Kamēr Rīgā dome joprojām nespēj uzstādīt pat vienkāršākās velonovietnes ar jumtu pie daudzdzīvokļu mājām mikrorajonos, tikmēr Zviedrijas pilsētā Malmē uzbūvēta pirmā daudzdzīvokļu māja, kurā ērti iespējams glabāt visa veida velosipēdus gan novietnēs, gan pie dzīvokļa durvīm, gan pašā dzīvoklī. Piedāvājam ekskluzīvu Zviedrijas portāla Happyride ieskatu šajā teju pabeigtajā mājā.
Pirmie īrnieki pārcēlušies uz velosipēdistu māju
2015. gada 23. oktobrī tika likts pamats ēkai Malmes rietumu ostas pusē, kas kļūs par pirmo velosipēdistu māju Zviedrijā. Mājas īrnieki pamazām sāk ievākties, un portāls Happyride dodas tos apciemot. Kā izskatās šajā mājā, kas ir īrnieki un ko viņi domā par savu jauno unikālo mitekli?
Visi 55 dzīvokļi tiek izīrēti un nav šaubu, ka tie ir velosipēdisti, kas ievākušies pirmajā velosipēdistu mājā Zviedrijā. Tomēr lai gan visas mēbeles vēl nav atvestas, velosipēdu jau ir diezgan daudz. Balkonos un to ejās mēs redzam gan kravas velosipēdus, gan tradicionālos divriteņus. Arī velosipēdu garāžā notiek aktīva rosība. Patiesībā velosipēdi ir katrā stāvā un, atšķirībā no tradicionālas daudzdzīvokļu mājas, balkonos velosipēdus atstāt ir pat vēlams. Tos piestiprina pie margām un joprojām paliek daudz papildu telpas; tur atļauts likt arī platākus velosipēdus, nepārkāpjot ugunsdrošības noteikumus.
Velosipēdu noma un speciālie velosipēdi
Lai gan īrnieki jau sākuši ievākties, mājā joprojām ir daudz darāmā. Trīs vietas velosipēdu labošanai būs pieejamas tuvākajā laikā — divas ārā un viena pagrabā. Tur tiks nodrošināti arī velosipēdu labošanas instrumenti, ko mājas iedzīvotāji varēs izīrēt. Īrniekiem būs pieejama arī velosipēdu noma.
Arhitektu birojs Hauschild + Siegel projektē, būvē, kā arī pārvalda velosipēdu māju. Daudz laika ir veltīts, lai rastu risinājumus, kā māju padarīt pēc iespējas piemērotāku velosipēdiem. Lai palielinātu komfortu iedzīvotājiem, kuru ikdiena paiet bez automašīnas, velosipēdu noma ir papildināta ar speciāli uzbūvētiem velosipēdiem no XYZ Cargo.
Papildus tradicionālam trīsriteņu kravas velosipēdiem ar kravas kasti priekšpusē, šeit iedzīvotājiem ir iespējams izīrēt „bērnudārza velosipēdu”, kur pietiks vietas līdz pat 6 bērniem un „taksi-velosipēdu” ar vietu līdz diviem pieaugušajiem. Ir pasūtīti pat saliekamie velosipēdi. Speciālos velosipēdus var paņemt no atsevišķas velosipēdu stāvvietas zem jumta, un blakus stāvvietai ir velosipēdu mazgātava.
Ņem savu velosipēdu visur līdzi!
„Bērnudārza velosipēdi” un „taksi-velosipēdi” var būt ļoti plati, bet parastās daudzdzīvokļu mājas tiem nav paredzētas. Tādēļ šajā mājās visas durvis ir paplašinātas par 10 cm, kas nozīmē to, ka iedzīvotāji var paņemt savu velosipēdu līdz pašam dzīvoklim, ja tas nepieciešams. Turklāt katras durvis aprīkotas ar durvju atvērēju, lai atvieglotu to atvēršanu.
Kāpņu telpā ir arī plaša rādiusa pagriezieni, salīdzinot ar tradicionālajiem daudzdzīvokļu īres namiem, un visus velosipēdus var viegli ievietot liftā — gan garumā, gan platumā.
