu. Valsts zemes dienests.
Esmu nonācis Rīgas Centrāltirgū velonovietņu meklējumos. Uzmanību piesaistīja šī stāvvieta, kur īpaši daudz vietas atvēlēts gājējiem. Izskatās skaisti?
Šeit jau situācija labāka, bet pietrūkst fiziskas barjeras, lai autovadītāji neaizņemtu ietvi, kā arī, vairāki autovadītāji automašīnas novietojuši tā, lai ar izplūdes gāzēm notašķītu gājējus. Velonovietņu nav.
Pa ceļam izbraucam caur autoostai. Tā tā lepni sevi dēvē “Starptautiskā” – tad varēja vismaz notīrīt ietves, lai uz to cilvēki vispār var nokļūt nesatraumējušies.
Pie autoostas velonovietnes ir (jautājums gan vai pie tāda objekta velonovietne 6 velosipēdiem ir atbilstoša, bet to papētīsim vasarā.) bet te tās arī ir traucējušas sētniekam.
Autoosta joprojām nevēlas, lai gājējiem būtu pieejama – sniegu netīra, kam vajadzēs – izkārpīsies!
Tālāk jau esmu apbraucis Centrāltirgu – kā lai šeit tiek cauri nesasmērējoties? Centrāltirgū, starp citu, ir mistiska maksas autostāvvietas sistēma, kur naudu iekasē džeki dzeltenās jakās, noradot kur un kā jānovieto auto. Tātad, šī skaitas oficiāla Rīgas Centrāltirgus autostāvvieta.
Tālāk jau esmu apbraucis Centrāltirgu – kā lai šeit tiek cauri nesasmērējoties? Centrāltirgū, starp citu, ir mistiska maksas autostāvvietas sistēma, kur naudu iekasē džeki dzeltenās jakās, noradot kur un kā jānovieto auto. Tātad, šī skaitas oficiāla Rīgas Centrāltirgus autostāvvieta.
Beidzot atradu pirmās un, šķiet, vienīgās velonovietnes tirgū. Priecē, ka tās ir labas un kvalitatīvas, BET… Tās atrodas pašā tirgus nomalē pie preču piegādes zonas. Kam te tādas ir vajadzīgas? Tirgum šīs novietnes lietderīgāk būtu pārcelt pie paviljonu ieejām. Biznesā šo sauc par “iesaldēta nauda”, jo novietnes ir iegādātas un uzstādītas, bet atdeve no tām ir nulle, jo tās netiek izmantotas. Nepietiek ar to, ka objektam ķeksīša pēc tiek uzstādītas velonovietnes. Tās ir jāuzstāda vietā, kur tās visvairāk izmantos. Pie ieejas. Tā ir galvenā velosipēda priekšrocība, ka ar to visur var nokļūt pie pašas ieejas – tieši tādēļ arī savus klientus jums, Rīgas Centrāltirgus, vajag piesaistīt ar velonovietnēm pie visiem paviljoniem. Iesākumā…
Arī šeit, diemžēl, ēkas apsaimniekotāji nav atraduši iespēju uzstādīt velonovietnes. Šeit ietve ir gana plata, un arī šaurākās ietvēs velonovietnes var uzstādīt, aizņemot ļoti mazu vietu – uzstādot paralēli ēkai. Rīgas pilsētas Ziemeļu rajona tiesa.
eit parādās cieņas princips – vai tiešām autovadītājam uzlabojas diena, novietojot automašīnu tieši krustojumā gājēju ceļā?
Esmu nonācis pie Satiksmes ministrijas. Ļoti skumji, ka iestāde, kura ir atbildīga gan par satiksmi valstī, neredz notiekošo pat pie savām namdurvīm – velnovietnē sastumts sniegs. Kamēr es fotogrāfēju novietni, ievēroju, ka turpat blakus uz ietves paslīd viena sieviete. Pēc mirkļa vēl viena. Nākamo sievieti ar kruķi es jau pabrīdināju, lai tā neiet tur. Ietves vidū – tīrs ledus. Un tas ir pie Satiksmes ministrijas namdurvīm. Glauni!
Arī šeit ne darbiniekiem, ne apmeklētajiem nav iespējas atstāt velosipēdu. Latvijas dzelzceļš.
Arī uz tiesu ar velosipēdu aizbraukt nesanāks. Vismaz kājām aiziet izdosies, jo gājēju ceļi bija notīrīti godam. Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa.
Tālāk aizbraucu uz Kultūras ministriju – arī šeit, diemžēl, ar velosipēdu gaidīts neesi.
Patiesībā esi gan, ja vēlies, lai velosipēdu nozagtu – pagalma stūrī bija tā sauktais “šķīvju žāvētājs” jeb velonovietne, kurā var iebraukt ar priekšējo riteni un nav iespējams velosipēdu pie tās pieslēgt. Šī bija arī vienīgā iestāde, kura satraucās, ko es šeit fotogrāfēju un izsūtīja pie manis uz sarunu apsargu. Vai tiešām Kultūras ministrijai ir kas slēpjams? 🙂
Mākslas muzejs vēl nav atvērts publikai, bet gaismas tajā deg, rosība notiek – tātad darbiniekiem nav iespējas novietot riteni. Ja vien nevēlas slapjas kājas, brienot cauri kupenām.
Talāk esam pie pašas varas virsotnes. Šobrīd pašam Ministru kabinetam ieeja gan ir aizsnigusi un slēgta – acīmredzot kāds remonts, bet velonovietnes nav ne pie oficiālās ieejas, ne šeit. Vēl trakāk – šeit ir izveidota autostāvvieta pie pašām kāpnēm. Salikti trīs konusi – vieta trīs mašīnām. Kur ir vieta gājējiem, ja te noparkojas trīs automašīnas?
Pārmaiņas pēc, beidzot arī kāds labais piemērs – pie Ceļu policijas Rīgā – velonovietnes 8 velosipēdiem un visas samērā labi pieejamas.
Nobeigumā – nedaudz par privātām publiskām ēkām. Baznīcas. Vai esiet redzējuši pie kādas baznīcas velonovietni? Es vēl, šķiet, neesmu. Saprotams, ka baznīcas iztiek no saziedotās naudas, bet jāpadomā nedaudz gudrāk. Velonovietnes aptuvenās izmaksas – 300-500 eiro. Iegūsim velonovietni 6-10 cilvēkiem, kas būs potenciāli par 6-10 ziedotājiem vairāk. Ieguldītā nauda jebkurā gadījumā tiks atpelnīta ātri.
Šeit piemērs no modernās “Baznīcas” mūsdienu cilvēkiem – lielveikala. Ārā ir -20 grādu sals, ziema, bet velonovietnes ir pieprasītas pat tad. (Fotogrāfēts 7.01.2015.) Par lielveikaliem parunāsim citreiz, bet redzams, ka pelnoši uzņēmumi šādas velonovietnes ierīko. Jo vēlas nopelnīt. Vairāk cilvēku = vairāk naudas. Vairāk automašīnu = mazāk cilvēku. Mazāk cilvēku = mazāk naudas.
Ar cieņu
Kaspars
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"), atbilstoši mūsu Privātuma politikai. Turpinot lietot šo tīmekļa vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.Pieņemt un turpinātVairāk informācijas