Mūsdienās arvien vairāk un vairāk uzņēmēju saprot, ka velonovietnes viņu biznesam var būt pamatīgs pluss. Un kā nu ne – velosipēdistu skaits katru gadu pieaug par gandrīz 10% un vienas autostāvvietas vietā ir iespējams novietot 10-12 velosipēdus. Tas nozīmē ne tikai krietni lielāku potenciālo klientu skaitu, bet arīdzan lielāku klientu skaitu, kas reāli arī kaut ko iegādājas – kā pierādījies nesen veiktā pētījumā Londonā, pilsētas centrā gājēji un velosipēdisti dažādus uzņēmumus apmeklē krietni biežāk nekā autovadītāji un mēneša ietvaros iztērē par 40% vairāk naudas nekā autobraucēji. Šajā pētījumā noskaidrots, ka viens velonovietnes kvadrātmetrs biznesam nes 5 reizes lielāku naudas daudzumu nekā viens autostāvvietas kvadrātmetrs.
Iepriekš minētie argumenti ir labs iemesls velonovietnes uzstādīšanai, tādēļ šajā rakstā centīsimies vienkārši un ātri paskaidrot galvenos principus drošas un ērtas velonovietnes uzstādīšanai. Raksta beigās atradīsi kontaktus metālapstrādes uzņēmumiem, kas izgatavo velonovietnes.
Kā atšķirt labu velonovietni no sliktas?
Sliktu velonovietni atpazīt ir vienkārši – ja tajā ir paredzēts iestumt un pieslēgt tikai velosipēda riteni – tā ir slikta. Velonovietnes var būt visdažādākā izskata un dizaina, bet šī kopīgā iezīme visām sliktajām novietnēm ir vienāda. Šādu velonovietņu vienīgais pluss – tās ir lētas. Viss pārējais – ir viens vienīgs mīnuss. Pie šādām velonovietnēm nevar pieslēgt velosipēda rāmi, tajās nav iespējams ievietot visu veidu velosipēdu riteņus, pie tam daļa no velosipēdu riteņiem šādās novietnēs var tikt bojāti.
✘ Sliktas velonovietnes:
Savukārt labas un drošas velonovietnes ir tādas, pie kurām iespējams pieslēgt gan velosipēda rāmi, gan abus velosipēda riteņus. Visbiežāk tās ir apgrieztā “U” veida velonovietnes, bet iespējamas ir minimālas variācijas to dizainā un vizuālajā izskatā.
✔ Labas velonovietnes:
Optimālais izmērs
Ieteicamais velonovietnes augstums ir 80 cm (+/- 10 cm). Zemāku velonovietni veidot nevajadzētu, jo velosipēds var gāzties tai pāri. Savukārt veidot augstāku velonovietni būtu vienkārša materiālu izšķērdība un pie tādas būtu grūtāk pieslēgt velosipēda rāmi.
Ieteicamais velonovietnes platums ir 60-80 cm. Šāds platums būs pietiekams, lai velosipēds negāztos apkārt velonovietnei un gana plats, lai pie velonovietnes nepieciešamības gadījumā varētu pieslēgt abus riteņus.
Ieteicamais metāla caurules diametrs Ø ir 5 cm.
Attālums
Attālumam starp divām paralēli esošām velonovietnēm vajadzētu būt ne mazākam par 1 metru. Ja tiek veidotas slīpā tipa velonovietnes (velosipēdi tajās tiek novietoti 45 grādu leņķī pret sienu vai ietvi), tad attālumam vajadzētu būt ne mazākam par 1,5 metru.
Velonovietnes attālumam līdz tuvumā esošai ēkai vai sētai jābūt ne mazākam par 1 metru attiecībā pret velonovietnes viduslīniju, lai velosipēdus būtu iespējams novietot pareizi un to riepas nesmērētu ēkas fasādi.
Šie bija svarīgākie noteikumi drošu un ērtu velonovietņu uzstādīšanai. Protams, nedrīkst aizmirst arī par citiem svarīgiem faktoriem – velonovietnēm būtu jābūt izgatavotām kvalitatīvi, lai tās nebūtu iespējams nolauzt vai nolocīt, kā arī jāparedz tām droša nostiprināšana pie seguma.
Jūsu ērtībām esam apkopojuši metālapstrādes uzņēmumus, kas izgatavo velonovietnes pēc pasūtījuma vai/un piedāvā jau gatavu modeļu velonovietnes. Gatavo modeļu velonovietnes gan jāpēta īpaši uzmanīgi, jo uzņēmumi piedāvā arī daudzas nedrošas zemā tipa velonovietnes, kuras nekādā gadījumā nevajadzētu uzstādīt:
✘ Piemēri ar sliktām velonovietnēm:
Bike Rack FAIL – piemēri ar to, kādas velonovietnes nevajadzētu veidot
Sustrans Design Manual – velonovietņu uzstādīšanas pamācība (angliski)
Vadlīnijas velosipēdu novietņu izveidošanai – divritenis.lv vadlīnijas velonovietņu izveidošanai (latviski)
Pocket Guide to Bike Parking – ASV rokasgrāmata drošu velonovietņu uzstādīšanai (angliski)