Velo – tavs panorāmas rats!

Kas kopīgs velosipēdam ar panorāmas ratu? Velosipēds, tāpat kā panorāmas rats, paver jaunu skatu uz pilsētu. Šajā rakstā pastāstīsim par velosipēda priekšrocībām, kuras katra pati par sevi ir lielisks iemesls pamēģināt pārvietoties pa pilsētu ar velosipēdu.

Iespēja pārvietoties pa jebkuru maršrutu

Braucot ar velosipēdu, Tevi neierobežo brauktuves robežas. Ar velosipēdu brīvi vari izbraukt visas mazākās Vecrīgas ieliņas, brīvdienās vari aizbraukt līdz pat pašam jūras krastam vai doties atpūtas braucienā pa jebkuriem Mežaparka ceļiem un takām. Arī braucot uz darbu, vari būt daudz fleksiblāks savā maršrutā, jo kreisais pagrieziens tev pieejams visos krustojumos. Velosipēds ļauj tev kļūt par daļu no ārtelpas un sniedz iespēju izmantot visas maņas – sajust sauli, vēju, izbaudīt visus skatus, skaņas un smaržas, kas tavā ceļā atrodas.

Riteņbraucēji uz Mangaļsalas mola (foto:Nightride Rīga)

Iespēja noparkoties jebkurā vietā

Braucot ar velosipēdu, Tev nebūs lieki jādomā un kvartāliem jāriņķo, lai pie kāda veikala, kafejnīcas vai citas iestādes novietotu braucamo. Kā stāvvieta derēs gandrīz jebkurš ceļa zīmes stabs, barjera vai īsta velonovietne.

Lai izņemtu naudu, vari pat nenokāpt no velosipēda

Ātrāk par auto

Īsās un vidējās distancēs līdz 5-8 kilometriem velosipēds sastrēgumstundās Rīgā bieži vien ir ātrāks transportlīdzeklis par autotransportu, jo ar to nav jāsēž sastrēgumos, kā arī ar to iespējams mērot taisnāku ceļu. Tāpat brauciena sākums un beigas ar velosipēdu ir pavisam vienkāršas – sēdies un brauc, negatavojoties braucienam un galamērķī nemeklējot stāvvietu. Šo īpaši novērtēt var sniegotās ziemās, kad jāsilda un no sniega jātīra automašīna, kamēr ar velosipēdu jau būtu pusceļā.

Rīga ir kompakta pilsēta ar līdzenu reljefu un 80% rīdzinieku dzīvo mazāk kā 30 minūšu brauciena attālumā no centra.  10-15 minūtēs centrā ar velosipēdu var sasniegt jebkuru galamērķi:

Pārbaudi sasniedzamību ar velosipēdu no savas dzīvesvietas šeit: map.bikecitizens.net

Lētāk par auto

Automašīnas uzturēšana prasa lielus līdzekļus – rezerves daļas, apkopes, degviela un maksa par autostāvvietām. Braucot ar velosipēdu, par degvielas un stāvvietu izmaksām jāsatraucas nebūs, savukārt rezerves daļu izmaksas ir daudz zemākas. Parēķini, cik naudas gada laikā tu ietaupītu, ja automašīnas vietā izvēlētos velosipēdu:

Iespēja uzlabot veselību pat nepiepūloties

Ikdienā pārvietojoties ar velosipēdu, nevis automašīnu, ir lieliska iespēja uzlabot veselību, pat nepiepūloties un speciāli neejot uz sporta zāli. Pasaules veselības organizācija pieaugušajiem rekomendē nedēļā vidējas fiziskas aktivitātes vismaz 150-300 minūšu garumā jeb vismaz 30 minūtes dienā. Šo kustību aktivitāti daudz vienkāršāk ir iekļaut ikdienas rutīnā, tādējādi garantējot tās izpildi un attiecīgi – veselības uzlabošanos/saglabāšanu.

Braukšana ar velosipēdu ir piemērota un uzlabos veselību gan jauniem, gan veciem cilvēkiem, tāpat arī cilvēkiem ar lieko svaru, jo riteņbraukšana nepārslogo locītavas, atšķirībā no, piemēram, skriešanas. Nevajadzētu baidīties arī no tā, ka esi pārāk smags, lai brauktu ar velosipēdu un to salauzīsi – jebkurš klasiskais pilsētas velosipēds ir gana izturīgs, lai pārvadātu pat divus cilvēkus (vājā vieta velosipēdiem ir rati – vajadzētu izvēlēties ratus ar pilnu 36 spieķu skaitu un ar dubulto aploci, ko tik viegli nesalocīt uz apmalēm vai bedrītēm).

Tāpat pētījumos pierādīts, ka regulāra braukšana ar velosipēdu samazina stresu, uzlabo asinsrites sistēmu un pat samazina vēža riskus. Tāpat svarīgs un pierādīts fakts – tie, kas ikdienā brauc ar velosipēdu, ir laimīgāki. Vai tas vien nav tā vērts, lai sāktu braukt ar velosipēdu? 😉

 

Esi paraugs nākamajai paaudzei

Skaidrs, ka ekoloģijas jautājumi ar katru gadu kļūs arvien būtiskāki un dzīvot pa vecam vairs nevarēsim. Lielākie automašīnu ražotāji kā piemēram Audi, MINI, VOLVO un citi paziņojuši, ka tuvāko 10 gadu laikā automašīnas ar iekšdedzes dzinējiem vairs neražos. To vietā tiks ražotas elektriskās automašīnas. Tomēr arī elektrisko automašīnu ražošana atstāj ļoti lielu ekoloģiskās pēdas nospiedumu. Tāpēc, visticamāk, nākotnē pilsētā personīgā automašīna būs ekstra un lielākoties pārvietosimies multimodāli – pēc nepieciešamības ejot kājām, braucot ar velosipēdu, sabiedrisko transportu un izmantojot koplietošanas autotransportu. Pāriet no autocentriska pārvietošanās modeļa uz multimodālu pārvietošanos Rīgā iespējams jau šobrīd – ir pieejami vairāki simti koplietošanas automašīnu.

Tāpēc aicinām pamēģināt pārvietoties pilsētā ar velosipēdu. Ja nekad to neesi darījis, esam sagatavojuši ieteikumus gan pirmā velosipēda iegādei, gan pirmajam braucienam – tos atradīsi rakstā:

10 ieteikumi braukšanai ar velosipēdu