Dzīvokļi ir arī izveidoti tā, ka velosipēdu var stumt līdzi visu ceļu līdz pat ledusskapim, ja ir tāda vēlme. Ārējās durvis ir līdzīgas parastām durvīm — tās ir tikai 10 cm platākas par parastām durvīm. Virtuve ir no Somijas uzņēmuma Puustelli, tajā ir sienas skapis no bērza koka (vairumā dzīvokļu pelēks un balts) un virsma ir no somu granīta. Virtuve ir aprīkota ar indukcijas plīts virsmu, konvencijas krāsni, tajā ir trauku mazgājamā mašīna un veļas mašīna.
Atvērtais stāva plāns sniedz daudz iespēju, lai izlemtu, kā novērst radušos šķēršļus. Sienas un griesti ir no betona, un tos nav atļauts krāsot. Gleznu rāmji un aizkaru risinājumi mājā jau ir nodrošināti. Tiem, kuri vēlas urbt metāla sienas, vispirms saimniekam jālūdz atļauja to darīt.
Nav svarīgi, kuru ieeju iedzīvotāji izmanto, lai paņemtu velosipēdu. Kā jau tika minēts, visas durvis ir paplašinātas, un lifts atveras abos virzienos, kas nozīmē to, ka nevajag domāt, kā pareizi pagriezt velosipēdu.
Pastkastītes atrodas pie ieejas durvīm — gan lieliem, gan maziem sūtījumiem. Ideja ir tāda, ka iedzīvotāji, cik vien iespējams, varēs iepirkties no mājām, un preces tiks piegādātas tieši uz māju.
Dzīve bez automašīnas
Mājā var uzturēties kaut vai visu dienu, vērojot visus velosipēdiem draudzīgos risinājumus. Visur ir mazas detaļas, kas kopā veido ērtu izmitināšanu tiem, kas izvēlējušies dzīvot bez automašīnas. Bet kas ir šie īrnieki, kas automašīnas vietā izvēlējušies velosipēdu? Portālam Happyride bija iespēja tikties ar dažiem īrniekiem, kas tikko ievākušies mājā.
Ūle Fagerstrems [Ola Fagerström] ir pārliecināts velosipēdists ar lielu nobraukto kilometru “bagāžu”. Viņa velosipēdu kolekcijā ir kravas velosipēds, cyclo cross velosipēds un kalnu velosipēds. Pagājušajā gadā viņš strādāja uzņēmumā Larry vs. Harry Kopenhāgenā. Tiem, kam šis uzņēmuma nosaukums neko neizsaka — Larry vs. Harry ir kravas velosipēdu uzņēmums, kas ražo Bullit kravas velosipēdus un nav nekāds pārsteigums, ka tieši ar Bullit velosipēdu varam redzēt Ūli aiztraucamies mums garām. Viņš atteicās no automašīnas pirms diviem gadiem un neredz iemeslu iegādāties jaunu automašīnu.
“Pārvietošanās uz velosipēdu māju ir bijusi tikai pozitīva. Dēlam Malte, kuram iepriekš nācās braukt desmit kilometrus dienā, lai nokļūtu uz skolu citā pilsētas pusē, tagad ir īsāks ceļš uz skolu.” Turklāt Ūle ir sajūsmā par industriālo sajūtu un mieru. Skats uz Stapelbäddsparken parku, viņaprāt, ir harmonisks, jo var izvairīties no kaimiņu mājas puses redzamības. Lai gan dzīvoklī joprojām notiek būvniecības darbi, trokšņi nav dzirdami, dzīvoklī ir dīvaini kluss. Tāpat nekādu trokšņu nav no skeitparka vai autosatiksmes.
Ūles velobraukšanas pieredze un zināšanas ir jāizmanto un viņam ir bijusi iespēja būt klāt gan velosipēdu instrumentu iegādē, gan telpas izveidošanā. Lai gan ir pagājušas tikai pāris nedēļas kopš ievākšanās, Ūle ir ļoti laimīgs, ka viss norit gludi un viņš var mierīgi braukt ar savu kravas velosipēdu, ievietot to liftā un pēc tam novietot to tieši pie ārdurvīm.
Nākamais mājas iedzīvotājs, ko mēs apciemojam, ir Johanna Ekne, kas velosipēdu mājā gan dzīvo, gan strādā. Johanna būs atbildīga par velosipēdu viesnīcu un tas, ka viņas ievākšanās šeit galvenokārt ir saistīta ar darbu, tika noteikts projekta izstrādē. Viņas ģimenei patīk novatoriska domāšana, un šķita pareiza doma, ka māja ir pilnībā veltīta velosipēdiem.
Jaunie mājas iemītnieki tik tikko izkravā savus koferus un daudz darāmā vēl ir priekšā, bet Johanna šeit jau jūtas kā mājās. Šis miteklis ļoti atšķiras no vecajām Malmes rajona Möllevången mājām — četri stāvi uz augšu bez lifta. Turklāt ģimenēm šādās mājās problēmas rada atrast vietu saviem velosipēdiem. Tagad velosipēdus var ņemt līdzi uz augšējiem stāviem un novietot tieši pie durvīm, pēc Johannas domām, tas ir neticami veiksmīgs risinājums.
Ģimenes pārvākšanās laikā ir saglabājušas savus automobiļus, bet drīz tie tiks pārdoti — tas ir tas, ko Johanna gaida: “Tas būtu jauki, jo ar velosipēdu ir daudz ērtāk!”
Ģimene dzīvo augšējā stāvā, un dzīvoklis ir divos līmeņos. Katram dzīvoklim 6.-7. stāvā ir bagātīga terase ar puķu podiem, lai starp kaimiņiem radītu nelielu privātumu.
Īrnieki, kuriem nav lielu lodžiju, varēs baudīt skatu uz topošo mājas jumta terasi. Tur tiek veidota oranžērija un tiek uzskatīts, ka aprīlī tur jau būs visa paredzētā veģetācija.
Velosipēdu viesnīca
Ievākšanās mitekļos rit vienmērīgi un paredzams, ka liela daļa īrnieku atbrauks tagad, kad pienāks laiks ievākties velosipēdu viesnīcā. 1. martā būs pabeigti 32 dzīvokļi.
Guļamistabas un vannasistabas atradīsies mājas pirmajā stāvā, virtuve un dzīvojamā istaba ar darba telpu atradīsies stāvu augstāk. Īrniekiem būs sava ieeja ar nelielu dārzu, kas atradīsies ārpusē un uzturēšanās laikā tajā būs bezmaksas piekļuve ar velosipēdiem. Reģistratūra būs pirmajā stāvā, bet ideja ir tāda, ka viesi reģistrāciju viesnīcā veiks paši. Pat kopējā veļas mazgātava atradīsies pie reģistratūras. Viesnīcas apartamenti ir paredzēti gan tiem, kas domā šeit uzturēties ilgāk, gan tiem, kas meklē īstermiņa izmitināšanu vai tiem, kuri meklē vietu, kur strādāt. Visi dzīvokļi ir aprīkoti ar rakstāmgaldu un darba krēslu, kā arī visos dzīvokļus ir bezmaksas interneta pieslēgums.
Kad runājam par braukšanu ar velosipēdu, Malmes rietumu pusē šajā jomā šobrīd notiek ļoti daudz. Vairāki nekustamā īpašuma īpašnieki cenšas samazināt automašīnu skaitu šajā teritorijā, izmantojot dažādus veidus, kā veicināt braukšanu ar velosipēdu un atvieglot naktsmītņu iespējas tiem, kuriem nav automašīnas. Pagaidām neviens vēl šajā jomā nav ticis tik tālu uz priekšu kā Hauschild + Siegel un velosipēdu māja Malmē. Cerams, ka tas būs sākums ilgtspējīgām mājām un tā vietā, lai pie mājas veidotu dārgas automašīnu stāvvietas, līdzekļus var ieguldīt mājā ar videi draudzīgu mobilitāti.